| کد خبر: 116998 |

نقطه آغاز در تحول ناوگان هواپیمای ملی ایران

هفته‌نامه حمل ونقل|

فرهاد بهرامی:

شرکت هواپیمایی ایران ایر به عنوان هواپیمای ملی ایران پس از سال‌ها بالاخره با دریافت یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۱ طلسم تحریم هوایی ایران را شکست. و نشان داد که به رغم میل مخالفان زحمات دولت در نهایی شدن و اجرایی شدن برجام بی ثمر نبوده است و تنها اندکی زمان نیاز بوده است تا این وعده‌ها جامعه عمل برتن کنند.

اما این هواپیما که چند روزی است تیتر تمام رسانه های خبری کشور والبته برخی نقاط دنیا را به خود اختصاص داده است چه ویژگی‌هایی را داراست؟
سری ایرباس ۳۲۰ پرتقاضاترین هواپیمای ایرباس در جهان است و ایرباس تاکنون برای این مدل حدود ۱۳ هزار تقاضا از شرکتهای مختلف دریافت کرده است.
 
ایرباس ۳۲۱ بزرگترین عضو خانواده ایرباس ۳۲۰ است. مدل ۳۲۱ به دلیل بدنه کشیده و تعداد زیاد صندلی با اینکه از نظر دسته بندی در میان هواپیماهای تک راهرو (باریک پیکر)  قرار می‌گیرد اما به دلیل گنجایش ۱۹۰ نفری (در دو کلاس پروازی) ظرفیتی نزدیک به هواپیماهای کوچک پهن پیکر دارد.

همین عامل در کنار برد عملیاتی هفت هزار کیلومتری، این هواپیما را از نظر توان عملیاتی قدرتمند‌ترین عضو خانواده هواپیمای ایرباس ۳۲۰ کرده است. این هواپیما هم می‌تواند مسیر‌های پر مسافر داخلی را پوشش دهد و هم از پس پروازهای زیر ۲۰۰ مسافر تا کشورهای اروپای غربی برخواهد آمد. البته شرکت ایران‌ایر اعلام کرده در شروع از این هواپیما برای مسیرهای داخلی ایران استفاده خواهد کرد.
 
ایران در قراردادش با ایرباس سفارش ۴۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ را داده که ۲۲ فروند از نوع «سی‌ای‌ او» و ۲۴ فروند از نوع پیشرفته‌تر «نئو» هستند.

اولین مدل تحویلی به ایران ایر هم در دسته «سی‌ای او» قرار می‌گیرد که نسبت به مدل نئو قدیمی‌تراست.خانواده ایرباس ۳۲۰ شامل چهار مدل ۳۱۸، ۳۱۹، ۳۲۰ و ۳۲۱ است. ایرباس ۳۱۸ تعداد ۱۰۷، ایرباس ۳۱۹ تعداد ۱۲۴ نفر، ایرباس ۳۲۰ تعداد ۱۵۰ و ایرباس ۳۲۱ تعداد ۱۹۰ نفر در دو کلاس پروازی ظرفیت دارند. برد عملیاتی هر سه این هواپیما‌ها تا هفت هزار کیلومتر است و با این برد می‌توانند مسیر‌های کم مسافر در اروپا و مسیر‌های داخلی ایران را پوشش دهند.
 
از این نظر این سری هواپیما قابلیت انعطاف زیادی به ایران‌ایر می‌دهد چرا که می‌تواند بخش زیادی از نیاز داخلی، پرواز‌های کشور‌های اطراف ایران و پرواز‌های کم مسافر اروپایی را با این مدل پوشش دهد. طول این هواپیما‌ها هم در مدل ۳۱۸ حدود ۳۱ متر در مدل ۳۱۹ حدود ۳۳ متر در مدل ۳۲۰ حدود ۳۷ متر و در مدل ۳۲۱ حدود ۴۴ متر است.
حداکثر سرعت ایرباس ۳۲۱ که تحویل ایران ایر داده شده است ۸۷۰ کیلومتر در ساعت است.
 
در هواپیماهای مسافربری اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین بخش، موتور هواپیما است و یکی از مواردی که فروش هواپیما را به ایران مشروط به اجازه دولت آمریکا کرده است همین موتور است. تمامی سازندگان غربی موتور هواپیما یا آمریکایی هستند یا قطعات اصلی آنها از شرکت‌های آمریکایی تامین می‌شود. گذشته از این موضوع در هواپیمای خانواده ایرباس ۳۲۰ ده درصد از قیمت هواپیما را موتور آن شامل می‌شود.

موتورهای گوناگونی در خانواده ایرباس ۳۲۰ استفاده می‌شوند از موتورهای ساخت «پرت ‌اند ویتنی» آمریکا تا رولزرویس بریتانیا، اما موتور ایرباس ۳۲۱ ایران ایر ساخت شرکت سی اف‌ام است. این موتور که سی اف‌ام ۵۶ نام دارد یکی از موفق‌ترین موتورهای تووربو فن جهان است.
 
موتورهای استفاده شده در ایرباس ۳۲۱ متنوع هستند. اما پر کاربرد‌ترین موتور‌ها در سری «سی‌ای او» از نوع سی اف‌ام ۵۶ است. این موتور را می‌توان یک موتور آمریکایی فرانسوی دانست چرا که شرکت سی اف‌ام یک شرکت مشترک بین شرکت جنرال الکتریک آمریکا و شرکت سفران فرانسه است.

موتور سی‌اف‌ام ۵۶ از مشهور‌ترین و قابل اعتماد‌ترین موتورهای هواپیما در جهان و از سال ۱۹۷۴ در حال تولید است و تاکنون بیش از ۵ بار به روز شده و توسعه یافته است.
 
موتور دیگری که در خانواده ۳۲۰ و در سری جدید نئو استفاده می‌شود مدل پی دبلیو ۱۰۰ جی است. این موتور ساخت شرکت آمریکایی پرت‌ اند ویتنی رقیب سر سخت شرکت سی اف‌ام است. البته در سری جدید خانواده ۳۲۰ معروف به نئو تمامی موتور‌ها از نوع پی دبلیو ۱۰۰ جی شرکت پرت‌ اند ویتنی نخواهند بود و شرکت سی اف‌ام هم مدل leap را ارائه داده است.
 
موتورهای استفاده شده در سری «نئو» بیست درصد قدرت بیشتر و ۱۵ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور‌های سری «سی‌ای او» دارند.
البته مشخص نیست از میان ۲۴ فروند ایرباس خانواده ۳۲۰ نئو سفارش داده شده توسط ایران‌ایر از کدام موتور استفاده خواهد شد.

ایرباس ۳۲۱ «سی‌ای او» ایران‌ایر با اینکه اولین و بروز‌ترین هواپیمای خطوط هوایی ایران تا پیش از تحویل مدل‌های دیگر ایرباس و بوئینگ است اما در میان مدل‌های سفارش داده شده به ایرباس نسبت به مدل‌های پیشرفته ۳۵۰، ۳۳۰ نئو و ۳۲۰ نئو قدیمی‌تر و دارای مصرف سوخت و هزینه عملیاتی بیشتری است. البته با این وجود تحویل ایرباس ۳۲۱ «سی‌ای او» به ایران ایر می‌تواند نقطه آغازی در تحول ناوگان هواپیمای ملی ایران (هما) باشد.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.