| کد خبر: 119629 |

◄ آلودگی حاصل سوء مدیریت است

تین نیوز|در آستانه روز هوای پاک حمید آذرمند در یادداشتی که در تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد منتشر شد نوشت:  مطابق یک روال قدیمی، با تکرار پدیده وارونگی و تشدید آلودگی هوا، شهروندان شاهد فرافکنی مسوولیت‌ها و در نهایت واکنش‌هایی مانند تعطیلی مدارس و توسعه محدوده طرح ترافیک و نظایر آن هستند. علاوه‌بر آلودگی هوا، معضل ترافیک شهرهای بزرگ هم به مرحله‌ای بسیار بغرنج رسیده است. وضعیت امروز آلودگی و ترافیک، به تدریج و طی چندین دهه به وجود آمده است و بنابراین راه‌حل فوری و کوتاه‌مدت ندارد.

 
نکته‌ای بدیهی ولی مورد غفلت، این است که با استفاده مناسب از ابزارهای سیاست‌گذاری و به رسمیت شناختن قواعد اقتصادی، می‌توان بخش عمده‌ای از این مشکلات را به تدریج حل کرد. فقط لازم است دولت به جای واکنش‌های کوتاه‌مدت، پرهزینه و بی‌حاصل، از ابزارهای سیاست‌گذاری متعددی که در اختیار دارد استفاده کند. مساله آلودگی هوا و ترافیک، نشان از ناهماهنگی سیاست‌های تاثیرگذار بر این مساله دارد. این مشکل، محصول عملکرد طیفی از نهادها و دستگاه‌های مختلف است؛ از شهرداری‌ها گرفته تا وزارتخانه‌های مختلف و نیروی انتظامی و حتی سازمان برنامه. در این مساله نباید با ساده‌‌‌انگاری و تقلیل مساله، دستگاه خاصی را تنها مقصر این مساله جلوه داد. ریشه‌ها و زمینه‌های معضل آلودگی هوا و ترافیک کلان‌شهر‌ها را می‌توان در یک تصویر در موارد زیر خلاصه کرد:
* ضعف شبکه حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه ریلی
* سیاست‌های نادرست شهرسازی
* کند شدن توسعه شهرک‌‌ها و شهرهای جدید
* سرکوب قیمت حامل‌های انرژی
* حمایت غیراصولی و نامحدود از خودروسازان داخلی
* ناکارآیی مدیریت حمل‌و‌نقل شهری و بین شهری....

پس از انتشار این یادداشت در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ کاربران پیام‌هایی ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه می‌خوانید.
 

کاربری در پاسخ به عنوان این یادداشت نوشته است: آلودگی هوا تاوان چیست؟ مقداری از اين آلودگی تاوان سوءمديريت در شهرداری تهران و در بخش تاکسيرانی و شخصيرانی و درآمدها، رانت‌ها و سوداگری‌ها است.

 این کاربر در ادامه عنوان کرده است: عمده حمل و نقل عمومی تهران، شامل سه خط است؛ خطوط مترو ، خطوط اتوبوس، خطوط تاکسی. به‌دليل مالکيت کل درآمدهای خطوط مترو تهران و خطوط اتوبوسرانی، توجه و رسيدگی و پشتيبانی و حمايت‌های کامل و فراتر از کامل دائماً و بی وقفه و با جديت از سوی شهرداری تهران هميشه در مورد آنها مستقيماً انجام می‌شود و اجازه هيچ‌گونه تضييع و تخريب در حقوق و توسعه آنها داده نشده است.

اما برعکس، به دليل عدم مالکيت درآمد خطوط تاکسيرانی، نه تنها این نوع از حمل و نقل به‌عنوان رقيب درآمدی در مقابل درآمدهای خطوط مترو تهران و خطوط اتوبوسرانی از سوی شهرداری تهران محسوب و نه تنها خطوط تاکسی از هرگونه حمايت و تقويت و توسعه محروم شده است، بلکه دائماً مورد تضعيف و کاستی نيز واقع بوده است.

کاربر دیگری هم در پیام خود عنوان کرده است: بخش ديگر تاوان آلودگی تهران بازهم ناشی از سوءمديريت در مهندسی و شهرسازی تهران است که به جای شهرسازی به شيوه متناسب با فرهنگ و تمدن کامل و حساب شده شهرسازی همچون شهرهای اصيل ايرانی مثل يزد و کاشان و اصفهان قديم، که به جای جانفرسائی خودبخود باعث جان افزائی باشند، مبادرت به تخريب واقعی و تقليد غربی کورکورانه شهر و زندگی مردم تهران کرده است و مردم را ناچار به ستايش چند برج و بزرگراه و پل معلق و راهبندان خيابان‌ها، در مقابل محو حيات و سلامتی عمومی ساخته است!


یکی دیگر از کاربران نیز در پیام خود آورده است: راه حل فوری ديگر که يک ساعت و يک روز حداکثر زمان لازم دارد تصويب و توقف ساخت و ساز و مسکن بيش از 4 طبقه در شهر تهران است که آثار مفيد و مشهود آن از اولين روز اجرا آغاز شده و طی 50 سال آينده به سطح کامل و ايده آل خواهد رسيد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    حاصل سوئ مدیریت دولت است که سهم خودش را در توسعه مترو، افزایش ناوگان اتوبوس رانی و … نداده!