| کد خبر: 112085 |

در نشست حاشیه ای همایش CNG ایران مطرح شد

خودکفایی ایران در تولید مخازن CNG در صورت حمایت از تولید داخل

تین‌ نیوز|  تولید مخازن CNG با استفاده از روش های جدید نصب مخازن تحت فشار آغاز شده و در صورت حمایت از تولید داخل، امکان خودکفایی ایران از واردات مخازن CNG وجود دارد.


«شهریار خاشع» دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت CNG در نشستی خبری در حاشیه برگزاری همایش صنعت CNG ایران اظهار داشت: تا امروز ظرفیتی برای ساخت سالانه 850 هزار مخزن CNG در کشور توسط سازندگان داخلی ایجاد شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ایران بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و یکی از بزرگترین شبکه‌های انتقال و توزیع گاز طبیعی در کشور ساخته شده است.

خاشع با بیان اینکه "توسعه صنعت CNG در ایران دارای مزیت‌های متعدد اقتصادی و زیست محیطی است"، گفت: افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها علاوه بر کاهش وابستگی به مصرف فرآورده‌های نفتی، به عنوان یک سوخت پاک از دستاوردهای متعدد زیست محیطی برخوردار است.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه در اختیار داشتن ذخایر عظیم گاز، تولید و توزیع CNG در مقایسه با سایر فرآورده‌های نفتی دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

خاشع با اشاره به اینکه "هم‌اکنون بیش از چهار میلیون خودروی گازسوز در کشور تردد می‌کنند و تاکنون بالغ بر 2350 جایگاه CNG احداث شده است"، گفت: بیش از 28 کارخانه سازنده مخزن و تجهیزات مورد نیاز صنعت CNG در دو بخش جایگاهی و خودرو در کشور در حال فعالیت هستند و برای نخستین بار ایران به دانش فنی طراحی و ساخت موتورهای پایه گازسوز در جهان دست یافته که این اقدام می‌تواند به توسعه بیشتر صنعت CNG در کشور کمک کند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در ایران نسل جدید فولادهای آلیاژی تولید شده که امکان طراحی و ساخت انواع مخازن CNG در اندازه‌های مختلف در کشور را فراهم کرده است.

در ادامه این نشست «پریچهر قزلباش» مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مصرف انرژی و محیط زیست اظهار داشت: برای نخستین بار سازمان ملی استاندارد اقدام به طراحی و تدوین الزامات استاندارد در صنعت CNG کرده است و هم‌اکنون مسئولیت بررسی و رصد استاندارد جایگاه‌های سوخت، اقلام و قطعات خودرویی بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

وی افزود: تاکنون برای بیش از 50 قلم کالای مصرفی مورد استفاده در صنعت CNG، مجوزهای سازمان ملی استاندارد صادر شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: سازندگان داخلی موفق به طراحی و تولید و نصب جدید مخازن تحت فشار و CNG شده‌اند که این اقدام منجر به کاهش وابستگی به واردات و صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مصرف انرژی و محیط زیست اذعان داشت: همزمان هشت کارخانه بزرگ سازنده انواع مخازن مورد استفاده در صنعت CNG در کشور فعالیت می کنند و سازمان ملی استاندارد در راستای وظایف و مسئولیت‌های خود ضمن حمایت از سازندگان داخلی، بررسی استانداردهای ایمنی را در جایگاه‌های CNG آغاز کرده است.

وی افزود: فاز نخست استانداردسازی جایگاه‌های CNG با بررسی الزامات ایمنی و استانداردها در بیش از 2 هزار جایگاه گاز آغاز شده؛ علاوه بر این در مرحله دوم تست و جداسازی 110 هزار مخزن زیرزمینی CNG در جایگاه‌های گاز آغاز می‌شود که با انجام این فعالیت‌ها، ضریب ایمنی در جایگاه‌های CNG کشور تا سطح استانداردهای جهانی ارتقا می‌یابد.
در ادامه این نشست خبری، «کیومرث ناصری» عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت CNG اظهار داشت: انجام تست ها و بازرسی های ادواری مخازن CNG خودروها بسیار نکته مهمی است که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.
وی افزود: در حال حاضر تقاضا برای مصرف و تولید مخازن CNG در کشور توسط شرکت‌های خودروسازی کاهش یافته اما با انجام تست دوره‌ای مخازن خودروهای موجود گازسوز، علاوه بر ارتقای ضریب ایمنی، امکان افزایش تقاضا در داخل بازار فراهم می‌شود.

ناصری میزان تقاضای سالانه انواع مخزن CNG در ایران را 250 هزار تا 300 هزار مخزن عنوان کرد و گفت: با ایجاد کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت سازنده داخلی، برای نخستین بار ایران به دانش فنی جدیدی در نصب مخازن تحت فشار و CNG دست یافته که پیش‌بینی می‌شود با حمایت بیشتر، امکان توقف کامل واردات انواع مخازن CNG از کشورهای مختلف به ویژه چین فراهم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود چهار میلیون مخزن تحت فشار در سطح کشور در گردش مصرف قرار دارد که با توجه به اینکه برای هر یک از مخازن تحت فشار، یک عمر مصرف و استفاده تعریف شده، باید با ساخت نسل جدید مخازن، عملاً مخازن جدید جایگزین مخازن تحت فشار قدیمی و فرسوده شود.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت CNG خاطرنشان کرد: با اجرای روش‌های نوین مهندسی معکوس، هزینه‌های تولید مخازن CNG در کشور رو به کاهش بوده و حتی امکان صادرات به کشورهای همجوار و منطقه خاورمیانه وجود دارد؛ لذا لازم است در تعرفه‌های گمرکی واردات مخازن CNG توسط دولت تغییر حاصل شود تا تولید داخل در این عرصه، حمایت شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.