| کد خبر: 116997 |

گزارش «حمل‌و‌نقل» از آخرین وضعیت بازار خودروهای وارداتی

نیمی از واردکنندگان خودرو از بازار خارج شدند

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
گروه اقتصادی: تغییرات ایجاد شده در روند ثبت سفارس خودرو از سوی نمایندگی‌ها سبب شد بخش مهمی از نمایندگی‌های فعال در حوزه واردات خودرو از بازار خارج شوند. به گزارش «حمل‌و‌نقل»، در روزهای گذشته، با هدف ساماندهی بازار خودروهای وارداتی در کشور، ثبت سفارش خودرو از سوی نمایندگی‌هایی که مجوز معتبر ندارند، متوقف شده است.

این درحالی است که نمایندگی‌های مجاز تنها ۱۰ درصد نیاز بازار را پوشش می‌دهند و این تصمیم در حقیقت می‌تواند منجر به کاهش واردات خودرو در آینده‌ای نزدیک و افزایش قیمت این کالا در بازار شود.
 
این اتفاق در کنار نوسان نرخ ارز، سیگنال افزایش قیمت خودروهای وارداتی  را به بازار مخابره می‌کند. هر چند این تصمیم یک باره اتخاذ نشده است و دولت پیش از این‌بارها نسبت به وضعیت موجود ابراز نارضایتی کرد و خواستار دریافت مجوز واردات خودرو از سوی شرکت‌های مادر شد، اما اجرائی شدن قانون در این عرصه زمینه ساز خروج نمایندگی‌هایی شد که به هشدارهای پیشین بی‌اعتنا بودند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش را برای سایر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی ممنوع کرده و فقط نمایندگی‌های مجاز اجازه واردات خودرو را دارند.  با این حال برخی از فعالان بازار معتقدند این تصمیم دولت می‌تواند به ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی منجر شود، اما پاسخ نمی‌دهند که چرا واردکنندگان غیر‌مجاز تصمیمی برای قانونی کردن فعالیت خود اتخاذ نمی‌کنند.
 
 یکی از عرضه کنندگان خودرو در نمایشگاهی در شمال شهر به خبرنگار ما گفت: غالبا این فصل، فصل افزایش قیمت خودروهای وارداتی است. سه عامل در کنار هم سبب می‌شود این بازار در دو ماه پایانی سال داغ‌تر از دیگر مواقع باشد. به عبارت دیگر این روزها افزایش نرخ دلار از یک سو، نزدیکی به پایان سال و فصل داغ خرید و فروش از‌سوی‌دیگر و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش خودرو برای وارداتی‌ها در کنار این دو سبب شده است قیمت‌ها رو به افزایش باشند.
 
 وی ضمن دفاع از این تصمیم دولت گفت: من مواردی را شاهدم که نشان می‌دهد باید خودروها حتما با مجوزهای لازم و قانونی وارد کشور شود. در برخی موارد دیده‌ام که مثلا خودرو را در امارات، وارد کننده خریداری کرده است، دو ایربگ به آن افزوده و سپس به‌عنوان خودروی چهار ایربگه راهی ایران کرده است، این ایربگ‌ها چون متعلق به خود خودرو نیستند، می‌توانند در زمان حادثه به درستی کار نکنند و حیات سرنشینان را با خطر مواجه کنند.


 وی با اشاره به اینکه تمایلی به ذکر نامش ندارد چرا که ممکن است از طرف برخی فعالان غیر‌مجاز این عرصه دچار مشکل شود، افزود: این یک نمونه ساده است. دیده‌ام که مشخصات فنی خودروها را در کشور ثالث، یعنی امارات دستکاری می‌کنند تا بتوانند به قیمت‌های بالاتر این خودروها را در بازار داخلی بفروشند. آیا ایستادگی در برابر این قبیل سودجویی‌ها باید مورد تقبیح باشد یا تقدیر.
 
 وی گفت: بسیاری از همکاران من معتقدند که برخی برای ایستادن در مقابل این قانون ممکن است بازار خودروهای وارداتی را آشفته کنند و با افزایش قیمت‌ها در صدد ایجاد فشار باشند ؛ اما لازم است این نکته مد نظر قرار گیرد تا راه بر خطر بسته شود و مصرف کننده ایرانی بتواند با اطمینان کافی خرید خودروهای خارجی استاندارد و با کیفیت را در دستور کار قرار دهد.

 او با اشاره به اینکه این دست تقلب‌ها در میان نمایندگی‌های مجاز واردات خودرو نیست یا شمارش بسیار اندک است، پیش‌بینی کرد با تداوم اجرای این قانون نوساناتی در این بازار به وقع بپیوندد ،اما راه باید بر دریافت مجوز توسط کسانی که می‌خواهند کار قانونی کنند، باز شود تا مشکلی از این بابت بازار خودرو را تهدید ننماید.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.