| کد خبر: 117282 |

کاهش زمان و هزینه با راه‌اندازی ترانزیت ریلی هند - روسیه

تین‌نیوز| مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن در اولین جلسه کارگروه لجستیک ایران به تشریح میزان رشد ترانزیت ریلی از سال ۹۲ تا ۹۴ نسبت به پیش از آن پرداخت و گفت: مشکل اصلی ترانزیت کشور به دلیل عملکرد جزیره‌ای سازمان‌ها و شرکت‌ها در امر ترانزیت بوده و تشکیل معاونت حمل‌ونقل به معنی دستیابی به یک متولی در ترانزیت است.
 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد غراوی مشاور امور ترانزیت مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران در اولین کارگروه لجستیک کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش ترانزیت ریلی از سال ۹۲ تا ۹۴ نسبت به گذشته اظهار داشت: حجم ترانزیت ریلی از ۵۲۹ هزار تن در سال ۹۲ به ۷۵۰ هزار تن در سال ۹۳ و پایان سال ۹۴ به یک میلیون ۴۳۵ هزار تن افزایش یافت.
وی افزود: رکورد ریلی ترانزیت کشور برابر با یک میلیون و ۵۴۶ هزار تن در سال ۸۵ بوده است.

غراوی با اشاره سهم ترانزیت ریلی محورهای ریلی بیان داشت: حجم ترانزیت ریلی از سرخس به بندرعباس ۸۶ درصد و بالعکس ۴ درصد است و از رازی به سرخس نزدیک به ۱۰ درصد است که بیانگر سهم قابل توجه ترانزیت از سوی کشورهای آسیای میانه است.

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن در امور ترانزیت با توجه به نگاه بازاریابی، بازرگانی و نقش بخش خصوصی در راه‌آهن گفت: با این دید، حجم ترانزیت ریلی از ۵۴۰ هزار تن در پایان سال ۹۴ به یک میلیون و ۴۳۵ هزار تن افزایش یافت که حاکی از تغییر جهت در راه‌آهن با این نگاه است که ترانزیت ریلی یک منبع درآمد و یک برند ملی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ترانزیت ریلی از سال ۹۵ روند کاهشی داشته و اکنون بیشترین حجم ترانزیت ریلی با کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود، گفت: مطالعات بازاریابی و بازرگانی انجام شده در راه‌آهن نشان می دهد که پتانسیل این کشورها حد اکثر ۴.۵ الی ۵.۵ میلیون تن است.

وی بیشترین حجم ترانزیت پنبه در سال ۸۵ و بالغ بر ۵۸۰ هزار تن بوده است این رقم در سال ۹۲ به ۵۴ هزار تن افزایش یافت که بر اساس مطالعات، رایزنی، روابط شخصی و سایر اقدامات این رقم در پایان سال ۹۴ به ۳۵۰ هزار تن رسید.

به گفته وی، راه‌آهن ایران در ترانزیت پنبه نمی‌تواند بیش از ۶۰۰ هزار تن ترانزیت کند زیرا با توجه به ظرفیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تنی تولید پنبه و محلوج ۱ میلیون ۴۰۰ هزار تن در ازبکستان از این مقدار حدود ۴۵۰ هزار تن مصرف داخلی این کشور و الباقی برای صادرات است و بیش از این مقدار ظرفیت موجود نیست.

غراوی در ادامه به ترانزیت کودهای شیمایی اشاره کرد و گفت: حداکثر حجم ترانزیت این مواد توسط حمل ‌ونقل ریلی از ازبکستان ۳۰۰ هزار تن است که هم اکنون حجم ترانزیت راه‌آهن ایران معادل ۲۰۰ هزار تن است.

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ظرفیت ترانزیت گوگرد از کشور ترکمنستان خاطرنشان کرد: ظرفیت صادرات پالایشگاه سامان‌تپه حدود یک میلیون تن است که راه‌آهن ایران سال گذشته موفق به ترانزیت ۶۸۰ هزار تن از این محصول شد که سقف ترانزیت بیش از این نیست. اگرچه به دلیل کاهش قیمت جهانی گوگرد میزان ترانزیت این محصول کاهش یافت اما با رشد قیمت گوگرد دوباره شاهد رونق گرفتن بازار این محصول در عرصه جهانی هستیم.

غراوی با اشاره برنامه ریزی شرکت راه‌آهن برای ترانزیت گندم در پی اتصال راه آهن گرگان-اینچه برون و امتداد آن به ترکمنستان و قزاقستان اظهار داشت: متوسط تولید گندم قزاقستان حدود ۲۰ میلیون تن است که ۱۳ میلیون تن از این رقم به صادرات اختصاص دارد اما تا کنون حتی یک کیلوگرم از مسیر ایران ترانزیت نشده است که دلایل متعددی دارد.

وی همچنین به ترانزیت ریلی آلومینیوم تاجیکستان اشاره کرد و گفت: بیشترین حجم ترانزیت این محصول از تاجیکستان ۲۴۰ هزار تن بوده است اما اکنون کل تولید آلومینیوم در این کشور به ۱۵۰ هزار تن رسیده است که در بهترین حالت مجموع سهم ترانزیت از تاجیکستان ۵۰۰ هزار تن خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای ترانزیت سوخت از ترکمنستان هستیم خاطرنشان کرد: بیشترین حجم ترانزیت ریلی مازوت و ال پی جی ۵۰۰ هزار تن بوده است.

مشاور امور ترانزیت مدیرعامل راه‌آهن در ادامه از برنامه دیگر شرکت راه‌آهن برای ترانزیت کالا از هند به روسیه و قفقاز خبر داد و گفت: سالانه حدود ۲۰ میلیون تن بار بین کشورهای روسیه و هندوستان از طریق دریا در حال ترانزیت است که در صورت راه‌اندازی ترانزیت ریلی، طول مسیر ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتری دریایی به ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از طریق ریلی، همچنین هزینه تمام‌شده از ۱۴۸ دلار به ازای هر تن حمل دریایی به ۱۲۳ دلار و مدت‌زمان حمل از ۶۰ روز به ۲۳ روز کاهش خواهد یافت؛ که اگر بتوانیم ۱۰ درصد این حجم از ترانزیت را ازآن خود کنیم به رقمی معادل ۲ میلیون تن دست خواهیم یافت.

غراوی با اشاره به مشکلات مربوط درزمینهٔ ترانزیت کل کشور گفت: متولی خصوصی در امر ترانزیت کشور وجود نداشت که خوشبختانه این موضوع در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد معاونت حمل‌ونقل به یک متولی واحد و یک تک‌صدایی دست‌یافته است. وی افزود: هریک از سازمان‌ها از دید خود به ترانزیت نگاه می‌کند و به همین خاطر راندمان قابل‌توجهی نداشته‌ایم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.