| کد خبر: 117073 |

تاکید بر عبرت گرفتن از بحران‌های شهری ۴ کلانشهر کشور

تین‌نیوز| وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که آیا در تهران با توجه به مشکلاتی که در زمینه آب و هوا و ترافیک دارد، می‌توان ۱۵ میلیون نفر را بارگذاری کرد؟ گفت: متاسفانه در كوهپایه‌های تهران مجوزهای ساختمان‌های بلندی داده شده كه در كریدورهای اصلی هوای تهران ساخته شدند و با این كار عملا گردش هوا در شهر تهران به دلیل موانع فروان با مشكلات عمده‌ای مواجه شده است.
 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی امروز ۲۸ دی ماه در جمع خبرنگاران و پس از سخنرانی در افتتاحیه سومین كنفرانس بناهای بلند در بیان سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهرسازی با توجه به اینكه در تهران ظرفیت بارگذاری بیش از اندازه است گفت: باید بپذیریم كه نهایتا هر جغرافیایی یك ظرفیت طبیعی دارد و ما باید اندیشه كنیم كه آیا می‌توانیم تهرانی داشته باشیم كه با محدودیت‌هایی كه در ظرفیت‌های آب و هوا و ترافیک دارد ۱۵ میلیون نفر در آن بارگذاری شود؟

وزیر راه وشهرسازی  با انتقاد از نحوه بارگذاری در كلانشهر تهران افزود: نحوه بارگذاری در تهران عوارض بسیار زیادی دارد. هم‌اكنون زمستان است و ما با روزهای ناسالم محیط‌ زیستی روبرو هستیم كه بخش عمده‌ای از ناسالم بودن محیط‌ زیست ناشی از شهرسازی در كلانشهر تهران است.

آخوندی ادامه داد: متاسفانه در كوهپایه‌های تهران مجوزهای ساختمان‌های بلندی داده شده كه در كریدورهای اصلی هوای تهران ساخته شدند و با این كار عملا گردش هوا در شهر تهران به دلیل موانع فروان با مشكلات عمده‌ای مواجه شده است.

وی افزود: ساخت بناهای بلند بی‌ضابطه، حمل ونقل خصوصی، كمبود حمل ونقل عمومی كه در آینده باید افزایش یابد، كیفیت نازل سیستم‌های موتوری در تهران و تمایل به افزایش جمعیت‌پذیری در تهران همگی نشانه این مطلب هستند كه از وضعیت نابه‌سامان عبرت نگرفتیم.

این مقام مسئول تصریح كرد: باید یك نقطه بازگشتی را در طراحی شهری ایران مدنظر قرار دهیم و آن نقطه بازگشت این است كه بررسی كنیم شهرهای ما در نهایت دارای چه ظرفیت‌های زیستی هستند.

آخوندی با تاكید براینكه ظرفیت‌های زیستی از جمله آب و هوا خارج از قدرت بشر است گفت: اینكه تصور كنیم در هر بیابانی می‌توانیم زندگی ایجاد كنیم و سپس با انتقال آب می‌توانیم آن بیابان را قابل زیست كنیم در عمل نشان داده شده كه اینها منجربه بحران‌هایی می‌شود كه ما هم‌اكنون در شهرهای مشهد، اصفهان، تهران، اهواز داریم.

وی گفت: تمامی شواهد نشان می‌دهد كه روش‌های ناصحیحی در طی سالیان در شهرها اتخاذ شده و برای اصلاح، نیاز به بازگشت داریم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    این فقط یک عقب ماندگی عظیم و آشکار در کل مجموعه واحد مدیریت های شهری تهران بوده است، که بدبختانه سایر کلانشهرها هم شتابانان و حریصانه و راحت طلبانه، همچون تهران که از جهان تقلید و تقلب کردند، با این اوصاف فاجعه بار تهران، همه کلانشهرها هم شوق تقلید و تقلب از تهران را دارند و بسیار شگفت آور است باوجودیکه آشکارا نمره یک از بیست مسئولان تهران را دیدند، بازهم ناچاراً از روی دست این زرنگترین شاگردان کنار دست خود مشغول رو نویسی به امید توفیق سلامتی و قبولی عافیت در شهرهای خود هستند و هنوز معلوم نیست طریق عبرت عینی از تداوم و تکرار تخریب شهرها، کجا و چگونه و تا چه اندازه بیشتر و آشکارتر باید مشهود باشند که چند چشم از صد چشم مسئولان یکی واقع بین باشد!؟ مدیریت شهر تهران هزاران بدبختی مستمر و پایان ناپذیر و روزافزون سرطانی را برای خود و برای شهروندان طی ۱۰-۱۵ سال اخیر فراهم ساخته است و خود و مردم تهران و سایر شهرها و دولت ها را با امراض سرطانی خودساخته و بی درمان مدیریت شهری تهران سالها و روزها با هزاران مباحثبی ارتباط به مسئله حق مسلم سلامتی و حق اولیه زندگی شهروندان در شهر خود، تماماً و کمالاً سرگرم و هلاک ساخته است، عجیب است که هنوز برای نجات و بررسی مرجع معتبر عمومی است!؟ هنوز یک شجاعت یا یک تخصص واقعی آشکار نشده است که مدیریت شهر تهران طی ۱۰ - ۱۵ سال اخیر، این همه تعداد بیشمار که همه روزه مطرح میشوند بدبختی نداشته است و فقط یک(۱عدد) بدبختی عظما داشته و دارد و خواهد داشت!. آنهم این بدبختی مدیریت تهران است که هرگز نفهمید که، همیشه باید در مدیریت یک شهر، نسبت مساحت و حجم و تعداد و جمعیت و تراکم اهالی، ساکنان و صاحبان و استفاده کنندگان اصلی مناطق مسکونی و جمعیتی یک شهر را، با، نسبت مساحت و حجم و تعداد و تنوع و تراکم کلی فضای سبز و درختان و جوی ها و مسیل ها و سایر عوامل و اجزای طبیعت، تشخیص، کشف و اندازه گیری، تعیین و ثبت و اجراء و اعمال کند و اگر توان فهم اهمیت و تمامیت ضرورت همین یک مسئله امور شهری را داشت، هرگز خود و سایرین را سرگرم و سردرگم و خسران سایر خرده مسائل زیرمجموعه و ناشی از آن نمی ساخت، تا جائیکه حق استفاده از خودرو، موتورسیکلت، ایاب ذهاب، مسافرت و تفریح درونشهری، امور ضروری، خرید و امور اداری ضروری و تنفس مردم و تعیین نوع خودرو برقی و نفتی و ساعات شروع و پایان زندگی و بارش باران و وزش باد ها و کل نفخ مردم و اهالی حقیقی و حقوقی ساکن در شهر و غیره و همه و همه را مجبور به شمارش و مشمول طرح و محاسبه و امر و نهی های بی حاصل خود سازد. عاقبت واردات علوم و مهندسی و تخصص اندازه گیری و کشف مسائل برای امور شخصی و ملی خود، غیر از این نخواهد بود، تجربه ای که امروز بهای پرداخت شده آن آشکار گردیده، درسی که امروز باید چشمان بینا حداقل ببیند، همان نصایح و مفاهیم و شعور گذشته که شاهد و حامی نداشتند، حق دیروز خود بود که تا امروز بجای برسر، به زیرپا ی خود کشیدند. _ حالا مانده الباقی از مدیریت شهری تهران فقط دری عظیم و فراگیر است به جهنم و شاید حداکثر امیدی است برای عبرت و بخشش و نجات مدعیان آن!.