نظرهای کاربران بر خبرها
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۶
متن  خبر
◄ هواپیما نشست، تحریم شکست!
تین‌نیوز|  پنج‌شنبه 23 دی ماه اولین هواپیمای A321 هما در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. این اولین هواپیمای نو شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران است که در طول 37 سال پس از انقلاب خریداری شد.

در مراسم استقبال از این هواپیما عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اصغر فخریه کاشان  قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی مقامات لشکری و کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

پیام‌های کاربران پس از انتشار گزارش لحظ‌ه به‌ لحظه خبرنگار تین‌نیوز از فرود نخستین هواپیمای خریداری شده از ایرباس روی باند فرودگاه مهرآباد و پایان تحریم ۳۷ ساله صنعت هوانوردی ایران در ادامه آمده است.

 
یکی از کاربران در پیام خود عنوان کرده است: آقایان وزرا اهمیت پایان یافتن تحریم صنعت هوایی کشور، بر کسی پوشیده نیست؛ اتفاقا خیلی هم برای ایرانیان اهمیت دارد؛ اما لطفا امروز را به کارهای عقب افتاده‌تان برسید و مراسم استقبال از یک هواپیما را که احتمال زیاد اجرا می شود را به مقامات پایین‌تر خود بسپارید.
 
کاربر دیگری نوشته است: اصولگرایان، دولت حسن روحانی را به دلیل تلاش برای خرید هواپیما و قطار و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل زیر سوال می‌برند.

در پاسخ به پیام زیر سوال بردن دولت روحانی توسط اصولگرایان، کاربر دیگری آورده است: اصولگرایان نقدشان به این بود که چرا به حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای رسیدگی نمی‌شود! خرید هواپیما خوب است، به شرطی که همه پول صرف خرید هواپیما نشود و مردم در قطار و جاده نمیرند!
 
 یکی دیگر از کاربران در پیام خود ضمن انتقاد از نحوه پوشش خبری این مراسم در رسانه ملی، نوشته است: شبكه خبر، خبر فرود اولين ايرباس بعد ٤٠ سال كه اولين هواپيمای نو بعد انقلاب بود را مستقيم پخش نكرد و تنها به عنوان خبر چهارم و تنها با يك خط توضيح و تصاوير موبايلی منتشر كرد. اينجاست كه می‌توان فهميد چرا مردم از اين صدا و سيما و خبرهايی كه از همه جا هست جز جايی كه بايد باشد، ناراضی هستند.
 
یک کاربر هم در پیام خود عنوان کرده است: اجازه فروش ۲۰ فروند هواپیما به ایران از طرف خزانه داری امریکا آن‌هم قبل از انتخابات، کمترین چیزی هست که آنها در مقابل تعهدات ایران باید انجام می‌دادند! تازه پولش را هم که ما دادیم!
 
کاربر دیگری نیز با بیان این که "این موفقیت باید به نحو شایسته‌ای بر جسته، تبلیغ و حمایت شود، آورده است: در مقابل دلواپسانی که از موفقیت و عدم موفقیت دولت به هر شکل سوء استفاده می کنند باید شکست تحریم‌ها نمود پیدا کند.
 
اما یکی از کاربران در پاسخ به پیام مربوط به شکست تحریم‌ها، عنوان کرده است: تحریم‌ها وقتی می‌شکند که ما راحت بتوانیم پول بفرستیم خارج و قطعات هواپیما بخریم!
 
نظر کاربر دیگری نیز این بوده است که «این حرکت نمادین، نشانگر تدبیر و برقراری دوباره مناسبات تجاری و اقتصادی هست.»
 
یک کاربر هم نوشته است: بهره‌برداری سياسی از اين توفيق برای دولت خيلی بيشتر و بزرگتر از بهره‌برداری اقتصادی برای كشور است.
 
کاربر دیگری در پاسخ به این دیدگاه عنوان کرده است: اصل این قضیه بهره‌برداری سیاسی هست! آیا شش ماه بعد از انتخابات هم تحویل این هواپیماها به ایران «مثل قبلش» ادامه پیدا می‌کند؟
 
یکی دیگر از کاربران هم آورده است: خوشحالی را با شیوه‌های مناسب هم می شود انجام داد، اینکه 250 نفر در پارکینگ دنبال هواپیما می‌دوند و یا اینکه کل هیات دولت بروند زیر هواپیما  اتفاقا خورد کردن غرور ملی است.
 
یک کاربر هم در پاسخ به این پیام نوشته است: مهم منافع سیاسی هست نه غرور ملی!
 
کاربر دیگری هم در پیام خود عنوان کرده است: قیمت هواپیمای تحویلی حدود 110میلیون دلار برآورد می‌شود، قیمت یک دستگاه کشنده یورو 5 با بارگیر مناسب حدود 150هزار دلار، با قیمت یک هواپیما می‌شود حدود 700دستگاه کشنده نو با بارگیر وارد کرد و با این کار شاهد رونق درحمل و نقل بین المللی به خصوص صادرات محصولات ایرانی به بازار هدف با تسهیلات بدون بهره و بازپرداخت بلند مدت فقط به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی با ضمانت های کافی بسیار مفید خواهیم بود. بنابراین لازم است هم ناوگان هوایی تقویت و نوسازی شود هم ناوگان جاده ای.

یکی دیگر از کاربران نیز با بیان اینکه " ایرباس ۳۲۱ بزرگ‌ترین عضو خانواده ایرباس ۳۲۰ است. مدل ۳۲۱ به دلیل بدنه کشیده و تعداد زیاد صندلی با اینکه از نظر دسته بندی در میان هواپیماهای تک راهرو (باریک پیکر) قرار می‌گیرد اما به دلیل گنجایش ۱۹۰ نفری (در دو کلاس پروازی) ظرفیتی نزدیک به هواپیماهای کوچک پهن پیکر دارد"، آورده است: همین عامل در کنار برد عملیاتی هفت هزار کیلومتری، این هواپیما را از نظر توان عملیاتی قدرتمند‌ترین عضو خانواده هواپیمای ایرباس ۳۲۰ کرده است. این هواپیما هم می‌تواند مسیر‌های پر مسافر داخلی را پوشش دهد و هم از پس پروازهای زیر ۲۰۰ مسافر تا کشورهای اروپای غربی برخواهد آمد. البته شرکت ایران‌ایر اعلام کرده در شروع از این هواپیما برای مسیرهای داخلی ایران استفاده خواهد کرد.
 
در ادامه پیام این کاربر آمده است: ایران در قراردادش با ایرباس سفارش ۴۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ را داده که ۲۲ فروند از نوع «سی‌ای‌ او» و ۲۴ فروند از نوع پیشرفته‌تر «نئو» هستند. اولین مدل تحویلی به ایران‌ایر هم در دسته «سی‌ای او» قرار می‌گیرد که نسبت به مدل نئو قدیمی‌تر است.

یکی دیگر از کاربران نیز عنوان کرده است: این سری هواپیما قابلیت انعطاف زیادی به ایران‌ایر می‌دهد چرا که می‌تواند بخش زیادی از نیاز داخلی، پرواز‌های کشور‌های اطراف ایران و پرواز‌های کم مسافر اروپایی را با این مدل پوشش دهد. طول این هواپیما‌ها هم در مدل ۳۱۸ حدود ۳۱ متر در مدل ۳۱۹ حدود ۳۳ متر در مدل ۳۲۰ حدود ۳۷ متر و در مدل ۳۲۱ حدود ۴۴ متر است.
 
کاربر دیگری هم این پرسش را مطرح کرده است که آیا " استفاده از هواپیمایی مثل ایرباس ۳۲۱ با گنجایش ۲۰۰ نفر، در مسیر  پرواز تهران-اصفهان و برگشت صرفه دارد؟
 
یک کاربر هم نوشته است: در هواپیماهای مسافربری اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین بخش، موتور هواپیما است و یکی از مواردی که فروش هواپیما را به ایران مشروط به اجازه دولت آمریکا کرده است همین موتور است. تمامی سازندگان غربی موتور هواپیما یا آمریکایی هستند یا قطعات اصلی آنها از شرکت‌های آمریکایی تامین می‌شود. گذشته از این موضوع در هواپیمای خانواده ایرباس ۳۲۰ ، ده درصد از قیمت هواپیما را موتور آن شامل می‌شود.
 
یکی دیگر از کاربران نیز در پیام خود عنوان کرده است: ایرباس ۳۲۱ «سی‌ای او» ایران‌ایر با اینکه اولین و بروز‌ترین هواپیمای خطوط هوایی ایران تا پیش از تحویل مدل‌های دیگر ایرباس و بوئینگ است اما در میان مدل‌های سفارش داده شده به ایرباس نسبت به مدل‌های پیشرفته ۳۵۰، ۳۳۰ نئو و ۳۲۰ نئو قدیمی‌تر و دارای مصرف سوخت و هزینه عملیاتی بیشتری است. البته با این وجود تحویل ایرباس ۳۲۱ «سی‌ای او» به ایران‌ایر می‌تواند نقطه آغازی در تحول ناوگان هواپیمای ملی ایران (هما) باشد.

 
کد خبر : 119007
برچسب ها : ایرباس، واردات هواپیما، هواپیمای A321
ارسال نظر

۱۳۹۵/۱۱/۱۵ پاسخ
امیدواریم حالا که تحریم ها شکسته ، یک خط تولید ایرباس یا بمباردیر و یا ... هم در ایران راه اندازی بشه!
البته بشرط اینکه قطعه امریکایی نداشته باشه!
نظرسنجی
براي كاهش سوانح رانندگي در سفرهاي نوروزي چه بايد كرد ؟
 
 
 
 
 
تین نیوز اولین فعالت خود را در حوزه خبری آغاز کرده و در طول هشت سال، بیش از دويست و هفتاد هزار خبر و مطلب را با رویکرد تحلیلی و نقادانه منتشر کرده است این شبکه خبری، از طریق تعامل سازنده با نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل، رسانه ها و منابع خبری ، در حال حاضر جزو رتبه های برتر در بین رسانه های الکترونیک تخصصی در ایران است.
تلفن : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۹
نمابر : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۵
آدرس: تهران خیابان اشرفی اصفهانی، بالاتر از میدان پونک، کوچه بهارک، پلاک 9
عمومی زیربنایی جاده‌ای ريلی هوایی دريایی شهری خودرو حوادث رسانه‌‌ها سایر استان‌ها وبلاگ ها English