| کد خبر: 116148 |

◄ ​سهم‌خواهی روی هوا

تین‌نیوز| سیامک سعدی: «شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران»؛ این روزها مجبور است بیشتر وقتش را صرف محافظت از درآمد نیم‌بندش بکند. درآمدی که همین حالا هم که هنوز با جایی تقسیم نشده، هزاران میلیارد تومان از هزینه‌های این شرکت استراتژیک عقب است. جدالی که درست در طلایی‌ترین روزهای صنعت هوانوردی کشور، وقت و هزینه شرکت فرودگاه‌ها را گرفته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، شاید کمی تعمق در هزینه‌ها و درآمد شرکت فرودگاه‌ها باعث شود نه تنها همین بودجه نیم‌بند با جایی تقسیم نشود، بلکه دولت و حاکمیت به صورت اضطراری به فکر تامین بودجه‌ای بیافتند که این شرکت در شرایط فعلی نیاز دارد.

ضرورت از دو لحاظ؛ یکی اینکه اکنون ما در دوره طلایی تعریف و بازتعریف مسیرهای هوایی جدید هستیم و به گواه گزارش‌های بین‌المللی این فرصت تنها کمی بیشتر از یک دهه است و اگر ایران نتواند در این مدت با تجهیز و توسعه زیرساخت‌هایش گلیمش را از آب بکشد، این بازار بزرگ را به کشورهای منطقه می‌بازد.

مساله‌ دوم که شاید اهمیتش کمتر از این نباشد، شرایط سیاسی جدید کشور در دوره پسابرجام است. اکنون همه از این خرسند هستند که دو قرارداد با غول‌های هواپیماساز دنیا منعقد شده و قرار است حداقل 200 هواپیمای نو وارد ایران شود. اما واقعیت نگران‌کننده امر این است که اگر شرکت‌های فروشنده همین امروز تعدادی از این هواپیماها را در اختیار ما قرار بدهند؛ ما توانایی پذیرش آنها را نداریم، چراکه زیرساخت‌های موجود به هیچ عنوان پاسخگوی ورود ناوگان جدید نه به میزان 200 فروند که حتی به میزان 20 فروند هم نیست.

در چنین شرایط حساسی که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور به عنوان متصدی این این بخش از صنعت هوانوردی، باید در کنار مدیریت روزمره ده‌ها فرودگاه ضررده، به این دو امر مهم هم فکر کرده و برای آن اقدام کند، هر روز یک نهاد یا بخش مدعی درآمدهای ناچیز این شرکت شده یا بر روی بخشی از آن دست گذاشته و یا بدهی‌های‌شان را به این شرکت پرداخت نمی‌کنند.

بدهی شرکت‌های هواپیمایی، بدهی شرکت‌ ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، ادعای نهادهای نظامی، خدمات تکلیفی، خدمات رایگان به بخش‌هایی نظامی، مالیات از درآمد حاصل نشده، برداشت خودسرانه سود سهام شرکت و ... تنها بخشی از دست‌درازی‌ها به بودجه‌ای که همین الان ده‌ها برابرش هم توان پاسخ به نیازهای اولیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را ندارد.

به نظر می‌رسد در این شرایط منافع ملی و استراتژیک کشور ایجاب می‌کند که همه نهادها با تمام توان از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور حمایت کنند تا موقعیت ایران در صنعت هوانوردی جهانی به آنجایی که شایسته‌اش است نزدیک شود.

در اهمیت فعالیت این شرکت و لزوم حمایت همه‌جانبه از آن تنها اشاره به یک جمله از امام خمینی(ره) کفایت می‌کند. ایشان در جریان تعیین تکلیف تامین امنیت فرودگاه‌ها در دهه 60 در پاسخ به نامه مشترک نیروهای مسوول تامین امنیت فرودگاه‌ها درباره اهمیت این بخش تاکید می‌کنند که :«فرودگاه چهره هر کشور در برابر بیگانگان است».

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.