| کد خبر: 117022 |

ورود تحقیرآمیز یا فرود تحقیرآمیز!

تین‌نیوز| وبلاگ فریدون اروجلو-زنده یاد دکتر شریعتی در ابتدای یکی از کتابها ،بنظرم اسلام شناسی نکته ای را از قول حسنین هیکل نویسنده فقید مصری آورده است که مضمون آن چنین است:

من این کتاب را به کسانی تقدیم می کنم که نه خود کاری می کنند ونه از اینکه دیگران کاری کنند خوشحال می شوند! 

غرض از ذکر این مطلب این است که پس از نشستن نخستین ایرباس خریداری شده از فرانسه در فرودگاه مهرآباد و مراسمی که به همین مناسبت و با حضور برخی از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی کشور از جمله وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، توپخانه تندروها بی‌هدف به کار افتاد و پیاپی شلیک کردند و حتی با کلمات تمسخرآمیزی از این واقعه یاد نمودند و نشستن این هواپیما را (فرود تحقیرآمیز) معرفی کردند.
این در حالی است که:

1- متوسط سن ناوگان هوایی ایران ۲۵ سال و متوسط سن ناوگان هواپیماهای کشورهای رقیب در منطقه ۱۰ سال است. 

2-متوسط سوخت مصرفی هر مسافر در جهان ۲۲ لیتر و متوسط سوخت مصرفی ناوگان داخلی به دلیل فرسودگی بیش‌تر ۳۸ لیتر است.

3- قیمت دو فروند هواپیمای پهن پیکره A-۳۸۰ شرکت هواپیمائی امارات برابر است با کل ارزش هواپیماهای ناوگان هوایی ایران است ( این در حالیست که شرکت هواپیمایی امارات که حداقل ۲۰ سال پس از "ایران‌ایر" شروع به فعالیت کرده کنون دارای ۵۰ هواپیمای A-۳۸۰ است و قرارداد خرید ۴۰ هواپیمای دیگر از این نوع را نیز منعقد کرده است)

4- جمع مسافر حمل شده توسط ۳ شرکت امارات، سعودی ایرلاینر، قطر ارویز در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۸ میلیون نفر بوده است (در حالی که این تعداد در مورد بزرگترین خط هوایی ایران یعنی "هما" ۶/۴ میلیون نفر است)
جالب اینجاست که کل جمعیت سه کشور فوق به سختی به یک‌چهارم جمعیت کشور ما می‌رسد و کل جمعیت جانبی این کشورها هم از یک دهم جمعیت کشورهای جانبی ایران کم‌تر است.

5- کل بار حمل شده توسط دو کشور امارات و ترکیش ایرلاینز حدود ۵ میلیون تن در سال است که در مقایسه هواپیمائی جمهوری اسلامی چیزی حدود ۳۰۰ برابر است. از ۲۵۰ هواپیمای متعلق به خطوط هوایی ایران حداقل ۱۰۰ فروند آن بدلیل قدمت و فرسودگی زمین‌گیر است و بقیه نیز کم‌کم قابلیت پرواز به فرودگاه‌های کشورهای با استاندارد بالا را از دست می‌دهند.

6- ظرفیت فرودگاه دبی اکنون ۶۶ میلیون مسافر است و قرار است این ظرفیت به زودی به ۹۰ میلیون مسافر ارتقا پیدا کند. علاوه بر آن امارات متحده عربی در حال ساخت شهر جدید فرودگاهی خود (به نام آل مکتوم) با ظرفیت سالیانه ۱۶۰ میلیون مسافر است( این در حالی است که ظرفیت مسافر در فرودگاه ‌بین‌المللی امام خمینی(ره) اکنون فقط ۶ میلیون نفر است و آن هم با مشکلات عدیده حاکم بر آن)

لازم به ذکر است که ظرفیت فرودگاه استانبول در آینده نزدیک به ۱۵۰ میلیون مسافر در سال و فرودگاه دوحه به ۵۰ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت. کل فرودگاه‌های فعال کشور حدود ۵۴ فرودگاه است که فقط حداکثر ۹ فرودگاه از آن دارای صرفه اقتصادی است و این در حالیست که فرودگاه‌داری در سراسر جهان به یکی از جاذبه‌های برتر سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

موارد بسیار است اما تنها همین مقدار آمار ذکر شده کافی است تا  مشخص شود که اتخاذ تصمیمات فوق چه میزان ضروری، بلکه حیاتی بوده است و حیف است که جا ماندگان از قدرت سیاسی با حرکاتی پوپولیستی به مقابله با این تصمیمات برخواسته وبااظهار نظر غیر کارشناسانه (ورودی تحقیر آمیز )به این مسئله  ونیاز حیاتی کشور داشته وعملی کردن تجهیز ناوگان هوایی کشور را که صددرصد در جهت بالا بردن منافع ملی  است خدشه وارد کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.