| کد خبر: 119429 |

◄ بازگشت به روستا با توسعه حمل‌ونقل

تین‌نیوز|ولی فهیمی:

* وجود زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت‌های كارآمد در صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود و به‌عنوان دستگاه گردش خون و سلسله اعصاب در كالبد جامعه، محرك توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و ابزار نیرومندی در جهت تبدیل ظرفیت‌های بالقوه تولید به بالفعل قلمداد می‌شود و جریان حیات و امید به زندگی را شكوفا و پایدار می‌کند.

توجه به این امر مهم همچون آموزش، فرصت‌های پنهان را آشكار و اتصال جوامع بسته را به دیگر جوامع و بازارهای هدف برقرار و موجب رفع نیازهای متقابل می‌شود.

دسترسی به شبكه راه‌های مورد نیاز قبل از آن‌که حمل‌ونقل آسان، ارزان، روان و ایمن را برای جامعه فراهم کند یك مقوله یا فرآیند توسعه فرهنگی است و منجر به خروج خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها، تولیدات و تبادل افكار و اندیشه‌های زاینده از بن‌بست‌های جغرافیایی می‌شود كه خود پشتیبان و موجد توسعه ملی فارغ از تهدیدات بیرونی و تحركات محلی خواهد شد.

گرچه تاكنون نسبت به احداث و بهسازی شبكه راه‌های شریانی (آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی) تا حدودی اقدام شده و ظرفیت‌های جدیدی در این زمینه ایجادشده است كه نه‌تنها پاسخگوی تقاضای فزاینده و رو به رشد تصاعدی نیست بلكه موجب مهاجرت از روستاها و بر هم خوردن تعادل جمعیت شهری و معضلات اجتماعی حاشیه‌نشینی شده است و به جای تمركز بر تولید و ماندگاری برشدت مصرف و سیال شدن موجی از جمعیت انجامیده است كه عملاً تهدیدی برای توسعه و آینده‌نگری است.

توجه به روستاها و مناطق محروم خاصه در امر ایجاد زیرساخت‌های توسعه با اولویت احداث شبكه راه‌های روستایی مناسب كه به‌مثابه مویرگ‌های خون‌رسان و تغذیه‌کننده سلول‌های حیاتی جوامع در كل اندام جامعه بوده و تضمین‌کننده سلامت یكپارچه یك جامعه مولد و توانا خواهد بود درحالی‌که هرگونه نقص یا نارسایی در این حوزه بخشی از اندام جامعه را فلج و ناكارآمد می‌کند كه خسران مضاعف در فرآیند توسعه ملی را به دنبال خواهد داشت این واقعیت رویكرد جبران غفلت در فرآیند توسعه آتی را محرز می‌کند.

انجمن خیرین راه و ترابری با درك این مهم و انگیزه حضور داوطلبانه جمعی از مدیران و فرهیختگان شاغل و بازنشسته وزارت راه و ترابری كه دارای تجارب زیاد و آموخته‌های مؤثر در هدایت عملیات و مصرف بهینه منابع هستند در بازنگری رویكرد گذشته توان و تلاش خود با تکیه‌بر منابع مردمی و همكاری آنان در برقراری توسعه متوازن از طریق ایجاد یك تشكل مردم‌نهاد N.G.O فراگیر معطوف کرده است تا با جلب مشاركت صاحبان ثروت و تمكن همگان در جهت اصلاح این حلقه معیوب اهتمام لازم به عمل آید و با تعریف حوزه عمل در محدوده روستاها و مناطق محروم برای تحقق اهداف مشخص برنامه‌ریزی و مراحل اجرایی آن‌ها بر اساس امكانات و مشارکت‌ها تدبیر و راهبری شود كه در اینجا به وسعت و دامنه این خدمات و نیازها اجمالاً اشاره می‌شود.

از حدود 200 هزار كیلومتر راه‌های دسترسی و روستاهای موجود بالغ‌بر 50 هزار كیلومتر آن شدیداً به بهسازی و آسفالت نیاز دارد كه هزینه‌ای بالغ‌بر ده هزار میلیارد تومان به قیمت امروز لازم است و به این حجم عملیات نیازهای جدید نیز افزوده خواهد شد.

همچنین برای حذف گلوگاه‌ها و نقاط حادثه‌خیز در شبكه راه‌های فرعی و روستاهای صعب‌العبور و تهیه و نصب پل‌های عابر پیاده و یا ارتباطی بر روی رودخانه‌ها برای عبور امن روستاییان و احشام حداقل 5 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است (احداث پل‌های فلزی ابنیه فنی و ایمن‌سازی عبور و مرور) مجموع این هزینه‌ها حاكی از این است كه اگر بخواهیم این نیازها را در طول برنامه ششم توسعه برطرف کنیم، سالیانه به حداقل مبلغ سه هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

اگر از این مبلغ 25 درصد آن بابت حقوق و دستمزد مستقیماً هزینه شود و هزینه‌های دستمزد هر شغل سالیانه 20 میلیون تومان باشد؛ با این سرمایه‌گذاری محرك توسعه ملی و ماندگاری روستاییان در روستا خواهد شد و فرصت ایجاد سالیانه حدود 40000 شغل جدید فراهم می‌شود و این اقدام و بسیج همگانی؛ علاوه بر تسهیل در حرکت و كاهش هزینه‌های فرصت ازدست‌رفته در تعمیم توسعه متوازن، قادر خواهد بود بزرگ‌ترین چالش و نیاز جامعه كه بیكاری و عدم اشتغال مولد است را مرتفع و سلامت، نشاط و امید را به جامعه ایرانی هدیه کند و به توزیع عادلانه ثروت و عدالت اجتماعی مبتنی بر كار و تولید منجر شود.

انجمن با پیشگامی در جهت بسیج مؤلفه‌های توسعه با ورود به این حوزه بزرگ و انباشت نیازهای عمومی بر آن است تا با سهمی كمتر از یك درصد حجم برآورد شده عملیات با اتكا به یاری و کمک‌های مردمی سالیانه به میزان 30 میلیارد تومان در رفع این نیازها هدف‌گذاری کند كه به‌طور میانگین سهم هر استان در این نهضت خیرخواهانه و فرصت‌آفرین با محوریت توسعه ملی و نوع‌دوستی همگانی بالغ‌بر یك میلیارد تومان است كه در صورت تحقق این همكاری و همیاری از محل مشارکت‌های مردمی و اجرای برنامه‌های انجمن سالیانه بیش از چهارصد شغل جدید نیز ایجادشده و حلقه‌های گسیخته و معیوب گردش كار مجدداً در حوزه عمل جستجو، بازسازی و به مدار توسعه متصل می‌شود تا توسعه از انحصار شهرهای بزرگ و مکان‌های برخوردار خارج و به تمام نقاط ایران تسری یافته و این سروده فردوسی در عمل عینیت یابد.
دست‌به‌دست هم دهیم به مهر/ میهن خویش را كنیم آباد
                                                                                          
*مدیرعامل انجمن خیرین راه و نرابری
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.