نماینده کشتیرانی ج. ا. ا عنوان کرد؛
◄ کشتیسازیهای داخلی بدعهدی کردند؛ مجبوریم از خارج بخریم
تیننیوز| در حالی که حواشی پیرامون قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی با هیوندایی کره برای خرید 10 فروند کشتی بالا گرفته است، نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: چگونه انتظار دارید با اینهمه بدقولی باز هم به کشتیسازیهای داخلی سفارش ساخت بدهیم.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، سفارش 10 فروند کشتی به هیوندایی کره جنوبی، واکنشهای شدید و گاه تندی را در پی داشته است. کشتیسازی معتقد است این سفارش حق کشتیسازی داخلی است و کشتیرانی میگوید شما توان ساخت کشتیهای اقیانوسپیما ندارید.
گروهی پای حمایت از صنایع داخلی را وسط میکشند و گروه دیگر واقعبینی و هدر ندادن پول را مهمتر میدانند.
در همین راستا، دیشب، محمدعلی بیگی نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه پایش به برخی سوالات و ادعاهای مطرح شده پاسخ داد.
بیگی با اشاره به اینکه توانمندی بنگاههای داخلی برای طراحی و ساخت کشتیهای اقیانوسپیما کافی نیست، گفت: سفارشهای ۱۲ سال پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش، به کشتیسازان داخلی گواه حمایت کشتیرانیها از این صنعت است، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است.
نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سابقه همکاری کشتیرانی و کشتیسازی سخن به میان آورد و گفت: ما قبلا سفارشهایی برای ساخت ۲ فروند نفکش به مبلغ هر کدام ۳۰ میلیون دلار که سال شروع قرارداد ۸۳ بوده با شرکت ایزویکو منعقد کردیم، قرار بود ۲۴ ماهه این دو فروند کشتی را تحویل دهند که تاکنون بعد از ۱۲ سال این اتفاق نیفتاده است.
بیگی همچنین از بدقولی شرکت صنایع دریایی ایران(صدرا) هم گفت و یادآور شد: با شرکت صنایع دریایی ایران سفارش ساخت سه فروند نفتکش به مبلغ هر کدام ۴۰ میلیون دلار و در سال ۸۴ منعقد کردیم که آن شرکت نیز بعد از ۱۲ سال به تعهدان خود عمل نکرده است.
او با اشاره به اینکه شرکت ملی نفتکش حدود 144 میلیون دلار پرداخت کرده است گفت: در حالی که شرکت ملی نفتکش به این دو شرکت مبلغ ۱۴۳ میلیون و ۷۰۳ هزار دلار پرداخت کرده؛ ولی کشتیها تحویل داده نشده، چگونه انتظار دارید وقتی قرار بود کشتی ها را ۲۴ ماهه تحویل بدهند و اکنون ۱۲ سال به طول کشیده با این بدقولی ها مجددا به شرکت ها سفارش ساخت بدهیم.
بیگی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با شرکتهای ایزوایکو، اروندان و صدرا قرارداد ساخت کشتی به امضاء رسانده است؛ اما تنها دو فروند کشتی از کارخانه ایزوایکو تحویل گرفته، این در حالی است که بنگاههای تولیدکننده کشتی توانایی در ساخت و طراحی ندارند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.