|
کد خبر:
118992
|
◄ سردار مهماندار خطاب به خودروسازان: فرصت معروف شدن را از منتقدان بگیرید / مصرف بنزین ایران ۱۸ برابر کشور آلمان
تیننیوز| درحالی که کشورهای پیشرفته جهان با اعمال سیاستهای مختلف سعی در کاهش استفاده از خودرو شخصی را در دستور کار خود قرار دادهاند در ایران اما، این روند معکوس شده و تمایل به استفاده از خودروهای تکسرنشین رو به گسترش گذاشته است، روز گذشته که پنجمین همایش مدیریت آلودگی هوا و صوت به همت شرکت کنترل کیفیت هوا برگزار شد، علاوه بر پرداختن به موضوع اصلی همایش، بحث به سمت شهر و حملونقل و ترافیک آن هم معطوف شد.
در حالی که سرانه مالکیت خودرو در ایران و آلمان اختلاف چندانی ندارد اما، میزان استفاده از خودرو در کلانشهرهای ایران چند برابر شهرهای بزرگ آلمان و مصرف سوخت ما 18 برابر بیش از آنها است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مهرداد تقیزاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در پنجمین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به مقایسه سرانه خودرو در ایران و آلمان، مناظرهای که میان وی و مسئولان شهری، پلیس راهور و نماینده شورای شهر اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: مطالعات نشان میدهد مشکل ترافیک و به دنبال آن آلودگی هوا در کشور ما ناشی از ضریب مالکیت خودرو
نیست بلکه میزان استفاده از خودرو در ایران بالا است.
وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: بین میزان افزایش ظرفیت شبکه معابر با میزان افزایش استفاده از خودروی شخصی پر واضح است که رابطه مستقیم و تصاعدی وجود دارد به نحوی که، اگر ظرفیت معابر با ساخت پروژههای بزرگراهی جدید 10 درصد افزایش پیدا کند، میزان استفاده از خودروی شخصی 20 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: اگر 10 سال پیش این مسائلی که به آن اشاره شد مطرح میشد، کسی باور نمیکرد اما، در شرایط فعلی که حجم وسیعی از بزرگراهها در تهران ساخته شده و معضل ترافیک لاینحل باقیمانده، این گزاره اثبات شده که ساخت پل، تونل و بزرگراه مشوق و فرش قرمزی برای تردد هرچه بیشتر خودروهای شخصی است و از میزان ترافیک و آلودگی نمیکاهد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: اگر 10 سال پیش این مسائلی که به آن اشاره شد مطرح میشد، کسی باور نمیکرد اما، در شرایط فعلی که حجم وسیعی از بزرگراهها در تهران ساخته شده و معضل ترافیک لاینحل باقیمانده، این گزاره اثبات شده که ساخت پل، تونل و بزرگراه مشوق و فرش قرمزی برای تردد هرچه بیشتر خودروهای شخصی است و از میزان ترافیک و آلودگی نمیکاهد.
وی در ادامه بر ضرورت توسعه حملونقل عمومی کارآمد تاکید کرد و گفت: سر فاصله قطارهای مترو و اتوبوسها باید به حدی کوتاه باشد که شهروندان برای تردد روزانه هرگز خودروی شخصی را انتخاب نکنند و استفاده از آن به تعطیلات آخر هفته و زمان نیاز موکول شود.
تقیزاده ضمن مقایسه طول شبکه بزرگراهی تهران و لندن، گزاره دیگری در تایید این موضوع که افزایش شبکه بزرگراهی هیچ کمکی به حل ترافیک و آلودگی هوا نمیکند، ارائه کرد و گفت: شهر لندن 100 کیلومتر اما تهران بیش از 500 کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد و با این حال مشکل ترافیک تهران کمتر از لندن نیست.
تقیزاده ضمن مقایسه طول شبکه بزرگراهی تهران و لندن، گزاره دیگری در تایید این موضوع که افزایش شبکه بزرگراهی هیچ کمکی به حل ترافیک و آلودگی هوا نمیکند، ارائه کرد و گفت: شهر لندن 100 کیلومتر اما تهران بیش از 500 کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد و با این حال مشکل ترافیک تهران کمتر از لندن نیست.
به گفته وی، این به آن معنا نیست که لندن با معضل ترافیک دست به گریبان نیست اما، مسوولان اداره این شهر بهطور صریح اعلام میکنند که موظف به جابهجایی شهروندان هستند و نه جابهجایی خودروها، بنابراین تمرکز خود را معطوف به توسعه حملونقل عمومی و پیادهراهها کردهاند.
معاون حملونقل وزیرراه و شهرسازی همچنین، اظهار داشت: این نگاه در حال حاضر در بسیاری ازکلانشهرهای جهان حاکم است که بودجهها به سمت حملونقل عمومی سوق پیدا میکند، نه بزرگراهسازی، پیش از این نیز کارشناسان ترافیک اعلام کرده بودند که راهحل آلودگی هوای تهران، توقف نهضت بزرگراهسازی و صرف هزینههای آن در توسعه مترو است.
سعید متصدی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست نیز در این نشست با تائید تاثیر برجسازیهای بیرویه در منطقه 22 بر کیفیت هوا، یکی از علتهای اصلی آلودگی هوا را بارگذاری بیش از حد جمعیتی و صنعتی توصیف کرد و گفت: زمانی که تراکم جمعیت در یک نقطه بیش از ظرفیت باشد، تجمع آلودگی به دنبال آن رخ میدهد، بنابراین کنترل بارگذاری از سیاستهای کاهش آلودگی هوا است که دنبال میشود. معاون سازمان حفاظت محیطزیست با تایید تاثیر بلندمرتبهسازی بر آلودگی هوا، گفت: وضعیت منطقه 22 بسیار خطرناک است و از اینرو شورای عالی شهرسازی و معماری
تلاش کرده با ساختوسازهای مخرب در این منطقه مقابله کند.
غلامرضا شیران عضو کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران، یکی از دیگر کسانی بود که در این مناظره حضور داشت که در واکنش به توسعه و ساخت بزرگراه و پلهای روگذر، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران شهری پل و بزرگراه میسازند و افتخار میکنند ولی از این موضوع غافل هستند که این مساله آلودگی را افرایش داده و مشکلات جدیدی را پیشروی ما قرار میدهد.
وی با تاکید بر اینکه ساخت پل و بزرگراه ظلم بزرگی است که مدیریت شهری به مردم میکند، افزود: در اصول شهرسازی چنانچه مردمبرای رسیدن به مقصد یک ساعت در ترافیک گرفتار شوند، آن شهر دچار مشکل است و هرچه شهر گسترش پیدا کند مصرف سوخت و بهدنبال آن، آلودگی هوا افزایش خواهد داشت لذا، مهم است بسیار مهم است مدیران شهر دینامیک شهری را خوب بشناسند.
شیران از عدم توجه به ایجاد کریدورهای هوائی در ساخت و ساز شهرها که باعث انباشت آلودگی در شهرها میشود ابراز نگرانی کرد.
سردار محمدرضا مهماندار در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلف برخی از مراکز معاینهفنی از قوانین صدور برگه، تصریح کرد: پلیس مسئول نظارت بر معاینهفنی نیست و با راهاندازی سیستم سیمفا قطع یقین تخلفات در این بخش به صفر رسیده و لذا پلیس به این مساله ورود پیدا نمیکند، ضمن آنکه تاکید میشود فروختن برگه معاینهفنی جرم تلقی شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به این نکته که صنعت خودرو باید نسبت به تولید استاندارد خودرو توجه بیشتری نشان دهد، گفت: این مطلب که گفته میشود هر که از خودروساز انتقاد کرد معروف شد نه تنها درست نیست بلکه باید تولید کنندگان داخلی با افزایش کیفیت، فرصت به اصطلاح معروف شدن را از منتقدان بگیرند.
غلامرضا شیران عضو کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران، یکی از دیگر کسانی بود که در این مناظره حضور داشت که در واکنش به توسعه و ساخت بزرگراه و پلهای روگذر، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران شهری پل و بزرگراه میسازند و افتخار میکنند ولی از این موضوع غافل هستند که این مساله آلودگی را افرایش داده و مشکلات جدیدی را پیشروی ما قرار میدهد.
وی با تاکید بر اینکه ساخت پل و بزرگراه ظلم بزرگی است که مدیریت شهری به مردم میکند، افزود: در اصول شهرسازی چنانچه مردمبرای رسیدن به مقصد یک ساعت در ترافیک گرفتار شوند، آن شهر دچار مشکل است و هرچه شهر گسترش پیدا کند مصرف سوخت و بهدنبال آن، آلودگی هوا افزایش خواهد داشت لذا، مهم است بسیار مهم است مدیران شهر دینامیک شهری را خوب بشناسند.
شیران از عدم توجه به ایجاد کریدورهای هوائی در ساخت و ساز شهرها که باعث انباشت آلودگی در شهرها میشود ابراز نگرانی کرد.
سردار محمدرضا مهماندار در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلف برخی از مراکز معاینهفنی از قوانین صدور برگه، تصریح کرد: پلیس مسئول نظارت بر معاینهفنی نیست و با راهاندازی سیستم سیمفا قطع یقین تخلفات در این بخش به صفر رسیده و لذا پلیس به این مساله ورود پیدا نمیکند، ضمن آنکه تاکید میشود فروختن برگه معاینهفنی جرم تلقی شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به این نکته که صنعت خودرو باید نسبت به تولید استاندارد خودرو توجه بیشتری نشان دهد، گفت: این مطلب که گفته میشود هر که از خودروساز انتقاد کرد معروف شد نه تنها درست نیست بلکه باید تولید کنندگان داخلی با افزایش کیفیت، فرصت به اصطلاح معروف شدن را از منتقدان بگیرند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.