| کد خبر: 115910 |

گزارش تازه رسانه‌ها از خطرات فرونشست زمین برای مسیرهای حمل‌ونقلی

◄ زیر پای تهران را خالی کرده‌ایم

تین‌نیوز|

تا چندی پیش مهم‌ترین مخاطره طبیعی که پایتخت را تهدید می‌کرد احتمال وقوع زمین‌لرزه‌ای بود که بسیاری از کارشناسان شهرسازی به دلیل ایمن نبودن ساخت‌وساز در تهران، هشدار بروز فاجعه‌ای بسیار هولناک را می‌دانند.

امروز اما مخاطره دیگری آرام و خاموش پیش‌تاخته و نشانه‌های خود را زودتر از زلزله‌ای که بسیاری نسبت به آن هشدار می‌دادند نشان داده است؛ مسئله فرونشست زمین.

چند مورد فرونشست در سال گذشته زنگ هشدار تازه‌ای برای پایتخت بود. علاوه بر ابعاد مختلف این حادثه یکی از وجوهی که بسیار در خصوص فرونشست می‌تواند حائز اهمیت باشد موضوع در خطر بودن مراکز حمل‌ونقلی پایتخت ازجمله فرودگاه مهرآباد، اتوبان تهران-قم و 120 کیلومتر مسیر ریلی پایتخت می‌تواند باشد.

فرونشست زیر پوسته ۲۸ کیلومتر اتوبان تهران- قم و ۲۱ کیلومتر جاده ساوه خالی شده و ۲۵ کیلومتر از کمربندی آزادگان در معرض فرونشست قرار دارد باند فرودگاه مهرآباد، راه‌آهن، پمپ‌های بنزین در کام فرونشست قرار دارند مناطق ۱۶ تا ۲۰ تهران بیشترین خطر فرونشست را دارند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ چندی پیش پایگاه خبری تین‌نیوز به بهانه راه‌اندازی قطار مسافربری نخجوان-مشهد و بالعکس گزارشی درباره این اتفاق حوزه ریلی با عنوان «قطار ایران به پشت دروازه‌های اروپا رسید» در تاریخ شنبه، 4 دی‌ماه نوشت و در آن در خصوص مزایای و مخاطرات احتمالی این اتفاق گزارشی تهیه کرد. ازجمله مخاطرات مورد اشاره در این گزارش مسئله فرونشست برخی از مناطق کشور ازجمله برخی نقاط در مسیر راه‌آهن تهران - مشهد و تهران – تبریز مورد اشاره قرار گرفت. هرچند در زمان انتشار این گزارش برخی کارشناسان ریلی احتمال این اتفاق را بسیار کم و این گزارش را نادرست دانستند، امروز روزنامه شهروند در گفت‌وگویی با کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق تهران این موضوع را مورد توجه قرار داد و احتمال آن را بالا دانست.

خروجی‌های راه‌آهن تهران - جنوب و تهران - تبریز در لبه تیغ
کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق تهران در این خصوص معتقد است: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با همکاری اتاق بازرگانی نقشه فرونشست دشت تهران را آماده کرده است و بر اساس این نقشه هشداردهنده نه‌تنها جاده‌های منتهی به پایتخت در معرض یک تهدید هولناک هستند که زیر لایه پوستی زمین در محل راه‌آهن شهر، پمپ‌بنزین‌ها و باند فرودگاه مهرآباد خالی شده است. برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی مهم‌ترین عامل این فاجعه‌ای است که تا چند قدمی تهرانی‌ها قرار گرفته است. علاوه بر آن فرسوده بودن لوله‌های آبرسانی شهر و نشت از آن‌ها یکی دیگر از عوامل این تهدید بزرگ است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق تهران در مورد فرونشست زمین در استان تهران گفت: جنوب تهران به‌طورجدی با مخاطرات نشست زمین مواجه است و بررسی‌ها و گزارش‌های مطالعاتی نشان می‌دهد که در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، در مناطق شمالی و به‌طورکلی در شهر تهران دو عامل برای فرونشست وجود دارد که عامل اول فرسودگی تأسیسات شهری ازجمله فرسودگی لوله‌های آب و نشت آب و در نتیجه نشست زمین ناشی از این عامل است و عامل دیگر حفاری‌های صورت گرفته ازجمله شبکه مترو است که در چند ماه گذشته با چند مورد از این فرونشست‌ها در شهر تهران مواجه بودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب تهران با اشاره به اهمیت پدیده فرونشست در دشت تهران گفت: در کل، حدود ۱۲۰ کیلومتر خط راه‌آهن و ۲۵ کیلومتر از خطوط مترو، حدود ۲۰۰ کیلومتر اتوبان‌های بین‌شهری، حدود ۲۳۰۰ کیلومتر راه‌ها و معابر شهری و بین‌شهری اصلی و فرعی، ۲ انبار مواد نفتی و سوختی و ۴۴ جایگاه پمپ بنزین و ۱۵ جایگاه پمپ گاز، ۷ ایستگاه گاز، ۳۰ کیلومتر طول لوله نفت و نیز بیش از ۷۰ کیلومتر خطوط فشار قوی و بیش از ۲۰۰ کیلومتر خطوط اصلی گاز در محدوده فرونشست تهران قرار دارد. گفتنی است شاخه‌های جنوبی مترو به سمت اسلامشهر و حرم مطهر و همچنین بخش‌هایی از خطوط مترو در مرکز شهر در این محدوده واقع شده است.

هشداری که بارها داده شده ولی شنیده نشده است
بر اساس گزارش تین‌نیوز، نخستین نشانه‌های فرونشست در ایران در سال ۸۴ خود را نشان داد و از آن زمان تاکنون حدود یک‌سوم مساحت کشور با این بحران که نتیجه افزایش چاه‌های غیرمجاز و برداشت از سفره‌های زیرزمینی است، دست‌وپنجه نرم می‌کند.

حالا کار به جایی رسیده است که نه‌تنها تأسیسات شهری که تمام شبکه‌های انتقال نیرو، شبکه‌های جاده‌ای و زمین‌های کشاورزی در خطر این فرونشست‌ها قرار دارند. تازه‌ترین اخبار نشان می‌دهد که این شکاف‌های عمیق ناشی از فرونشست‌ها به حوالی خطوط راه‌آهن مانند خط تهران - مشهد رسیده که در صورت ادامه، ممکن است آسیب‌های جدی به کشور وارد کند.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگویی تأیید می‌کند که بیشترین ترک‌ها و شکاف‌ها در اطراف خط راه‌آهن تهران - مشهد ایجاد شده، اگرچه خوشبختانه هنوز راه‌آهن تهران - مشهد آسیبی ندیده است.

به‌طورکلی آغاز فرونشست در خطوط راه‌آهن،‌ سال گذشته از سوی شرکت راه‌آهن و همین‌طور مشاهدات اداره راه و شهرسازی به مرکز تحقیقات مسکن وزارتخانه راه و شهرسازی اعلام شده است و از همان زمان کارشناسان این مرکز در حوزه زلزله موضوع جلوگیری از وقوع خسارت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و از سوی دیگر هم توصیه‌هایی به شرکت راه‌آهن داده شده تا فعلاً ۲۰ کیلومتر قبل و بعد از شکاف، سرعت قطارها کاهش یابد.

حال باید دید برخی از کارشناسان هنوز احتمال بروز چنین حادثه‌ای را دور می‌دانند و بر این اساس به فکر پیش‌بینی‌های ایمنی لازم در این خصوص نخواهند بود و یا با تکرار این هشدار از رسانه‌های مختلف نظر خود در این زمینه را تغییر خواهند داد
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.