◄ آلودگی حاصل سوء مدیریت است
نکتهای بدیهی ولی مورد غفلت، این است که با استفاده مناسب از ابزارهای سیاستگذاری و به رسمیت شناختن قواعد اقتصادی، میتوان بخش عمدهای از این مشکلات را به تدریج حل کرد. فقط لازم است دولت به جای واکنشهای کوتاهمدت، پرهزینه و بیحاصل، از ابزارهای سیاستگذاری متعددی که در اختیار دارد استفاده کند. مساله آلودگی هوا و ترافیک، نشان از ناهماهنگی سیاستهای تاثیرگذار بر این مساله دارد. این مشکل، محصول عملکرد طیفی از نهادها و دستگاههای مختلف است؛ از شهرداریها گرفته تا وزارتخانههای مختلف و نیروی انتظامی و حتی سازمان برنامه. در این مساله
نباید با سادهانگاری و تقلیل مساله، دستگاه خاصی را تنها مقصر این مساله جلوه داد. ریشهها و زمینههای معضل آلودگی هوا و ترافیک کلانشهرها را میتوان در یک تصویر در موارد زیر خلاصه کرد:
* ضعف شبکه حملونقل عمومی بهویژه ریلی
* سیاستهای نادرست شهرسازی
* کند شدن توسعه شهرکها و شهرهای جدید
* سرکوب قیمت حاملهای انرژی
* حمایت غیراصولی و نامحدود از خودروسازان داخلی
* ناکارآیی مدیریت حملونقل شهری و بین شهری....
پس از انتشار این یادداشت در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ کاربران پیامهایی ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه میخوانید.
این کاربر در ادامه عنوان کرده است: عمده حمل و نقل عمومی تهران، شامل سه خط است؛ خطوط مترو ، خطوط اتوبوس، خطوط تاکسی. بهدليل مالکيت کل درآمدهای خطوط مترو تهران و خطوط اتوبوسرانی، توجه و رسيدگی و پشتيبانی و حمايتهای کامل و فراتر از کامل دائماً و بی وقفه و با جديت از سوی شهرداری تهران هميشه در مورد آنها مستقيماً انجام میشود و اجازه هيچگونه تضييع و تخريب در حقوق و توسعه آنها داده نشده است.
اما برعکس، به دليل عدم مالکيت درآمد خطوط تاکسيرانی، نه تنها این نوع از حمل و نقل بهعنوان رقيب درآمدی در مقابل درآمدهای خطوط مترو تهران و خطوط اتوبوسرانی از سوی شهرداری تهران محسوب و نه تنها خطوط تاکسی از هرگونه حمايت و تقويت و توسعه محروم شده است، بلکه دائماً مورد تضعيف و کاستی نيز واقع بوده است.
کاربر دیگری هم در پیام خود عنوان کرده است: بخش ديگر تاوان آلودگی تهران بازهم ناشی از سوءمديريت در مهندسی و شهرسازی تهران است که به جای شهرسازی به شيوه متناسب با فرهنگ و تمدن کامل و حساب شده شهرسازی همچون شهرهای اصيل ايرانی مثل يزد و کاشان و اصفهان قديم، که به جای جانفرسائی خودبخود باعث جان افزائی باشند، مبادرت به تخريب واقعی و تقليد غربی کورکورانه شهر و زندگی مردم تهران کرده است و مردم را ناچار به ستايش چند برج و بزرگراه و پل معلق و راهبندان خيابانها، در مقابل محو حيات و سلامتی عمومی ساخته است!
یکی دیگر از کاربران نیز در پیام خود آورده است: راه حل فوری ديگر که يک ساعت و يک روز حداکثر زمان لازم دارد تصويب و توقف ساخت و ساز و مسکن بيش از 4 طبقه در شهر تهران است که آثار مفيد و مشهود آن از اولين روز اجرا آغاز شده و طی 50 سال آينده به سطح کامل و ايده آل خواهد رسيد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.