| کد خبر: 113319 |

نگاه پیش‌گیرانه٬ بزرگترین محرک اجرای پروژه‌های بزرگ فرودگاهی

تین‌نیوز| مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی در سومین سال تصدی‌گری خود گفت: با نگاه پیش‌گیرانه به اجرای پروژه‌های بزرگ در فرودگاه‌ها اقدام می‌کنم. بنابراین، با کمک همکارانم طی برنامه‌ای مدون عمر میانگین تجهیزات الکتریکال و مکانیکال فرودگاهی را از ۲۸ سال به کمتر از ۱۲ سال و عمر تجهیزات ترمینالی را از ۲۴ سال به کمتر از ۱۰ سال خواهیم رساند.
 
به گزارش  تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ميرسعيد صفي‌نيا در ۲۴ آبانماه سال ۱۳۹۳ به عنوان مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انتخاب شد. وی پیش از این مدیرکل ایمنی و آتش‌نشانی  شرکت را برعهده داشت.

صفی‌نیا تحصیلات خود را در رشته الکترونیک در دانشکده صنعت هواپیمایی و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه تهران گذرانده است و سابقه فعالیت ۲۷ سال در شرکت فرودگاه‌های کشور را نیز دارد. به مناسبت سومین سالگرد سکانداری اداره ‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی با وی به گفت‌وگو نشستیم.

آقای صفی‌نیا، لطفا قدری درباره خود و سابقه کاری‌تان در فرودگاه‌های ایران و ستاد توضیح دهید.  
در سال ۱۳۷۰ در رشته الکترونیک هواپیمایی از دانشکده صنعت هواپیمایی فارغ‌التحصیل شدم، سپس راهی فرودگاه یزد شدم و مدت ۲ سال کارمند و ۶ سال رییس اداره مهندسی الکترونیک و ۶ سال معاون اداره عملیات یزد بودم. از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۹ معاون مدیرکل فرودگاه کرمانشاه بودم.
همچنین از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ مدیریت ادارهکل ایمنی و آتش‌نشانی شرکت فرودگاه‌ها را برعهده گرفتم و از سال ۹۳ تاکنون به عنوان مدیرکل تسهیلات و تجهیزات شرکت فرودگاه‌ها مشغولم.

از زمان تصدی‌گری شما بر مسند اداره‌‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی چه اقداماتی صورت گرفته و شما به خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟
من نمی‌توانم به خودم نمره دهم بلکه مدیران ارشد شرکت فرودگاه‌‌ها و مدیران فرودگاه‌ها باید عملکرد من را با بررسی تغییرات سیستم‌های الکتریکال و سیستم‌های فرودگاه‌ها بسنجند و نمره بدهند. همواره در این اداره‌کل بسیاری از تصمیمات را در فرودگاه‌های کشور اجرایی می‌کنیم.

از آبان ماه سال ۱۳۹۳ فعالیتم در این اداره‌کل را آغاز کردم. در این مدت موفق به نصب و راه‌اندازی «سیستم روشنایی باند فرودگاه‌های همدان، اردبیل، شهرکرد و بجنورد»، «خرید، نصب و راه‌اندازی ۱۲ دستگاه موتور ژنراتور»، «خرید تجهیزات ترمینالی، تسمه نقاله و صندلی»، «خرید انواع کابل روشنایی باند»، «خرید تجهیزات برف‌روبی باند پرواز»، «خرید لوازم یدکی سیستم روشنایی باند ۴۲ فرودگاه» و «بازسازی، نوسازی و بهسازی سیستم‌های الکتریکال و مکانیکال ۵۴ فرودگاه» با صرف اعتبار ۵۸ میلیارد تومان شدیم.

همچنین در سال ۱۳۹۴ اقداماتی مانند «خرید نصب و راه‌اندازی سیستم کامل روشنایی باند فرودگاه‌های مهرآباد، اهواز، زاهدان، مشهد، خرم‌آباد»، «خرید، نصب و راه‌اندازی ۲۰ دستگاه موتور ژنراتور 1000KVA, 750KVA و 500KVA»، «خرید ۵۲ دستگاه ترانس‌های مختلف، ۳۵ دستگاه بریکر و تابلوهای فشار ضعیف»، «خرید، نصب و راه‌اندازی ۶ سیستم کنترل روشنایی سطوح پروازی از برج (میمیک)»، «خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی پرسیژن اپروچ برای فرودگاه‌های یزد، گرگان»، «خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ترمینالی(تسمه نقاله، صندلی، چرخ دستی، کانتر و ترازو) برای ۱۵ فرودگاه کشور»، «خرید انواع کابل‌های روشنایی باند و پست روشنایی برای ۱۲ فرودگاه به طول ۳۵۰ کیلومتر»، «خرید خودرو برف‌ روب ۳ کاره برای فرودگاه تبریز و تجهیزات برف روبی ۱۰ فرودگاه دیگر (ارومیه، اربیل، مشهد، سنندج، کرمانشاه، تهران و ...)»، «خودرو جاروب باند فرودگاه مهرآباد و تست اصطکاک تبریز و شیراز»، «۱۰ دستگاه خودرو مخصوص روشنایی باند فرودگاه‌های کشور با تجهیزات کامل و ۳۰ عدد برج روشنایی اپرون»، «خرید قطعات یدکی سیستم روشنایی باند برای ۴۲ فرودگاه کشور»، «خرید و نصب ۴۷۵ دستگاه کنتور هوشمند برق»، «سیستم سرمایش (۲ دستگاه چیلر تراکمی برای فرودگاه مهرآباد و پکیج یونیت‌های سرمایشی برای فرودگاه‌های اهواز و بیرجند)»، «خرید ۱۵۰ تن رنگ ترافیکی ۱۵ تن تینر» و «بازسازی، بهسازی و نوسازی سیستم‌های الکتریکال و مکانیکال ۵۴ فرودگاه کشور در سال ۱۳۹۴» با پرداخت اعتباری بیش از ۹۵ میلیارد تومان انجام شد.

در سال ۱۳۹۵ هم برای «خرید، نصب و راه‌اندازی سيستم روشنايي سطوح پروازی فرودگاه‌های ارومیه، بندرعباس، شیراز و کرمان»، «خرید خودرو پرتابل(موبایل) روشنایی باند»، «خرید، نصب و راه‌اندازی انواع تابلو برق، ترانس و بریکر مهرآباد، گرگان، تبریز، اصفهان، شیراز، زاهدان، ساری»، «خرید، نصب و راه‌اندازی ۱۶ دستگاه مولد برق»،«خرید ۱۲ دکل روشنایی فرودگاه‌های همدان و مشهد»، «خرید تجهیزات ترمینالی(کانتر، ترازو، تسمه نقاله، صندلی، چرخ دستی و...)»، «خرید، نصب و راه‌اندازی کنتور هوشمند آب (388) و برق (100)»، «جاروب فرودگاهي»، «۲ دستگاه پکیج یونیت نوشهر و جیرفت»، «چیلر جذبی با برج خنک کن برای فرودگاه‌های ارومیه و مهرآباد»، «چیلر تراکمی با (برج خنک و یا کندانسور هوایی) مهرآباد ترمینال، ساری، نوشهر، رامسر، رشت و یزد»، «انشعاب آب، برق، گاز، فاضلاب و شبکه‌های زیربنایی و احداث چاه آب فرودگاه‌های شاهرود، سیرجان، زاهدان، بوشهر، مشهد، شیراز و فسا»، «اصلاح شبکه هوایی و روشنایی بلوار گرگان»، «برق‌رسانی به ساختمان پلیس و سپاه مشهد»، «هواساز اصفهان، آبادان، ترمینال‌های ۴ و ۶ مهرآباد»، «خرید بالابر فروگاه‌های مشهد، بوشهر، شهرکرد، اهواز، آبادان، خرم‌آباد، ساری، یزد و اراک»، «خرید، نصب و راه‌اندازی ۱۲دستگاه ایربریج (۶دستگاه مهرآباد، ۴ دستگاه مشهد، ۲دستگاه بندرعباس)» و «بازسازی، بهسازی و نوسازی سیستم‌های الکتریکال و مکانیکال ۵۴ فرودگاه کشور در سال ۱۳۹۵» با صرف اعتبار ۱۴۱ میلیارد و ۴۱۹ میلیون تومان اجرا شد.

همچنین به تازگی ۱۹ دستگاه دیزل ژنراتور متعلق به قرارداد سال ۱۳۹۴ را خریداری و تعدادی از آن‌ها را به فرودگاه‌های کرمانشاه، اصفهان، ‌رشت، کرمان و زاهدان ارسال کردیم و عملیات نصب و راه‌اندازی آن‌ها آغاز شده است.

گفته می‌شود که «جنابعالی مدیر پر هزینه‌ای هستید» آیا این‌گونه است؟
هرگز مدیر پر هزینه‌ای نیستم، بلکه مدیر پرکاری‌ام. همواره برای تجهیز فرودگاه‌ها به امکانات موجود آن‌ها توجه می‌کنم و سپس دست به تغییرات می‌زنم. جالب است که بدانید دیزل ژنراتور فرودگاه مهرآباد به سال ۱۳۴۶، تابلو برق آن به سال ۱۳۴۸تعلق دارند و ۳۸ سال از عمر سیستم روشنایی این فرودگاه می‌گذرد. من در شبانه روز ۱۴ ساعت کار می‌کنم و با خدای خودم پیمان بسته‌ام برای مردم سرزمینم تا روزی که زنده‌ام کار کنم و در پی آن نوسازی و تحول را همانند دیگر کشورها تجربه کنیم.

بنابراین، اگر مدیری برای تعویض سیستم‌های قدیمی، غیر ایمن و استرس‌زا در فرودگاه‌ها اقدام کند، آیا مدیر پر هزینه‌ای است؟ 
فرودگاه‌های بین‌المللی کرمان، زاهدان، بندرعباس و مهرآباد و مشهد و غیره ... باید بازسازی شوند تا میزبان پروازهای ایمن و امن به وسیله تکنولوژی روز دنیا باشند. در این فرودگاه‌ها تجهیزاتی نصب است که به بیش از ۴۰ سال قبل تعلق دارند و اکنون قطعات آن در بازار موجود نیست و حتی شرکت تولیدکننده آن، قطعات مورد نیاز را نمی‌سازد و تامین نمی‌کند.

به عنوان مثال هزینه سوخت فرودگاه مهرآباد در سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شده است، اگر سیستم الکتریکال آن را تغییر ندهیم، قطعاً بیش از ۳۵ درصد افزایش مصرف سوخت به سیستم‌های خراب و معیوب ۳۰ – ۴۰ سال قبل تعلق خواهند داشت.

در حقیقت، تصدی‌گری این اداره‌کل را با هدف نوسازی، بازسازی و بهسازی برعهده گرفتم. در کنار این سیاست به بهینه‌سازی نیز توجه دارم تا عمر سیستم‌ها کاهش یافته و مصرف بهینه انرژی با برقراری پروازهای ایمن و امن صورت گیرد و با تکنولوژی روز دنیا همگام شده تا خدمات مسافری را با این سیستم در اختیار مسافران قرار دهیم.

عمر میانگین سیستم روشنایی فرودگاه‌های کشور از ۲۸ سال می‌گذرد؟
میانگین سنی عمر سیستم روشنایی فرودگاه‌های کشور بیش از ۲۸ سال است. همچنین سیستم‌های روشنایی و الکتریکال فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان، اهواز، زاهدان و بندرعباس به ۴۵ سال قبل تعلق دارند. در نظر داریم طی برنامه‌ریزی ۵ ساله، عمر این سیستم‌های فرودگاه‌ها را به کمتر از ۱۰ سال برسانیم.

همچنین میانگین عمر سیستم دیزل ژنراتورها را با خرید ۴۰ دستگاه از ۳۰ سال به ۱۵ سال می‌رسانیم. عمر میانگین سیستم‌های ترانسفورماتورها، بریکرها و تابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط فرودگاه‌ها بیش از ۴۰ سال بود اما در برخی فرودگاه‌ها ۴۸ و در برخی فرودگاه‌ها ۵۲ سال بود.

عده‌ای از خریدها و اقدامات این اداره‌‌کل ناخشنودند و معتقدند که اگر سیستمی با هر سنی کار می‌کند، به آن نباید دست زد زیرا تا الان اتفاقی نیافتاده است و شاید هم اتفاقی نخواهد افتاد اما من معتقدم باید نگاه پیش‌گیرانه برای تمام سیستم‌های الکتریکال و مکانیکال فرودگاه‌ها داشته باشیم. در واقع نوسازی، بازسازی و بهسازی سیستم‌های فرودگاهی همگی برای پیشگیری از وقوع حادثه و سوانح انجام می‌شوند.

اقدامات ۲ ساله‌ای که با ۱۰ سال فعالیت برابری می‌کند
اقداماتی که طی دو سال اخیر به ویژه در سال ۱۳۹۴ صورت گرفت بدون شک با کل اقدامات ۱۰ سال پیش از آن در بحث کاهش عمر میانگین سیستم‌های فرودگاهی برابری می‌کند.

در این مدت تجهیزات ترمینالی مثل چرخ‌دستی، ترازو، کانتر و صندلی خریداری شد. جالب است بدانید که تاکنون کسی درباره طراحی و ساختار چرخ دستی فرودگاهی در ایران مطالعه نکرده بود زیرا این اقدام نیازمند صرف هزینه، مطالعه و تعیین قالب است البته در فرآیند مطالعاتی، توانستیم وزن ۲۸ کیلویی چرخ‌دستی‌ها را به ۱۷ کیلو و نیم تقلیل دهیم؛ سپس سفارش خرید سه هزار دستگاه آن را ارایه کردیم و اکنون آن‌ها را در اختیار فرودگاه‌ها قرار دادیم.

با اقداماتی که انجام داده‌اید عمر میانگین تجهیزات فرودگاهی به چه میزان کاهش یافته است؟
اعتقاد دارم در بحث تسهیلات باید هزینه کنیم تا خدمات نوینی را برای مردم ایجاد کنیم. در بحث تجهیزات هم باید به گونه‌ای هزینه کنیم تا عمر میانگین سیستم‌های روشنایی و الکتریکال فرودگاهی را کاهش داده و پرواز سلامت و امن بر اساس حداقل استانداردها برقرار کنیم.

در این اداره‌‌کل با اجرای تمام قراردادهای سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، اجرای مناقصات و خرید تجهیزات تا پایان سال ۱۳۹۵ و خرید تجهیزات در سال آینده، عمر میانگین تجهیزات الکتریکال و مکانیکال فرودگاهی را از ۲۸ سال به کمتر از ۱۲ سال و عمر تجهیزات ترمینالی را از ۲۴ سال به کمتر از ۱۰ سال خواهیم رساند.

البته در این چرخه شاید برخی از سیستم‌ها حدود ۲ سال عمر دارند که میانگین سایر سیستم‌ها را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال ۶ دستگاه جاروب فرودگاهی و ماشین برف‌‌روبی ۳ کاره را برای نخستین‌ بار پس از انقلاب اسلامی طی دو سال اخیر خریداری کردیم.

همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۵ سیستم روشنایی باند برای فرودگاه‌های رشت، همدان، بجنورد، ایرانشهر و رفسنجان را نصب و راه‌اندازی کردیم و آماده تحویل است. همچنین در این ایام ۲ سیستم روشنایی برای فرودگاه‌های کرمان و شاهرود بهسازی و بازسازی کردیم.

به نظر شما اداره‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی در صنعت هوانوردی و فرودگاه‌ها از چه جایگاهی برخوردار است؟
تقریبا ۷۰ درصد تجهیزات فرودگاهی و ۳۵ درصد کارکنان شرکت فرودگاه‌ها زیر نظر اداره‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی‌ فعالیت می‌کنند.

همچنین اداره‌ کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی همواره باید به دو گروه پاسخ‌گو باشد، نخست؛ به صنعت هوانوردی در تهیه و تامین تمام تجهیزات فرودگاهی و دوم؛ به خواسته و اعتراضات مردم و مسافران برای تامین تسهیلات فرودگاهی در زمینه‌هایی مانند تهیه کانتر، تسمه‌نقاله، ترازو، اورژانس پزشکی، آب سردکن، پله‌برقی، آسانسور و ایربریج  و غیره ... توجه کند.

در حقیقت فرودگاه‌‌داری، برقراری پروازهای ایمن و امن و ارایه سرویس خوب به مردم هزینه‌‌بر است. در صنعت هوانوردی، فرودگاه‌های ما باید با استانداردها مطابقت داشته باشند نه اینکه استانداردهای بین‌المللی خود را به فرودگاه‌های ما نزدیک کنند.

آقای صفی‌نیا به عنوان سوال آخر؛ با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که دارید و اقداماتی که انجام دادید، چه افقی را برای فرودگاه‌های کشور ترسیم می‌کنید؟
به نظرم در پایان سال ۱۳۹۷، اداره کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی به جایگاهی می‌رسد که اکثر کاستی‌های فرودگاه‌ها را جبران کرده است به طوری که دست‌کم تا ۱۵ سال پس از آن، کار خاصی جز نگهداری از تجهیزات و امکانات فرودگاهی نخواهیم داشت.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.