|
کد خبر:
114654
|
فرمان «هوای پاک» در دست مجلس
تیننیوز| اختصاص ۲۲ هزار میلیارد ریال بودجه برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی کلانشهرها، توزیع بنزین یورو ۴، افزایش نظارت بر ارتقای استانداردهای تولید خودرو و ممنوعیت شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری،
اگرچه از مهمترین اقدامات سالهای اخیر دولت در راستای کاهش سهم حملونقل در آلودگی هوا بوده اما بحران آلودگی هوا در روزهای گذشته و در پاییز امسال نشان میدهد هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب داریم. در کنار کمکهای مالی، اگر تصویب و اعمال قانون را سهم دولت در جلوگیری از افزایش آلودگی هوا بدانیم، در این زمینه دولت یازدهم گام مهمی برداشته که آن، تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی بعد از چند سال سرگردانی است. حالا به نظر میرسد نمایندگان مجلس تصمیم گرفتهاند به جای انتقادهای فراوان و بیحاصل، در راستای کاهش آلودگی هوا، در
کنار دولت باشند.
۲۸ مهر امسال وقتی کلیات لایحه هوای پاک، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تصویر شادی و شکرگزاری رییس سازمان حفاظت محیطزیست در مجلس، بیش از هر چیز دیگری گویای شرح ماجرایی است که بر این لایحه رفته است. این لایحه در دولت گذشته با هدف ساماندهی و جبران خلأهای قانونی در برخورد با آلایندههای هوا از سوی سازمان حفاظت محیطزیست به دولت ارائه شد و دولت نیز آن را تقدیم مجلس کرد اما بعد از ۲ سال سرگردانی در راهروهای مجلس، متوقف شد و هرگز در صحن علنی مطرح نشد. این لایحه در حال حاضر در مرحله شور دوم است که در این مرحله باید دوباره روی لایحه کار شود و دیگر کمیسیونها نظرات خود را اعلام کنند تا جمعبندی نهایی انجام شود. در لایحه هوای پاک در کنار راهکارهای مقابله با ریزگردها و محدود کردن صنایع آلاینده، به مسئله سوخت و تردد خودروها و مسائل ترافیکی پرداخته شده که به نظر میرسد اجرای آنها میتواند گامهای بلندی در کاهش آلایندههای هوای تهران در سالهای آینده باشد. براساس این لایحه، وزارت نفت مکلف میشود حداکثر تا ۳ سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور اعم از بنزین، نفت، گاز و... را با استانداردهای ملی مصوب عرضه کند، در غیراین صورت سازمان حفاظت محیطزیست با همکاری سایر سازمانها یا تصمیمگیری در کمیته اضطراری، از ادامه فعالیت پالایشگاههایی که سوخت استاندارد تولید نمیکنند جلوگیری خواهد کرد. این همکاری از آن روست که سازمان حفاظت محیطزیست به تنهایی نمیتواند اقدام عملیاتی در این زمینه انجام دهد. در حال حاضر اگرچه تولید بنزین یورو ۴ در ایران آغاز شده اما همچنان بخش اصلی نیاز کشور در این زمینه، وابسته به واردات است و به نظر میرسد در صورت اجرای قانون هوای پاک، تولید این سوخت در ایران افزایش یابد و علاوه بر کاهش آلودگی، صرفهجویی ارزی را نیز در این زمینه شاهد باشیم.
معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیطزیست معتقد است اگر با استفاده از لایحه هوای پاک، فقط بتوانیم الگوی مصرف سوخت در کشور را اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلات در این زمینه حل میشود. با گذشت بیش از دو ماه از تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، این لایحه همچنان در دست کمیسیونها در حال بررسی است. اگرچه نمایندگان مجلس با رای به کلیات این لایحه نشان دادند که ضرورت همراستا بودن با دولت را برای رسیدن به اهداف عملی در زمینه کاهش آلودگی هوا درک کردهاند اما به نظر میرسد لزوم اولویت دادن به تعیین تکلیف این لایحه را باید به آنها یادآوری کرد. براساس آمار رسمی، حدود ۷۰ درصد مرگ ومیرها درتهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوای تهران دارد و ساکنان خانه ملت احتمالا میتوانند با تعیین تکلیف هرچه زوتر لایحه ارزشمند هوای پاک، جان عدهای از همشهریان، هموطنان یا اقوام خود را از مرگ تدریجی نجات دهند.
* روزنامهنگار
۲۸ مهر امسال وقتی کلیات لایحه هوای پاک، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تصویر شادی و شکرگزاری رییس سازمان حفاظت محیطزیست در مجلس، بیش از هر چیز دیگری گویای شرح ماجرایی است که بر این لایحه رفته است. این لایحه در دولت گذشته با هدف ساماندهی و جبران خلأهای قانونی در برخورد با آلایندههای هوا از سوی سازمان حفاظت محیطزیست به دولت ارائه شد و دولت نیز آن را تقدیم مجلس کرد اما بعد از ۲ سال سرگردانی در راهروهای مجلس، متوقف شد و هرگز در صحن علنی مطرح نشد. این لایحه در حال حاضر در مرحله شور دوم است که در این مرحله باید دوباره روی لایحه کار شود و دیگر کمیسیونها نظرات خود را اعلام کنند تا جمعبندی نهایی انجام شود. در لایحه هوای پاک در کنار راهکارهای مقابله با ریزگردها و محدود کردن صنایع آلاینده، به مسئله سوخت و تردد خودروها و مسائل ترافیکی پرداخته شده که به نظر میرسد اجرای آنها میتواند گامهای بلندی در کاهش آلایندههای هوای تهران در سالهای آینده باشد. براساس این لایحه، وزارت نفت مکلف میشود حداکثر تا ۳ سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور اعم از بنزین، نفت، گاز و... را با استانداردهای ملی مصوب عرضه کند، در غیراین صورت سازمان حفاظت محیطزیست با همکاری سایر سازمانها یا تصمیمگیری در کمیته اضطراری، از ادامه فعالیت پالایشگاههایی که سوخت استاندارد تولید نمیکنند جلوگیری خواهد کرد. این همکاری از آن روست که سازمان حفاظت محیطزیست به تنهایی نمیتواند اقدام عملیاتی در این زمینه انجام دهد. در حال حاضر اگرچه تولید بنزین یورو ۴ در ایران آغاز شده اما همچنان بخش اصلی نیاز کشور در این زمینه، وابسته به واردات است و به نظر میرسد در صورت اجرای قانون هوای پاک، تولید این سوخت در ایران افزایش یابد و علاوه بر کاهش آلودگی، صرفهجویی ارزی را نیز در این زمینه شاهد باشیم.
معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیطزیست معتقد است اگر با استفاده از لایحه هوای پاک، فقط بتوانیم الگوی مصرف سوخت در کشور را اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلات در این زمینه حل میشود. با گذشت بیش از دو ماه از تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، این لایحه همچنان در دست کمیسیونها در حال بررسی است. اگرچه نمایندگان مجلس با رای به کلیات این لایحه نشان دادند که ضرورت همراستا بودن با دولت را برای رسیدن به اهداف عملی در زمینه کاهش آلودگی هوا درک کردهاند اما به نظر میرسد لزوم اولویت دادن به تعیین تکلیف این لایحه را باید به آنها یادآوری کرد. براساس آمار رسمی، حدود ۷۰ درصد مرگ ومیرها درتهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوای تهران دارد و ساکنان خانه ملت احتمالا میتوانند با تعیین تکلیف هرچه زوتر لایحه ارزشمند هوای پاک، جان عدهای از همشهریان، هموطنان یا اقوام خود را از مرگ تدریجی نجات دهند.
* روزنامهنگار
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.