| کد خبر: 115823 |

سختگیری مالی به ایرلاین‌ها کارساز نیست

تین نیوز| علیرضا منظری*: شرکت‌های هواپیمایی آن‌دسته از بنگاه‌های اقتصادی هستند که به سرمایه مالی بالایی نیاز دارند زیرا این شرکت‌ها ضمن تامین ناوگان هوایی مناسب با خط‌مشی بازرگانی‌شان، باید هزینه‌های هنگفتی برای اداره شرکت و اموری مانند ایجاد نظام ایمنی، راه‌اندازی حوزه عملیات شرکت، توسعه مباحث مربوط به آموزش کارکنان و سایر مسائل بپردازند.

این موضوعات مسائل مهمی هستند که داوطلبان تاسیس شرکت هواپیمایی باید در نظر بگیرند و بر مبنای این مسائل، ابتدا محل تامین سرمایه‌شان را متناسب با اهداف و راهبرد شرکت مشخص کنند.
شرکت‌ها می‌توانند بخشی از این سرمایه را نقدی و بخشی دیگر را به صورت غیرنقدی تامین کنند که شامل ساختمان، هواپیما و سایر تجهیزات لازم می‌شود. برای نظارت بر این مسائل، بعد از اینکه متقاضی تاسیس شرکت هواپیمایی درخواست خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرد باید مدارکی برای اثبات دارا بودن توان مالی لازم متناسب با پیشرفت فعالیت در طول زمان، ارائه کند. اثبات این توان موجب می‌شود دریافت مجوز شرکت، آماده‌کردن آن برای دریافت پروانه بهره‌برداری هوایی، راه‌اندازی شرکت و تامین ناوگان عملیاتی شود.

در حال حاضر دولت سرمایه مشخصی را به عنوان پیش‌نیاز راه‌اندازی شرکت هواپیمایی اعلام کرده است. اگرچه با توجه به هزینه‌بر بودن راه‌اندازی این شرکت‌ها، اثبات توانایی مالی در طول زمان منطقی به نظر می‌رسد اما به طور قطعی نمی‌توان گفت اعلام رقم مشخصی برای آغاز به کار این شرکت‌ها، کمک به صنعت هوانوردی است و حتی ممکن است همین مسئله تبدیل به تهدیدی برای شرکت‌های هواپیمایی شود و به نظر می‌رسد تصمیم گرفته شده نیازمند اصلاح باشد.

در سایر کشورها نیز شرط گذاشتن در حوزه تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی مرسوم نیست و روال جاری آن است که داوطلبان راه‌اندازی شرکت هواپیمایی، توانایی خود را در زمینه اجرای پروژه برای سازمان صادرکننده مجوز به اثبات برسانند. نگاهی به وضعیت شرکت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد سختگیری به این شرکت‌ها در یک سال گذشته چندان کارساز نبوده و بسیاری از آنها نتوانسته‌اند شرایط درخواست شده را فراهم کنند. از سوی دیگر این وضعیت موجب شده سرمایه جدیدی به صنعت هوانوردی کشور تزریق نشود و افراد جدید وارد این حوزه نشوند.

 بنابراین به نظر می‌رسد مقررات در نظر گرفته شده در زمینه کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمایی نیازمند بازنگری است و باید ترتیبی داده شود که کنترل و نظارت‌ها در زمان اجرای فعالیت‌ها شدیدتر شود تا زمینه پیشگیری از تخلفات و کاستی‌ها فراهم شود.

*معاون پیشین سازمان هواپیمایی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.