| کد خبر: 117004 |

حوزه دریایی در پسابرجام چگونه است

از سرمایه‌گذاری داخلی تا حضور خارجی‌ها

هفته‌نامه حمل ونقل|

گروه دریایی: می‌گویند دریا یکی از بخش‌های موفق پسابرجامی وزارت راه و شهرسازی است هرچند که هنوز هم این بخش تا برنامه‌های کلان وعده داده شده فاصله زیادی دارد.  ایران دارای ۵.۶ هزار کیلومتر مرز آبی است، اما هنوز هم سهم دریا در اقتصاد ایران ناچیز و شاید بهتر است بگویم در حد هیچ است.

این درحالی است که کشورهایی که دارای مزیت دریایی هستند اولویت نخست خود را توسعه این بخش و سهم‌گیری اقتصاد از این بخش قرار داده‌اند. به همین منظور نیز نگاه ویژه‌ای به  این بخش دربدنه دولتی کشور شده است و در طی سه سال و اندی گذشته مسئولان وزارت راه و شهرسازی سعی کرده‌اند با تکیه بر این موضوع به دنبال سهم‌گیری دریا از اقتصاد باشند.


هرچند در سال‌های ابتدای این سهم‌گیری به خاطر موضوع تحریم‌ها بی‌ثمر بود اما، با برداشته شدن تحریم‌ها برنامه‌ریزی‌ها به سویی است که ایران در یک برنامه مشخص و درنهایت تا ۱۴۰۴ سهم قابل توجهی از اقتصاد خود را از دریا تأمین کند. با این حال هنوز هم بسیاری از کارشناسان معتقدند که دریا در بخش پسابرجام موفق نبوده است این درحالی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دفاع از عملکرد این بخش گفته است: پس از برجام توانستیم ١٨ لاینر بین‌المللی را به بندر شهید رجایی بیاوریم و برای نخستین‌بار در بعد از انقلاب سیستم امداد و نجات سازمان بنادر را نوسازی کنیم.

  سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها به رقمی در حدود ده هزار میلیارد تومان رسیده است که ٨۵ درصد آن متعلق به دوره مدیریت دولت یازدهم  است. به گفته وی در بنادر کشور عملکرد مناسبی داشتیم به‌طوری‌که مثلا در بندر چابهار، سال‌های سال دنبال این بودیم که سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شود که سرانجام این حرکت اتفاق افتاد و  با وجود خشکسالی منابع مالی توانستیم ۴۰۳ میلیون دلار منابع از طریق بخش خصوصی جذب کنیم. همچنین هندی‌ها ١۵ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آخوندی ادامه  می‌دهد: در مدت یاد شده توانستیم ١٨ لاینر بین‌المللی به بندر شهید رجایی بیاوریم. همچنین توانسته‌ایم حمل‌و‌نقل ترکیبی را در بنادر پیاده‌سازی کنیم. به گونه‌ای که هم‌اکنون در بخش ریلی و ورود بار توسط ریل به بندرشهید رجایی، سهم ریل از ٧ درصد به ١۵ درصد افزایش یافته است. ۴۰۳ میلیون دلار قبل از برجام سرمایه‌گذاری انجام شده و ١۵ میلیون دلار هم هندی‌ها بعد از برجام سرمایه‌گذاری کردند.

سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی مربوط به سه سال گذشته است و در سال‌های مختلف انجام شده است. ٣۶ میلیارد تومان تنها در آذر سال جاری طی توافق‌نامه بندری امضا کردیم که می‌توانیم ادعا کنیم در بنادر ما تجربه کم سابقه‌ای وجود دارد. به گفته وی همچنین در بندر شهید رجایی در فاز یک و دو برای جلب بخش خصوصی مناقصاتی برگزار شده است. در تجهیز فاز دوم شهید رجایی نیز موفق شدیم ١١٧ میلیون یورو خرید خارجی کنیم. همچنین برای سیستم امداد و نجات سازمان بنادر برای نخستین‌بار در بعد از انقلاب در حال نوسازی هستیم.

ورود ۱۷ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران  
محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم گفته است: امروز بسیاری از مؤسسات رده‌بندی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین در مورد مؤسسات رده‌بندی، مشکل کشتی‌‌های ما حل شده و به تبعیت از آن مشکلات بیمه کشتی‌‌ها هم رفع شده و عملیات حمل‌و‌نقل رونق گرفته است.  درحال‌حاضر در بنادر ایران هیچ‌گونه محدودیت و مسائل تحریم نداریم، امروز ‌‌خطوط کشتیرانی دنیا در حال رفت و آمد به بنادر ایران هستند‌ و مبادله کالا انجام می‌شود و به موقع‌ هم پول دریافت می‌کنند.

‌وی با اشاره به‌‌ ورود و بازگشت لاینرها به بنادر ایران، اظهار کرد: در همین بندر شهید رجایی خطوط کشتیرانی هر روز وارد‌ می‌شوند و در این بندر تردد تردد دارند. درحال‌حاضر ۱۷ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران آمده‌‌اند و این نشان می‌دهد که در بنادر، ما با مشکل و محدودیت مالی مواجه نیستیم. محدودیت‌ها در حوزه ورود ناوگان کشتیرانی دنیا به بنادر ایران حذف شده است، حضور لاینرهای خارجی‌ بستگی به میزان بار کشورها دارد و قطعاً اگر بار باشد، کشتی‌ها می‌آیند.

وی افزود: به‌عنوان مثال ‌تردد مستمر شناورهای بزرگ خط کشتیرانی کانتینری از بنادر مختلف کشورهای جنوب شرق آسیا به بندر امام خمینی(ره) و برخورداری از تجهیزات و ادوات آماده کار و مناسب در پایانه‌ اختصاصی کانتینری این مجتمع بزرگ بندری کشور، موجب شده است که این بندر به‌عنوان کانون تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در شمال غربی خلیج‌فارس ایفای نقش کند.

سعیدنژاد همچنین با رد مشکلات بیمه‌ای‌ کشتی‌های ایرانی گفت: وقتی ادعا می‌شود امروز در بنادر و کشتیرانی دچار مشکل نیستیم، یعنی سه مشکل اساسی را برطرف کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت مؤسسات رده‌بندی در کشور، خاطرنشان کرد: حمل کالا با یک کشتی‌ ابتدا نیازمند تأیید آن کشتی است، آن کشتی برای تأیید نیازمند بیمه است و بیمه هم باید کشتی را از نظر سلامت فنی تأیید کند که این معاینه فنی را مؤسسات رده‌بندی انجام می‌‌دهند؛ مؤسسات رده‌بندی بین‌المللی زمانی که شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی دچار تحریم بودند، وارد نمی‌شدند و این وظایف خود را به‌دلیل محدودیت‌های سوئیفت انجام نمی‌دادند، اما امروز بسیاری از مؤسسات رده‌بندی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند و بازاریابی‌‌هایی هم داشته‌‌اند، بنابراین در مورد مؤسسات رده‌بندی، مشکل کشتی‌‌های ما حل شده است و به تبعیت از آن مشکلات بیمه کشتی‌‌ها هم رفع شده است و به تبعیت آن عملیات حمل‌و‌نقل رونق گرفته است.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه در عملیات بنادر با رشد کلی مناسبی مواجه هستیم که‌‌ ناشی از صادرات است، افزود: درحال‌حاضر ‌کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نفت‌کش و بقیه کشتیرانی‌های ایرانی، به همه بنادر اروپایی، آسیایی و کانادا امکان تردد دارند. امروز کشتی‌های ما به ۸ بندر بزرگ اروپایی تردد دارند و در صورت وجود تقاضای حمل‌و‌نقل کالا، این امکان فراهم است که کشتی‌های ایرانی به دیگر بنادر بین‌المللی هم‌ تردد ‌کنند.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.