| کد خبر: 117893 |

افزایش ۲۵ درصدی حجم عملیات ریلی یزد با دو خطه کردن مسیر بافق - زرین شهر

تین‌نیوز| مدیرکل راه آهن استان یزد گفت: تکمیل طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان از مسیر بافق – زرین شهر با پیشرفت 65درصدی، 25درصد به ظرفیت حجم عملیات ریلی استان یزد اضافه می کند.

 
سیدمصطفی داوودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دوخطه کردن راه آهن استان یزد از طرح های سفر رئیس جمهوری به استان یزد با 400میلیارد تومان اعتبار است که 240 کیلومتر آن در این استان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه حجم عملیات راه آهن محوری است به همین دلیل و برای مدیریت بهتر محورها ، راه آهن از تقسیمات کشوری مستثی شده است افزود: بر همین اساس دو خطه کردن کردن این مسیر بخش هایی از استان یزد همچون عقدا در محدوده استان اصفهان و بخش هایی از نایین در استان یزد قرار گرفته است.

مدیرکل راه آهن استان یزد خاطرنشان کرد: هم اکنون عملیات دو خطه کردن بافق – زرین شهر 65درصد پیشرفت دارد و پیش بینی می شود تا بخشی از قطعات این خط تا پایان سال 95 به بهره برداری برسد که نهایتا تا پایان هفته دولت سال 96 کل طرح به اتمام برسد.

داوودی با بیان اینکه خط دوم به دلیل تکمیل ظرفیت ریلی استان و ایجاد ظرفیت های جدید برای مرکز کشور ضروری است افزود: هدف اصلی از اجرای دو خطه کردن خطوط ریلی استان ، افزایش سرعت در خطوط ریلی برای تردد قطارهای باری و مسافری و مهمتر ازهمه ساخت خطی به عنوان بار محوری سنگین در کشور بوده است.

وی از دیگر اهداف این طرح را افزایش حجم جابجایی بار و مسافر براساس راهبرد و سیاستی که بر عهده راه آهن کشور گذاشته شده اعلام کرد و گفت: روزانه در محدوده راه آهن یزد 50هزار تن بار جابجا می شود که به تسهیل تردد ماشین های سنگین در جاده ها کمک می کند از این رو خط دوم می توان فعالیت و عملیات ما را بیشتر کند.

این مسئول با اشاره به وجود معادن سنگ آهن مرکزی و چادرملو و ضرورت جابجایی سنگ آهن برای کارخانه‌های ذوب‌آهن در سراسر کشور تصریح کرد: این مرکز با سهم بیش از 30 درصدی حمل و نقل بار راه آهن ایران در طول 15سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته و آن را حفظ کرده است.

وی یادآور شد: در محدوده استان یزد حدود 2 هزار نفر به صورت مستقیم در بخش دولتی و خصوصی با راه آهن کار می کنند و حداقل هزار شغل هم به صورت غیرمستقیم در ارتباط با این حوزه در استان ایجاد شده است.

پیشتر مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط راه‌آهن گفته بود که افزایش بار محوری از 25 تن به 30 تن برای نخستین بار در خاورمیانه، در این محور انجام می‌شود و قرار است با تکنولوژی جدید تراورس‌هایی که بتوانند بار محوری 30 تن را تحمل کنند، برای نخستین بار در این مسیر استفاده شود.

موسوی با بیان این که طول این مسیر با خطوط ایستگاه‌های آن به بیش از 490 کیلومتر می‌رسد، گفته بود که برای ساخت این خطوط و تکمیل ناوگان آن، 25 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مورد نیاز است تا بتوانیم این محور را برای افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر و رفع گلوگاه‌های مهم آماده کنیم.

به گفته وی ، این طرح را معاونت فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده و مبلغ قراردادهای منعقده با 9 پیمانکار بیش از 18 هزار میلیارد ریال(یک هزار و 800 میلیارد تومان) است.

طرح دو خطه کردن محور بافق – زرین شهر شامل بار محوری 30 تن با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت و طول خط مسیر با طرح توسعه ایستگاه (14 خط) 42 کیلومتر اعلام شده است.

استان یزد و بخصوص شهر یزد به واسطه قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور از جایگاه خاصی در حمل‌و نقل مسافر و بار در کشور برخوردار است.
چهار اداره کل راه آهن به راه آهن یزد متصل است و هم اکنون این اداره کل، وظیفه ترانزیت و اتصال شبکه های ریلی راه آهن اصفهان، شرق، کرمان و هرمزگان را برعهده دارد.

راه آهن استان یزد با سهم بیش از 30 درصدی حمل و نقل بار راه آهن جمهوری اسلامی ایران در طول 15سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته است.
بیش از 80 درصد مواد معدنی و افزون بر 70 درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور می کند.

استان یزد دارای 681 کیلومتر بزرگراه، 657 کیلومتر راه اصلی، 980 کیلومتر راه فرعی، 2250 کیلومتر راه روستایی است که 1267 کیلومتر آن جزو راه‌های شریانی و ملی است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.