|
کد خبر:
117579
|
بندر امیرآباد، بیابانی که آباد شد
تین نیوز| مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت:با سرمایهگذاریهای صورت گرفته در بندر امیرآباد، این بندر که یک بیابان بدون امکانات بود اکنون در حد یک شهر وسعت پیدا کرده است.
سیاوش رضوانی، در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز درباره میزان سرمایهگذاریهای خارجی در بنادر مازندران گفت: با سرمایهگذاران کشور روسیه و چین مذاکراتی صورت گرفته و در این ارتباط بازدیدهایی از بنادر ما صورت گرفته است و اگر در آینده تصمیمی برای سرمایهگذاری بگیرند، ما نهایت همکاری را با آنها خواهیم داشت.
وی درباره گردشگری دریایی نیز گفت: تلاش ما بر این است که کشتیهای مسافری مانند کروز از کشورهای ترکمنستان و روسیه و آذربایجان وارد کشور شود و اکنون در حال پیگیری هستیم و امیدواریم بتوانیم مراودات بیشتری در این خصوص داشته باشیم. البته دسترسی زیادی به طرفهای خارجی نداریم و ارتباط ما بیشتر از طریق وزارت امور خارجه و کنسولگریها است.
او با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه گردشگری دریایی داخلی اختیار بیشتری داریم، توضیح داد: اکنون مشاوری گرفتیم که در حال انجام کارهای مطالعاتی است البته این مشاور مشخصات فنی طرح را مشخص نمیکند بلکه ما مشاور گرفتیم تا برای آشنایی با نظرات مسوولان درهر منطقه و هر شهر،با فرمانداران، شورای شهر و شهرداران و اداراتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشستهایی را داشته باشد.
وی ادامه داد: در سواحل مازندران حدود 15 شهر ساحلی وجود دارد و این مشاور با تک تک مسئولان گفت و گو میکند تا دیدگاههای آنها مد نظر قرار دهد تا پروژه با طرحهای مطالعات بالادستی همخوانی داشته باشد و ناهماهنگی ایجاد نشود.
رضوانی با بیان اینکه هر شهرستانی برای خودش مطالعات شهری داشته باشد،گفت: تقریبا از حدود 1.5 ماه پیش کارهای مطالعاتی راهاندازی گردشگری دریایی شروع شده و امیدواریم تا پایان سال جاری این طرح کامل شود و در استان هم مورد تایید استانداری قرار بگیرد. تا سرمایهگذارانی که وارد هر شهری از استان مازندران میشوند، مکانهای سرمایهگذاری و جزییات دیگری که نیاز دارند مشخص باشد.
او در خصوص ایجاد منطقه آزاد در بندر امیرآیاد نیز یادآور شد: قبلا طبق توافق نمایندگان مجلس مازندران، در استان مازندران سه نقطه امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار برای منطقه آزاد در نظر گرفته شده است تا یکی تجاری صنعتی، دیگری تجاری فناوری و نوشهر هم تجاری گردشگری شود البته صحبتهایی شده ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است لازم به ذکر است که متولی منطقه آزاد در مجموعه بندر، سازمان بنادر و دریانوردی است تا زمانی که این سازمان این موضوع را بررسی کامل نکند و به مصلحت نبیند اتفاقی نمی افتد.
وی افزود: هم اکنون همان اتفاقاتی که قرار است در منطقه آزاد بیفتد،در بندر امیرآباد در حال انجام است در واقع سازمان بنادر در بحث سرمایه گذاری، هم حمایتها و تسهیلات خوبی را ارائه داده است.
رضوانی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ممکن است در موضوعات مالیاتی تسهیلاتی را در اختیار سرمایهگذاران قرار دهد، تصریح کرد: اما مناطق آزاد مسائلی را هم برای دولت دارد چون بخشی از مالیاتی که میتوانست دریافت کند، دیگر نخواهد داشت. به هر حال، هر پروژهای منافع و مضراتی دارد. سازمان بنادر هر تصمیمی درباره تعریف مناطق آزاد بگیرد، انجام خواهد شد چون هر سه بنادر زیر نظارت حاکمیتی سازمان بنادر هستند ولی فقط در همان صحبتهایی است که شنیده میشود.
وی با تاکید بر بندر امیرآباد اکنون خدمات بسیاری را به صاحبان کالا و تجار ارائه میدهد گفت: اکنون، بالغ بر 1500نفر به طور مستقیم از فعالیت بندر درآمد دارند. سازمان بنادر هم به اندازه ای در این بندر هزینه و سرمایهگذاری کرده است که در حد یک شهر وسعت پیدا کرده است در حالی که در سالهای گذشته، بندر امیرآباد یک بیابان بدون امکانات بود.
مدیر بنادر و دریانوردی استان مازندران در خصوص وضعیت احداث راه دسترسی نوشهر به کمربندی نیز ، تصریح کرد: این پروژه در حال نهایی شدن است، اما یکسری کارها از جمله آزادسازی اراضی باید صورت بگیرد که باید اداره راه کل و شهرسازی استان، شهرداری و شورای شهر شهرستان نوشهر انجام دهند و پس از آن، تعهدات سازمان بنادردر بخش روگذرها و زیرگذرها تحقق خواهد یافت.
رضوانی سپس با تاکید بر اینکه از تجاوز به حریم ساحل در سالهای اخیر جلوگیری شده است، گفت: طرح مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر از زمانی توسط وزارت راه وشهرسازی تصویب شده با دبیری سازمان بنادر و به ریاست استاندار هفت استان ساحلی اجرا شده است، که در این ارتباط اجماع خوبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه موضوع رعایت حریم سواحل به خوبی فراگیر شده و به خوبی هم مدیریت می شود، ادامه داد: اکنون شرایط به گونهای است که با یکی دو بار مذاکره یا تذکر، افرادی که در حریم 60 متری سواحل سازهای ایجاد کردهاند، خود به تخریب اقدام میکنند در کل، چالش کمتری نسبت به سال قبل وجود دارد قوه قضاییه هم به صورت شفاف حضور پیدا میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران اضافه کرد: در نوشهر، رامسر و نور آزادسازیهای بسیاری انجام شده است اکنون کمتر کسی در حریم 60 متری ساخت و ساز میکند چون بازدیدها به صورت دورهای و مرتب است و اگر تخلفی صورت بگیرد، سرمایهگذاری انجام شده به باد خواهد رفت.
رضوانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد در حریم 60 متری سواحل امکانات گردشگری احداث کند باید مجوز بگیرد، گفت: اگر هم سازهای بیرون از حریم 60 متر باشد، باید حتما مجوز آن رااز اداره منابع طبیعی بگیرد که البته سازمان بنادر هم با فعالیتهای مجوزدار همراهی خواهد کرد.
وی درباره گردشگری دریایی نیز گفت: تلاش ما بر این است که کشتیهای مسافری مانند کروز از کشورهای ترکمنستان و روسیه و آذربایجان وارد کشور شود و اکنون در حال پیگیری هستیم و امیدواریم بتوانیم مراودات بیشتری در این خصوص داشته باشیم. البته دسترسی زیادی به طرفهای خارجی نداریم و ارتباط ما بیشتر از طریق وزارت امور خارجه و کنسولگریها است.
او با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه گردشگری دریایی داخلی اختیار بیشتری داریم، توضیح داد: اکنون مشاوری گرفتیم که در حال انجام کارهای مطالعاتی است البته این مشاور مشخصات فنی طرح را مشخص نمیکند بلکه ما مشاور گرفتیم تا برای آشنایی با نظرات مسوولان درهر منطقه و هر شهر،با فرمانداران، شورای شهر و شهرداران و اداراتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشستهایی را داشته باشد.
وی ادامه داد: در سواحل مازندران حدود 15 شهر ساحلی وجود دارد و این مشاور با تک تک مسئولان گفت و گو میکند تا دیدگاههای آنها مد نظر قرار دهد تا پروژه با طرحهای مطالعات بالادستی همخوانی داشته باشد و ناهماهنگی ایجاد نشود.
رضوانی با بیان اینکه هر شهرستانی برای خودش مطالعات شهری داشته باشد،گفت: تقریبا از حدود 1.5 ماه پیش کارهای مطالعاتی راهاندازی گردشگری دریایی شروع شده و امیدواریم تا پایان سال جاری این طرح کامل شود و در استان هم مورد تایید استانداری قرار بگیرد. تا سرمایهگذارانی که وارد هر شهری از استان مازندران میشوند، مکانهای سرمایهگذاری و جزییات دیگری که نیاز دارند مشخص باشد.
او در خصوص ایجاد منطقه آزاد در بندر امیرآیاد نیز یادآور شد: قبلا طبق توافق نمایندگان مجلس مازندران، در استان مازندران سه نقطه امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار برای منطقه آزاد در نظر گرفته شده است تا یکی تجاری صنعتی، دیگری تجاری فناوری و نوشهر هم تجاری گردشگری شود البته صحبتهایی شده ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است لازم به ذکر است که متولی منطقه آزاد در مجموعه بندر، سازمان بنادر و دریانوردی است تا زمانی که این سازمان این موضوع را بررسی کامل نکند و به مصلحت نبیند اتفاقی نمی افتد.
وی افزود: هم اکنون همان اتفاقاتی که قرار است در منطقه آزاد بیفتد،در بندر امیرآباد در حال انجام است در واقع سازمان بنادر در بحث سرمایه گذاری، هم حمایتها و تسهیلات خوبی را ارائه داده است.
رضوانی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ممکن است در موضوعات مالیاتی تسهیلاتی را در اختیار سرمایهگذاران قرار دهد، تصریح کرد: اما مناطق آزاد مسائلی را هم برای دولت دارد چون بخشی از مالیاتی که میتوانست دریافت کند، دیگر نخواهد داشت. به هر حال، هر پروژهای منافع و مضراتی دارد. سازمان بنادر هر تصمیمی درباره تعریف مناطق آزاد بگیرد، انجام خواهد شد چون هر سه بنادر زیر نظارت حاکمیتی سازمان بنادر هستند ولی فقط در همان صحبتهایی است که شنیده میشود.
وی با تاکید بر بندر امیرآباد اکنون خدمات بسیاری را به صاحبان کالا و تجار ارائه میدهد گفت: اکنون، بالغ بر 1500نفر به طور مستقیم از فعالیت بندر درآمد دارند. سازمان بنادر هم به اندازه ای در این بندر هزینه و سرمایهگذاری کرده است که در حد یک شهر وسعت پیدا کرده است در حالی که در سالهای گذشته، بندر امیرآباد یک بیابان بدون امکانات بود.
مدیر بنادر و دریانوردی استان مازندران در خصوص وضعیت احداث راه دسترسی نوشهر به کمربندی نیز ، تصریح کرد: این پروژه در حال نهایی شدن است، اما یکسری کارها از جمله آزادسازی اراضی باید صورت بگیرد که باید اداره راه کل و شهرسازی استان، شهرداری و شورای شهر شهرستان نوشهر انجام دهند و پس از آن، تعهدات سازمان بنادردر بخش روگذرها و زیرگذرها تحقق خواهد یافت.
رضوانی سپس با تاکید بر اینکه از تجاوز به حریم ساحل در سالهای اخیر جلوگیری شده است، گفت: طرح مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر از زمانی توسط وزارت راه وشهرسازی تصویب شده با دبیری سازمان بنادر و به ریاست استاندار هفت استان ساحلی اجرا شده است، که در این ارتباط اجماع خوبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه موضوع رعایت حریم سواحل به خوبی فراگیر شده و به خوبی هم مدیریت می شود، ادامه داد: اکنون شرایط به گونهای است که با یکی دو بار مذاکره یا تذکر، افرادی که در حریم 60 متری سواحل سازهای ایجاد کردهاند، خود به تخریب اقدام میکنند در کل، چالش کمتری نسبت به سال قبل وجود دارد قوه قضاییه هم به صورت شفاف حضور پیدا میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران اضافه کرد: در نوشهر، رامسر و نور آزادسازیهای بسیاری انجام شده است اکنون کمتر کسی در حریم 60 متری ساخت و ساز میکند چون بازدیدها به صورت دورهای و مرتب است و اگر تخلفی صورت بگیرد، سرمایهگذاری انجام شده به باد خواهد رفت.
رضوانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد در حریم 60 متری سواحل امکانات گردشگری احداث کند باید مجوز بگیرد، گفت: اگر هم سازهای بیرون از حریم 60 متر باشد، باید حتما مجوز آن رااز اداره منابع طبیعی بگیرد که البته سازمان بنادر هم با فعالیتهای مجوزدار همراهی خواهد کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.