|
کد خبر:
111560
|
توپولفها در پارکینگ هم هزینه دارند
تیننیوز| مقصود اسعدیسامانی *: در حال حاضر حدود ۲۰ فروند هواپیمای توپولف زمینگیر در فرودگاههای کشور وجود دارند که در گذشته، به دستور دولت از رده خارج شدهاند.
از رده خارج شدن توپولفها، به نوعی هزینههایی برای شرکتهای هواپیمایی به دنبال داشته، زیرا این هواپیماها زمانی که از رده خارج شدند هنوز عملیاتی بودند و برخی شرکتهای هواپیمایی بابت خرید این هواپیماها هنوز به دولت بدهکار هستند.
این منطقی است که با از رده خارج کردن و اسقاط این هواپیماها، تکلیف بدهیهای شرکتهای هواپیمایی به دولت و تکلیف دولت در قبال شرکتهای هواپیمایی مشخص شود. به هر حال براساس الزام دولت، این هواپیماها اسقاط شد و باید این بدهی هم به نوعی تعیینتکلیف شود.
به تازگی مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی و معاون اول رییسجمهوری داشتهایم تا هزینههای این هواپیماهایی که در حالت عملیاتی، غیرعملیاتی شدهاند، شفاف و تعیینتکلیف شود.
شرکتهای هواپیمایی نمیتوانستند در آن زمان توپولفها را به کشورهای دیگر هم بفروشند.
۱۴ فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایرانایرتور بود که ۹۰میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود. پرداخت بدهی این شرکت بابت خرید توپولفها به طول انجامیده و باید تعیین تکلیف شود.
البته ایران ایرتور هم از این قضیه متضرر شد چون توپولفها زمانی که به دستور دولت زمینگیر شدند، امکان پرواز داشتند. به هر حال باید بدهی ایران ایرتور در این حوزه تعیین تکلیف شود اما هنوز جوابی از دولت در اینباره دریافت نکردهایم. توپولفهای شرکت ایران ایرتور زمانی خریداری شد که این شرکت دولتی بود و زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد بدهیهای این شرکت هم به بخش خصوصی منتقل شد.
ایرانایرتور با مجموع بدهیهایش فروخته شد و بلافاصله پس از خصوصیسازی این شرکت پرواز توپولفها ممنوع شد یعنی زمانی که بحث فروش این شرکت به بخش خصوصی مطرح شد، توپولفها عملیاتی بودند اما بلافاصله پس از فروش ایرانایرتور، پرواز توپولفها هم متوقف شد. به هر حال توقف فعالیت این نوع هواپیما به دستور دولت بوده و دولت هم باید زیان شرکتهای هواپیمایی را در این زمینه پرداخت کند؛ ضمن آنکه شرکتهای هواپیمایی بابت پارک این توپولفهای زمینگیر در فرودگاهها، رقم سنگین هزینه پارکینگ را میپردازند.
* دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی
این منطقی است که با از رده خارج کردن و اسقاط این هواپیماها، تکلیف بدهیهای شرکتهای هواپیمایی به دولت و تکلیف دولت در قبال شرکتهای هواپیمایی مشخص شود. به هر حال براساس الزام دولت، این هواپیماها اسقاط شد و باید این بدهی هم به نوعی تعیینتکلیف شود.
به تازگی مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی و معاون اول رییسجمهوری داشتهایم تا هزینههای این هواپیماهایی که در حالت عملیاتی، غیرعملیاتی شدهاند، شفاف و تعیینتکلیف شود.
شرکتهای هواپیمایی نمیتوانستند در آن زمان توپولفها را به کشورهای دیگر هم بفروشند.
۱۴ فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایرانایرتور بود که ۹۰میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود. پرداخت بدهی این شرکت بابت خرید توپولفها به طول انجامیده و باید تعیین تکلیف شود.
البته ایران ایرتور هم از این قضیه متضرر شد چون توپولفها زمانی که به دستور دولت زمینگیر شدند، امکان پرواز داشتند. به هر حال باید بدهی ایران ایرتور در این حوزه تعیین تکلیف شود اما هنوز جوابی از دولت در اینباره دریافت نکردهایم. توپولفهای شرکت ایران ایرتور زمانی خریداری شد که این شرکت دولتی بود و زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد بدهیهای این شرکت هم به بخش خصوصی منتقل شد.
ایرانایرتور با مجموع بدهیهایش فروخته شد و بلافاصله پس از خصوصیسازی این شرکت پرواز توپولفها ممنوع شد یعنی زمانی که بحث فروش این شرکت به بخش خصوصی مطرح شد، توپولفها عملیاتی بودند اما بلافاصله پس از فروش ایرانایرتور، پرواز توپولفها هم متوقف شد. به هر حال توقف فعالیت این نوع هواپیما به دستور دولت بوده و دولت هم باید زیان شرکتهای هواپیمایی را در این زمینه پرداخت کند؛ ضمن آنکه شرکتهای هواپیمایی بابت پارک این توپولفهای زمینگیر در فرودگاهها، رقم سنگین هزینه پارکینگ را میپردازند.
* دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.