| کد خبر: 116623 |

تشکیل شرکت ملی سالویج

تین ‌نیوز|به گفته يك مقام مسوول در تايدواتر، مغروقه‌های ایران که متعلق به دوران دفاع مقدس هستند به دلیل رسوبات سنگین، و پوسیدگی‌های شدید بدنه، قابلیت‌های گردشگری دریایی ندارند.

مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر، برای پیشرفت صنعت سالویج پیشنهاد داد شرکت ملی سالویج تاسیس شود.

هادی گلرخ‌امین، در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با اشاره به مغروقه‌هایی که به تازگی از سوی شرکت تایدواتر خارج‌سازی شده است، اظهار داشت: اخیرا مغروقه‌های کارون‌بار و نصراله که به طور کامل در بستر رودخانه مدفون بودند، بعد از عملیات لایروبی و برش زیر آب؛ عملیات لیفتینگ و خارج‌سازی  آنها انجام و به اسکله انتقال یافت و  پس از برش این مغروقه‌ها به قطعات کانتینر سایز، تحویل کارفرما شد.

وی درباره مغروقه کارون‌بار، گفت: این مغروقه در محل تلاقی رودخانه کارون و اروند قرار گرفته بود که به دلیل تردد شناورها در این مسیر، به عنوان یکی از مهمترین و خطرسازترین مغروقه‌های اروند محسوب می‌شد.

گلرخ‌امین با اشاره به مغروقه نصراله، گفت: این مغروقه که بیش از 30 سال در بستر رودخانه مدفون و از نظر سازه‌ای شدیدا پوسیده و ضعیف بود با بهره‎گیری از دانش و تخصص فنی مهندسی داخلی و استفاده از تجهیزات سنگین خارج‌سازی شد.

وی با بیان اینکه پروژه اصلی ما در آبراه خورموسی است که سال آینده عملیات خارج‌سازی آنها آغاز می‎شود، گفت: در سال‌های گذشته یک فروند مغروقه در آبراه خورموسی از سوی شرکت تایدواتر خارج‌سازی شد که ادامه آن پروژه خارج‌سازی پنج فروند مغروقه دیگر است. به گفته او تایدواتر موظف است در مدت 21 ماه پنج فروند شناور مغروق را از آبراه خور موسی خارج سازد.

مغروقه‌های ایران قابلیت‌های گردشگری دریایی ندارند
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر، با اشاره به کاربرد برخی مغروقه‌ها در بخش گردشگری دریایی، گفت: اگرچه در دنیا استفاده از برخی مغروقه‌های ناشی از سوانح دریایی در بخش گردشگری مرسوم است، اما در ایران مغروقه‌های متعلق به دوران دفاع مقدس، به دلیل رسوبات سنگین، و پوسیدگی‌های شدید بدنه، ارزش تبدیل شدن به رستوران‌های دریایی را نداشته و عمدتا غیرقابل استفاده هستند، و معمولا فقط از فلزات آنها برای کوره‌های ذوب‌آهن استفاده می‌شود.

گلرخ‌امین، تصریح کرد: در ایتالیا و بعضی کشورهای دیگر که شاهد سوانح دریایی متعدد هستند، با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته یک زین زیرآبی ساخته و کشتی را روی آن قرار و کشتی را مجددا سرپا می‌کنند. این روش برای شناورهایی که مدت زمان طولانی زیر آب باشند و کاملا مغروقه محسوب شوند، کاربردی ندارد.

او افزود: روش خارج‌سازی کامل برای زمانی است که کشتی یا به طور کامل غرق نشده یا بلافاصله پس از غرق شدن عملیات خارج‌سازی انجام شود.
وی با بیان اینکه ایران در صنعت سالویج در میان کشورهای منطقه پیشرو است، گفت: سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار سنگین است، به همین دلیل بخش خصوصی رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارد.

گلرخ‌امین با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد با شرایط فعلی صنعت سالویج پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، تنها راه پیشرفت برای صنعت سالویج را تاسیس شرکت ملی سالویج در کشور عنوان کرد و گفت: صنعت سالویج شامل دو بخش مهندسی و غواصی است. در زمینه غواصی هیچ مشکلی نداریم اما در بخش مهندسی سالویج که شامل چگونگی عملیات خارج‌سازی و تجهیزات مورد نیاز است، کمبودهای زیادی داریم.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت صنعت سالویج نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی است، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی که وظیفه ایمن‌سازی آبراه‌ها را بر عهده دارد باید با سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه‌های بیشتر به پیشرفت این صنعت کمک کند. با رشد صنعت سالویج در کشور، این صنعت در سطح منطقه هم پیشرفت خواهد کرد و امکان صادرات در زمینه‌های مختلف این صنعت به کشورهای همسایه نیز فراهم خواهد شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.