| کد خبر: 112750 |

غریق نجات کشتی‌سازان باشیم

تین‌نیوز| اکرم امینی *: سهم ایران از کشتی‌سازی جهان ۰/۳درصد است. این عدد را آمار رسمی دولتی اعلام شده در سال ۹۳ نشان می‌دهد. شاید فقط نگاهی به این عدد کوچک کافی باشد تا صدای اعتراض کشتی‌سازان را بهتر بشنویم که می‌گویند سفارش ساخت کشتی به کره‌جنوبی و چین ندهید و از تولید داخلی حمایت کنید تا سهم کشور ما از کشتی‌سازی دنیا افزایش یابد.

اما از زاویه دیگری هم می‌توان به این ماجرا نگاه کرد و آن، زاویه دید مشتریان کشتی‌سازی است. یعنی کسانی که می‌گویند کشتی‌سازان ایرانی به قرارداد پایبند نیستند؛ محصول نهایی را سروقت تحویل نمی‌دهند و در روند ساخت نیز مبلغ قرارداد را بالا می‌برند. 

آخرین گزارش آماری منتشر شده از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دریایی که در سال ۹۴ منتشر شده سهم ایران از کشتی‌سازی جهان را بیان نکرده است، بنابراین با استناد به همان گزارش سال ۹۳ تکرار می‌کنیم سهم ایران از کشتی‌سازی جهان ۰/۳درصد است. 

در سال‌های گذشته کارخانه‌های کشتی‌سازی ایران به‌طور متوسط سالانه ۱۹ شناور با اندازه متوسط ساخته و به آب انداخته‌اند؛ عددی که در مقایسه با تولید سالانه شناور و کشتی از سوی ۳ غول کشتی‌سازی جهان یعنی کره‌جنوبی، چین و ژاپن ناچیز است؛ آن هم در شرایطی که گفته می‌شود ظرفیت ساخت شناورهای متوسط در یاردهای کشتی‌سازی ایران حدود ۴۰ فروند در سال است؛ بنابراین کشتی‌سازان ایرانی فقط با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. شرکت‌های بزرگ کشتی‌سازی ایران در سال‌های اخیر و در کوران مشکلات اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم، گرفتاری‌ها و بحران‌های زیادی داشته‌اند؛ برخی از این شرکت‌ها نتوانستند از این بحران‌ها سربلند بیرون بیایند و به تعطیلی کشیده شدند و برخی مانند ایزوایکو با پشت سرگذاشتن دوران بحران، در یکی، دو سال اخیر دوباره در مسیر ارتقای فعالیت و بهبود عملکرد قدم گذاشته‌اند. مدیرعامل ایزوایکو می‌گوید اقدامات جدید این شرکت موجب رشد ۵ برابری درآمد و تسویه کامل بدهی‌های گذشته شده و تاکید می‌کند در دوران جدید، این شرکت توان ساخت هر نوع شناوری را دارد و حتی بر اساس برنامه‌ریزی بلندمدت خود قصد دارد به جمع کشتی‌سازان برتر دنیا بپیوندد. کشتی‌سازی ایران در سال‌های گذشته کارنامه موفقی از خود به جای نگذاشته اما حالا برخی شرکت‌ها مانند ایزوایکو ادعا می‌کنند که می‌توانند. این مسئله شاید روزنه‌ای برای یافتن راهکاری در جهت پایان دادن به مناقشه همیشگی کشتی‌سازان و مشتریان در کشورمان باشد. کارنامه شرکت‌های کشتی‌سازی در سال‌های اخیر مشخص است و می‌توان بررسی کرد چند کشتی سفارش گرفته‌اند، چقدر را تحویل داده‌اند و در زمینه چند سفارش بدعهدی کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد گرفتن دست کشتی‌سازان داخلی چندان کار دشواری نباشد؛ هرچند نباید فراموش کنیم که در دنیای رقابتی امروز نمی‌توان مشتریان کشتی‌سازی را مجبور کرد از محصول داخلی استفاده کنند؛‌ مگر اینکه کشتی‌سازان هم یک گام به جلو بردارند؛ قراردادها را شفاف بنویسند و به مفاد آن پایبند باشند. 

*روزنامه‌نگار

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.