| کد خبر: 118023 |

◄ جوابیه روابط‌عمومی هما در پاسخ به یک رسانه منتقد

تین‌نیوز| اخیرا خبرگزاری نسیم آنلاین در خبری به منظور تخریب قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شركت فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر خبر کذبی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، روابط عمومی هما در جوابیه این خبر عنوان کرده است؛ خبرگزاری نسیم به نقل از یكی از مقامات ارشد صنایع هواپیماسازی ایران هسا، نوشته است كه «با این پول به جای ٢ فروند، ٢٥ فروند هواپیمای ایران ١٤ تحویل می‌دهیم». به همین دلیل واجب می‌دانیم توضیحاتی در خصوص هواپیمای ایران ١٤ ارائه دهیم. 

قرارداد انتقال تكنولوژی هواپیمای انتونوف ١٤ (كه نسخه ایرانی آن با نام  ایران ١٤ عرضه شد) درسال ١٣٧٥، بین ایران و شركت هواپیماسازی اكراین نهایی شد و سرانجام در سال  ١٣٧٩، اولین فروند از هواپیمای ایران ١٤ تولید شد.

دولت نهم در قانون بودجه سال ١٣٨٣، به پروژه تولید ایران ١٤ ، ٢١ میلیارد  ریال كمك مالی كرد. هواپیمای ایران ١٤ بعد از ٢٥ سال مصرف سرمایه كشور، توجیه اقتصادی پیدا نكرد به همین دلیل دولت وقت با كمك هسا، مجبور به راه‌اندازی ایرلاینی شد كه هواپیمایی را كه خود تولید كرده را به پرواز در آورد و سرانجام آن سانحه دلخراش پرواز ٥٩١٥ در مهرآباد بود كه منجر به كشته شدن ٣٩ نفر شد.

هواپیمای ایران ١٤ ، ضعف‌های بسیاری دارد. در پیشران این هواپیما از موتور ضعیف TV-3 (همان پیشران هلی‌كوپتر Ml17) استفاده شده است كه نمی‌تواند وزن بسیار زیاد این هواپیما را تحمل كند از طرفی، این هواپیما مناسب آب وهوای ایران هم نبود.

از طرف دیگر هیچ هواپیمایی به اسم هواپیمای جت ملخی در دنیا وجود ندارد و به هواپیماهایی كه از ملخ استفاده می‌كند  توربوفن می‌گویند و به هواپیماهایی كه از موتور جت استفاده می‌كنند جت می‌گویند.

طبق اعلام روابط عمومی هما؛ خبرگزاری نسیم كه درباره خود می‌گوید:«نسیم»؛ به اصل «بی‌طرفی» اعتقاد دارد ولی قائل به «خنثی‌نویسی» نیست، بدون تحقیق و ذره‌ای مطالعه اقدام به انتشار اخباری می‌كند كه هیچ سندیت علمی ندارد و صرفا یک طرفه و به قصد و جهت تخریب قرارداد های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما را دارد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    یعنی واقعا واسه هما متاسفم! واقعا الان فهمیدم چه ادم های " باسوادی " رفتن با ایرباس قرارداد بستن! کسی که نمیدونه هواپیمای ایران۱۴۰ " توربوپراپ " هست و توربوفن ملخ ندارد(!)،{…} میکند راجع به تولید ملی صحبت میکند! شرکت هما به جز بیست هواپیما atr، کدوم هواپیماش برای پرواز های داخلی(که یکساعت هست) صرفه اقتصادی داره؟ چرا دولت یک‌ میلیارد دلار نقدا به عنوان " پیش پرداخت " داره بده به ایرباس، اما بیست میلیون نداره بده برای تعویض موتور ایران۱۴۰؟؟؟