| کد خبر: 117096 |

اولویت بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران باید توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باشد

تین‌نیوز| عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: توسعه مترو باید به عنوان اولویت و جهت گیری اصلی بودجه سال آینده شهرداری پایتخت درنظر گرفته شود

 
به گزارش خبرنگار ایرنا عباس جدیدی روز سه شنبه در سیصد و بیست و یکمین نشست علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور اظهارکرد: با توجه به تصویب برنامه 5 ساله دوم شهرداری که در سال سوم اجرای آن قرار داریم سهم مترو در حمل و نقل شهر فقط 13 درصد است و اهداف برنامه تاکنون محقق نشده است و این امر به علت پرداخت نشدن سهم دولت از یکسو و تخصیص نیافتن بودجه مصوب توسط شهرداری تهران بوده است.

جدیدی ادامه داد: برای هر رام قطار حدود 10 تا 12 میلیون دلار نیاز است و برای بهره برداری کامل از خطوط موجود و درحال احداث خط 6 و 7 به 150 رام قطار است که با تجهیز و تخصیص منابع مالی می توان به ظرفیت یک میلیون سفر روزانه برای هر خط مترو دست یافت.

وی اظهارکرد: در این راستا طبق قانون باید دولت و شهرداری هر کدام نیمی از بودجه ساخت و توسعه مترو را پرداخت کنند، اما طی 11 سال اخیر شهرداری همواره سهم قابل توجهی از ساخت مترو را پرداخت کرده است و برای نمونه نیز در سال گذشته دولت تنها 10 درصد هزینه ساخت مترو را پرداخت و 90 درصد آن توسط شهرداری تهران تامین شد.

وی تصریح کرد: افزایش سرعت تردد، کاهش تصادفات، کاهش قیمت تردد در شهر و کاهش ترافیک هریک نقطه ای روشن در کارنامه متروی پایتخت است و از همه مهمتر کاهش آلودگی هوا می تواند بهترین دلیل برای سرمایه گذاری در این زمینه باشد.

وی بیان کرد: با استفاده از مترو می توان روزانه چندین میلیون مسافررا در زمان مشخص و بدون مواجهه با ترافیک به مقصد رسانید، با توسعه متروی شهرهای اقماری و جلوگیری از ورود 3 تا 5 میلیون خودرو از 13 ورودی شهر تهران گام مهمی در کاهش آلودگی هوا و روان شدن ترافیک کلانشهر تهران برداشته می شود.

وی گفت: از ابتدای بهره برداری مترو تاکنون 7 میلیارد سفر با مترو انجام شده است و 14هزار تن گازهای آلاینده ناشی از صرفه جویی 4/4 میلیارد لیتر سوخت، کمتر تولید شده است که حدود 34 هزار میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی برای شهروندان و اقتصاد ملی داشته است.

وی با اشاره به اینکه از سال 84 تاکنون تعداد واگن های مترو 4 برابر افزایش یافته و به 1200 واگن رسیده است عنوان کرد و افزود: طی این مدت همچنین طول خطوط مترو دو برابر شده و از 89 کیلومتر به 188 کیلومتر در حال حاضر رسیده و در پایان سال 1395 به 237 کیلومتر خواهد رسید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: استاندارد نبودن برخی خودروهای تولیدی ، عدم خروج خودروهای فرسوده ، بی توجهی به ضرورت نصب و تعویض کاتالیست از جمله مواردی است که توجه به هرکدام از آنها در کنترل آلودگی هوا تاثیر شایانی دارد.

جدیدی خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد سهم آلودگی ناشی از تاکسی و خودروهای شخصی که بنابر آمار رسمی حداقل 40 درصد آلودگی ذرات معلق آلاینده ناشی از این نوع خودروها است و از رده خارج کردن مینی بوسهای دیزلی و فرسوده نیز در بهبود کیفیت هوا نقش موثری خواهد داشت.

وی اظهارکرد: آمار بدست آمده مبدا حدود 68 درصد از سفرهایی که با انواع وسایل نقلیه در داخل شهر تهران صورت می گیرد خارج از شهر است (شهرهای کرج ، جاجرود ، ورامین ، شهریار، اسلامشهر ، ساوه و ...) که در صورت توسعه حمل و نقل ریلی بار عظیمی از ترافیک جاده ای و به تبع آن از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.