| کد خبر: 115946 |

برپایی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش خودرو

تین نیوز| در حال حاضر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های صنعتی ایران در مسیر ارتقای کیفیت، استفاده از رویه‌های برتر ارائه خدمات در صنعت است‌. با وجود اینکه امروزه سطح خدمات پس از فروش خودرو در کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را از طریق به‌کارگیری رویه‌ها و سیستم‌های نوین، تجربه کرده اما کشور تا مرحله ایده‌آل و رقابتی که در سطح جهانی وجود دارد، فاصله دارد‌. چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش خودرو از 24 تا 25 بهمن برگزار و تلاش می‌شود از طریق برگزاری این کنفرانس و تبادل تجارب موفق، کمبودها و نقایص شناسایی و نقاط ضعفش برطرف شود تا به سمت نقطه مطلوب در امر خدمات پس از فروش حرکت کنیم‌.

از این رو متولیان صنعت خودرو با همکاری انجمن تخصصی خدمات پس از فروش خودرو و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش در تهران برگزار می‌کنند‌.

مخاطبان این همایش شرکت‌های بزرگ، تولیدکنندگان داخلی و خارجی و نیز واردکنندگان فعلی با شرکای تجاری خارجی خود، انجمن‌های تخصصی داخلی و خارجی، شرکت‌های برتر تولیدکننده و تامین‌کننده قطعات، سازندگان تجهیزات تعمیرگاهی، ارائه‌کنندگان خدمات، راهکارهای مدیریتی و نرم‌افزارهای تخصصی به همراه شرکت‌های مشاور بین‌المللی هستند‌. این همایش در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، به تولید مشترک با خودروسازان برتر دنیا می‌انجامد که این امر موجب تولید و عرضه محصولات جدید رقابت‌پذیر به بازار خودرو خواهد شد‌.

با توجه به اجرایی شدن برجام و اشتیاق برخی از خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای آغاز فعالیت در ایران پیش‌بینی می‌شود در حاشیه این همایش چند قرارداد جدید بین خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسد‌.

محورهای همایش
عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص محورهای اصلی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش گفت: محورهای همایش در شش محور به شرح ذیل است:
- شناسایی سهم خدمات فروش و خدمات پس از فروش در ارتقای برند
- آسیب‌شناسی زنجیره خدمات فروش و خدمات پس از فروش
- مولفه‌های موثر در رضایتمندی و وفاداری مشتریان در خدمات فروش و خدمات پس از فروش
- اقتصاد خدمات فروش و خدمات پس از فروش
- حاکمیت و قوانین در موضوع خدمات فروش و خدمات پس از فروش
- الگوها و رویه‌های موفق در خدمات فروش و خدمات پس از فروش
- خدمات پس از فروش متحول می‌شود
وی درخصوص تاثیر این همایش در صنعت خودرو با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ تولیدکننده داخلی و خارجی، واردکنندگان با شرکای تجاری خارجی، انجمن‌های تخصصی داخلی و خارجی، شرکت‌های برتر تولیدکننده و تامین قطعات، سازندگان تجهیزات تعمیرگاهی، ارائه‌کنندگان خدمات و‌. ‌. ‌. گفت: طبیعتا برگزاری این همایش به رشد و بالندگی صنعت خودرو کمک شایانی خواهد کرد و به تبع آن ارتقای صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور و موتور پیشران بیش از 65 صنعت دیگر، خدمات پس از فروش خودرو نیز متحول خواهد شد‌.

وی افزود: این امیدواری وجود دارد که این همایش در تمامی حوزه‌های مرتبط با خودرو از طراحی گرفته تا خدمات پس از فروش منشای خیر و برکت برای صنعت خودروی کشور باشد و امید می‌رود که یکی از نتایج برگزای این همایش تولید خودروهای روز دنیا در کشور باشد و طبیعی است که با آمدن این خودروها به جاده‌ها و خیابان کشور شکل و شمایل خدمات پس از فروش و فرآیندهای مربوط به آن نیز دستخوش تغییرات فراوان و البته مثبتی خواهد شد‌.

کشورهای خارجی دانش فنی خود را در اختیار ما می‌گذارند
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به اجرایی شدن برجام و اشتیاق برخی از خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای آغاز فعالیت در ایران پیش‌بینی می‌شود در حاشیه این همایش چند قرارداد جدید بین خودروسازان داخلی و خارجی به امضا برسد و اینکه نظر شما در زمینه این قراردادها به خصوص برای حوزه خدمات پس از فروش چیست، ادامه داد: از ثمرات برگزاری هر همایشی می‌توان به انعقاد قراردادهای جدید مابین طرف‌های داخلی و خارجی اشاره کرد‌. مهم‌تر از انعقاد قرارداد‌ها این است که منافع ملی ما در آنها لحاظ شود‌. به نوعی قراردادها باید به‌گونه‌ای باشد که شرکت‌های خارجی دانش فنی خود را در اختیار ما قرار دهند تا مونتاژکننده صرف نباشیم و بتوانیم با افزایش عمق ساخت داخل در حوزه اشتغال هم گام‌های موثری را برداریم‌.

به گفته وی، اخیرا شرکت رنو در پی آن است که شبکه خدمات پس از فروش خودروهای این شرکت در کشور را خود راه‌اندازی و مدیریت کند‌. ما از این سیاست حمایت می‌کنیم چراکه معتقدیم این عمل توان رقابتی شرکت‌های خدمات پس از فروش داخلی را افزایش می‌دهد‌.

عمده‌ترین مشکل شرکت‌های خدمات پس از فروش عدم سوددهی نمایندگی‌هاست
وی با بیان اینکه درکشور ما زنجیره خدمات پس از فروش دچار آسیب‌هایی است که باید رفع شود‌. چراکه ماهنوز به مرحله ایده‌آل و رقابتی خدمات پس از فروش نرسیده‌ایم، گفت: فرآیند ارائه خدمات پس از فروش در شرکت‌های مربوطه و نمایندگی‌های مجاز آنها در سراسر کشور توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که شرکت معتمد و بازوی اجرایی حوزه ارزیابی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد‌.

غیاثی تصریح کرد: نتایج این ارزیابی‌ها به شرکت‌های خدمات پس از فروش اعلام و در آنجا کارگروه‌هایی برای تحلیل نقاط قوت و ضعف تشکیل شده و پس از عارضه‌یابی راهکارهایی را برای اصلاح و بهبود عملکرد ارائه می‌دهند، این بررسی‌ها شامل تمام عناصر مرتبط با زنجیره خدمات پس از فروش است‌.

افزایش سطح آگاهی و آشنایی مردم با خدمات پس از فروش
امیرحسین کاکایی، عضو کمیته علمی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش نیز در خصوص اقدامات لازم جهت اثربخشی این همایش به خبرنگار ما گفت: یکی از نکات مثبت این همایش پرداختن آن به مسایل فروش و خدمات پس از فروش است چراکه طی سه همایش قبل بیشتر تمرکز روی خودروسازان بود و مردم زیاد در جریان خدمات پس از فروش نبودند‌.

وی گفت: امسال با حضور برتر تولیدکننده و تامین‌کننده قطعات سازندگان تجهیزات تعمیرگاهی، ارائه‌کنندگان خدمات و‌.‌.‌. مردم آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند که در حوزه فروش و خدمات پس از فروش چه کارهایی انجام شده یا باید انجام شود‌.

کاکایی با بیان اینکه طی چند سال اخیر شرکت‌های اصلی فروش و خدمات پس از فروش در حوزه خودرو بسیار فعال شده‌اند، ادامه داد: سطح آگاهی مردم در این زمینه پایین است و برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند آنها را با کیفیت کار خدمات این شرکت‌ها آشنا کند‌.

نقطه شروع برندسازی
به گفته وی، برپایی چنین همایش‌هایی می‌تواند حتی نقطه شروعی برای برندسازی در این زمینه باشد‌.

کاکایی برپایی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش را فرصتی برای آشنایی مردم با شرکت‌های برتر و مجاز و رسمی اعلام کرد که می‌تواند بسترساز بالا بردن دید آنها برای استفاده از خدمات فروش و پس از فروش مجاز و استاندارد در حوزه خودرو باشد‌.

عضو کمیته علمی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با اشاره به اینکه در این همایش‌ها مردم آشنا می‌شوند که چه کارهایی در این حوزه انجام می‌شود و کیفیت ارائه خدمات مجازها چقدر افزایش یافته است، افزود: در واقع چنین همایش‌هایی فرصت‌سازی برای مردم است و تغییر نگاه سنتی آنها به این نوع خدمات، از سوی دیگر در این همایش می‌توان هم‌اندیشی کرد که چه باید انجام داد تا خدمات خود را توسعه دهیم‌.

وی با ذکر مثالی در این زمینه تصریح کرد: اخیرا شرکت‌های ایساکو و سایپا یدک از بسته‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، ارائه اپلیکیشن‌هایی که این قابلیت را به مردم از نظر تشخیص می‌دهد تا آگاهی خود را بالا ببرند‌.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: تولید خودرو در دنیا بسیار پیشرفت کرده و در حال رشد است. در دنیا اپلیکیشن‌های کامپیوتری انواع عملیات خدمات را ارائه می‌دهند‌. خودروها هوشمند می‌شوند حتی می‌توان با سیستم ماهواره‌ای خودرویی را که در جاده خراب شده به مرکز اطلاع دهند و با این سیستم عیب را گاهی به راننده می‌گویند‌.

وی افزود: تولید خودرو به سمتی می‌رود که کمتر از یک مهندس دانشگاهی قادر به تعمیر آن نیست بنابراین حتی ما پیشنهاد می‌دهیم در این همایش به ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها توجه بیشتر شود، به عبارتی این همایش به بخش دانشگاه و دانشجویی توجه می‌کند یعنی با استفاده از نیروهای تحصیلکرده در مراکز خدمات فروش و پس از فروش از علم آنها برای توسعه کار استفاده کنند‌.

توجه به مفاهیم فناوران
کاکایی گفت: از آنجایی که چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو بر رویکرد فروش و خدمات پس از فروش تمرکز کرده، می‌توان در این همایش بسترسازی کرد تا نقطه شروعی برای ارتباط دانشگاه با صنعت باشد و توجه صنعت خدمات پس از فروش به مفاهیم فناوران منعطف شود‌.

این استاد دانشگاه گفت: بیشتر خودروهای جدید از سیستم‌های الکترونیکی جدید بهره می‌برند؛ یک سیستم کاملا هوشمند در موتورها و حتی ترمزها. این تکنولوژی چیزی نیست که آدم کم‌سوادی در تعمیرگاه بتواند از آن سر درآورد‌. ما نیاز به ارتباط دوسویه صنعت با دانشگاه‌ها داریم تا با تربیت افراد متخصص دانشگاهی و استفاده آنها در حوزه فروش و خدمات پس از فروش بتوان از پس کار برآمد‌.
به گفته وی به کارگیری فناوری در بخش خدمات پس از فروش هم باید در بخش‌هایی از این همایش گنجانده شود‌.

کاکایی افزود: بنابراین چنین همایشی می‌تواند هم سطح آگاهی مردم را بالا ببرد و هم این امکان را به شرکت‌ها، سازندگان تجهیزات تعمیرگاهی، ارائه‌کنندگان خدمات، شرکت‌های بزرگ تولیدی، انجمن‌های تخصصی داخلی و‌.‌.‌. می‌دهد تا با تبادل‌نظر و آشنایی با خدمات جدید و استفاده از فناوری‌های شرکت‌های خارجی راه پیشرفت این حوزه را برای کشور فراهم کنند‌.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.