| کد خبر: 114949 |

◄ مه‌آبادی: به خاطر ایمنی پرواز باید تاخیرها را بپذیریم

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص تاخیرهای طولانی مدت پروازها گفت: خرابی‌ها و شرایط جوی اجازه پرواز هواپیماها را با تاخیر مواجه می‌کند و تا اطمینان از ایمنی کامل هواپیما نباشد اجازه پرواز نمی‌دهیم.

به گزارش تین‌نیوز رحمت‌اله مه‌آبادی در مصاحبه با برنامه «فرمول یک» در شبکه یک سیما با بیان اینکه در شرایط تحریم مهندسان به سختی توانستند این صنعت را حفظ و نگهداری کنند عنوان کرد: متوسط عمر ناوگان هوایی 22 سال است و تعدادی هواپیمای نسبتا جوان وارد ناوگان کرده‌ایم.

وی در همین رابطه ادامه داد: یکی از باندهای فرودگاه مهرآباد در حال نوسازی است و در سال‌های گذشته به علت اعتبارات کم و بی‌توجهی نوسازی نشده است لذا پیشرفت کار باند فرودگاه مهرآباد خوب است و برای نوسازی آن یک مشاور خارجی داشتیم و 100 میلیارد تومان برای نوسازی آن هزینه می‌شود.

مه‌آبادی با اشاره به ابلاغ سند حقوق شهروندی مسافران در دو سال گذشته از سوی وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورتی که سند حقوق شهروندی را محور قرار دهیم خیلی از مشکلات برطرف می‌شود و وضعیت بهتر از گذشته خواهد شد.

وی اداره آسمان کشور و ارائه خدمات ناوبری را دو مسئولیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نام برد و گفت: طبق ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه٬ خدمات ناوبری هوایی ایران به صورت انحصاری در تمام کشور به تمامی پرنده‌ها در اختیار شرکت فرودگاه‌هاست و ما برای ارائه این خدمات نیاز به سامانه‌های پیشرفته ارتباطی٬ کمک‌ناوبری و راداری داریم که مجموعه این‌ها را در تحریم بودیم اما با فرصت‌های پیش آمده٬ ما به نوسازی سامانه‌های کشور پرداختیم و تا سه ماهه اول سال آینده تمامی سامانه‌های ارتباطی را نوسازی می‌کنیم. در این راستا اولین رادار نیز به زودی وارد کشور می‌شود.

مه‌آبادی در ادامه با اشاره به ساماندهی ساختار فضای کشور و موقعیت ژئوپلتیک٬ ژئواستراتژیک و ژئو اکونومیک ایران گفت: ایران بین اروپا و منطقه آسیا پاسفیک قرار گرفته است٬ جایی که بیشترین ترافیک هوایی در آن رد و بدل می‌شود و بر همین اساس ایران یکی از بهترین مسیرها برای عبور پروازها است. به این منظور سال گذشته فاز نخست طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر با اصلاح مسیرها به بهره‌برداری رسید تا بتوانیم وارد فضای رقابتی شده تا کشورهای دیگر مسیر ایران را برای پرواز خود انتخاب کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه که عبور پرواز از آسمان کشور وابستگی دیگر کشورها را به ما بیشتر می‎کند٬ توجه به زیرساخت‎های فرودگاهی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و گفت: شرقی‎ترین نقطه کشور زاهدان است که می‌تواند یک پایگاه بسیار خوب است برای پذیرش هواپیماهایی باشد که در مسیرهای بین‎المللی از شرق کشور وارد یا خارج می‌شوند.

روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها در ادامه آورده است؛ مه‌آبادی در مورد قرارداد خرید هواپیماهای مدرن و ظرفیت پذیرش فرودگاه‌ها برای پذیرش این هواپیماها گفت:به طور کلی صنعت هوانوردی ایران قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را بسته یا در شرف بستن قرارداد است که قرار است در طی 10 سال وارد کشور شوند. این هواپیماها شامل ۸۰ فروند بوئینگ٬ ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR است که هواپیماهایATR  برای منطقه کم برخوردار بسیار کاربرد دارد. در حقیقت ما با این هواپیماها می‌توانیم پوشش حمل‌ونقل هوایی در کشور را به‌طور کامل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد پروازهای کشور از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود٬ گفت: فرودگاه مهرآباد دچار یک غفلت تاریخی شده بود. به‌طوری که حدود 40 سال است این فرودگاه نوسازی نشده اما از حدود یک سال پیش نوسازی باند اول مهرآباد را با هزینه 100 میلیارد تومان با تکنولوژی جدید به صورت بتنی که مقاومت و عمر مفید بالایی دارد٬ شروع کردیم و پیشرفت کار هم خوب بوده است.

وی نوسازی باند اول مهرآباد را یک موفقیت دانست و گفت: درصددیم پس از بهره‌برداری از باند نخست و با یک فاصله زمانی نوسازی باند دوم این فرودگاه را آغاز کنیم.

مه‌آبادی همچنین به تغییرات بسیار گسترده در فرودگاه مهرآباد جهت رفاه حال مسافران اشاره کرد و گفت: برای ایجاد سهولت دسترسی مسافران به ترمینال‎های مهرآباد 20 میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه در مدت بیش از چهار دهه تحریم، با چنگ و دندان این صنعت حفظ شده است در مورد توانمندی کارکنان این شرکت گفت: با تلاش و توانمندی متخصصان الکترونیک رادارهایی که 15 سال عمر مفید داشته‎اند پس از سال‎ها هنوز هم در حال تعمیر، نگهداری و بهره‎برداری هستند. همچنین کنترلرهای ما که هدایت پروازها را برعهده دارند از بهترین کنترلرهای دنیا هستند و در بیرون از کشور نیز خوش درخشیده‎اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.