| کد خبر: 112828 |

◄رویای مبهم دانشجویان صنعت هوایی ایران

تین‌نیوز| ١٦ آذر ماه هر سال در ایران به یاد سه دانشجو هوادار جبهه ملی ایران که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

اهمیت دانشجو و دانشگاه  یکی از موضوعاتی بوده است که همواره سعی شده از جنبه‌های مختلف بدان پرداخته شود. از همین رو پس از آنکه در برنامه دولت برای سال آینده بودجه سازمان هواپیمایی کشوری ٧ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، همزمان با سالروز جهانی هواپیمایی کشوری، خبر افزایش ٣ درصدی بودجه دانشکده صنعت هواپیمایی از ١١ میلیارد تومان به ١٤ میلیارد تومان در سال آینده را شنیدیم. 


دانشکده صنعت هواپیمایی که قدیمی ترین مرکز آموزشی تامین کننده  نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنعت هوانوردی ایران بوده  است، از سال ١٣٢٨ فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ٤ رشته تعمیر و نگهداری هواپیما، مراقبت پرواز، الکترونیک و مخابرات  اقدام به پذیرش و آموزش دانشجویان علاقه مند می کند.

 دانشکده صنعت هواپیمایی کشور در قلب  فرودگاه مهرآباد، با تعداد هزار و صد نفر دانشجو، شامل ۷۵۰ دانشجوی آکادمیک و ۳۵۰ دانش‌پذیر دوره های مهارتی به تربیت نیروهای متخصص می پردازد. سالانه  ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر ازدانشجویانی  که در این راه قدم گذاشته اند از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند. اما چه ظرفیت هایی برای اشتغال این دانشجویان در نظر گرفته شده است؟

به طور کلی همواره سختی های اشتغال پس از اتمام تحصیل در بیشتر رشته ها، یکی از بزرگترین چالش های دانشجویان در ایران بوده است و شاید یکی از دلایلی که برخی از افراد اقدام به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر کرده و گاها متحمل هزینه های سنگین آن نیز می شوند، آن است که بتوانند چند سالی بیشتر در حوزه علایق خود فعالیت کنند و یا از این طریق امید به یافتن فرصت های شغلی داشته باشند.

اما نکته ناامید کننده آن است که این امکان  برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های مرتبط با صنعت هوانوردی تا میزان زیادی کاهش می یابد. امکان بسیار محدود ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از مقطع کارشناسی، یکی از معضلاتیست که برای علاقه مندان این رشته ها وجود دارد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته ها با ظرفیت بسیار محدود، تنها در دو دانشگاه برای آقایان امکان پذیر است.

غیر از آن اگر کسی علاقه مند به ادامه  تحصیل در زمینه هوانوردی باشد باید در رشته هوافضا به تحصیل بپردازد. اما با توجه به اینکه بسیاری از دروس پایه ای این رشته در  مقطع کارشناسی آموزش داده می شوند،  بسیاری از اشخاصی که تغییر رشته داده و  به تحصیل در این رشته در مقاطع ارشد و دکتری می پردازند، با سختی هایی مواجه می شوند. گرچه بر اساس آنچه که مشاهده می کنیم، متخصصین رشته هوافضا نیز عملا جایی در بدنه صنعت هواپیمایی کشور ندارند. 

 یکی دیگر از رشته هایی که تاثیر جای خالی آن کاملا مشهود است، رشته مدیریت هوانوردی است. کسانی که بخواهند در این رشته تحصیل کنند باید در صورتیکه تحریم های اعمال شده بر ایرانیان در تحصیل در رشته های مربوط به صنعت هوایی اجازه دهد، در یکی از دانشگاه های خارج از کشور و یا دوره های پر هزینه خارجی ثبت نام کنند. برای نمونه هزینه دوره مدیریت هوانوردی در دانشگاه ژنو که توسط یاتا برگزار می شود، معادل ١٨ هزار یورو است.

حال که امکان حضور در دنیای هوانوردی در ایران چالش های خاص خود را دارد، بسیاری از کسانی که رویای فعالیت در صنعت هواپیمایی را دارند، گاها برای ادامه زندگی مجبور به فراموش کردن رویاهای خود شده و در زمینه های دیگر به دنبال کار می روند. حتي وجود پژوهشکده های تحلیلی که نیاز ضروری برای گسترش هر صنعتی است، این روزها حتی به عنوان آخرین اولویت های صنعت هوانوردی نیز بدان پرداخته نمی‌شود.

حال که رهبر عزیزمان در روز دانشجو به این نکته تاکید نمودند که دانشجو باید بدون ترس سوال هایش را بپرسد، این سوال مطرح است که این افزایش بودجه قرار است در چه زمینه ای به کار گرفته شود؟ آیا قرار است در جهت ایجاد بازار کار برای دانشجویان این دانشگاه صرف شود؟ آیا قرار است سیستم های آموزشی به روز شوند؟ آیا این احتمال وجود دارد که بخشی از هزینه ها صرف تهیه دستگاه های شبیه ساز جدید شود؟ آیا برنامه ای برای ایجاد امکان تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته ها در دستور کار قرار دارد؟

حال كه با انعقاد قرارداد ايران اير و بويينگ قرار است ٨ فروند هواپيماي سفارشي ايران، ١ هزار شغل را در آمريكا ايجاد كند، اميدواريم در كشور ما نيز به جوانان اعتماد شده و ميدان به  آنها سپرده شود.

اینها تنها گوشه‌ای از سوالات و دغدغه های ذهنی دانشجویانی است که سرمایه های این مرز و بوم هستند. امید است با برنامه ریزی های صحیح در سال ٩٦ گوشه‌ای از نگرانی های دانشجویان و علاقه مندان صنعت هوایی  که آرزوی خدمت در آسمان ایران را در سر می پرورانند، برطرف شود.
 
شیرین کریمی- گروه تحلیلی اتاق خبر ایرونیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.