| کد خبر: 111286 |

◄هوانوردی فقط ایرلاین نیست

تین‌نیوز| وبلاگ  آرمان بیات-صنعت هوانوردی از گستره وسیعی تشکیل شده است که در حوزه تصدی و خدمات به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شود که هر یک در ارتقا جایگاه این صنعت و انعکاس آن در توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورها دارای اهمیت بوده و امروزه از ضرورت‌های بنیادی محسوب می‌شود.

۱. Commercial Air Transport
۲. General Aviation
۳. Aerial Work

این سه بخش که خود حجم وسیعی از نوع خدمات را در صنعت هوانوردی برعهده دارد، همواره به عنوان یک محرک در سهم هوانوردی در تولید ناخالص داخلی کشورها محسوب می گردد که خود تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی در دیگر صنایع بر عهده دارد و صرفا تاکید بر یکی از این ۳ بخش، میتواند انفعال در هوانوردی را به همراه داشته باشد که امروزه میبینیم صنعت هوانوردی ایران که روزهای پوست‌اندازی خود را سپری می‌کند همواره تاکید بر توسعه حمل و نقل هوایی دارد و این خود اصلی ترین چالش حاکم بر توسعه پایدار صنعت هوانوردی کشور است که از گذشته وارد بوده و نگاهی آفت آلود بر پیکره این صنعت تلقی می‌شود و آغاز آن نیز به تیرماه ۱۳۵۹ و ادغام رسمی ۳ شرکت فعال در هوانوردی عمومی ، همراه با یک شرکت حمل و نقل هوایی منطقه ای و تاسیس شرکت هواپیمایی آسمان باز می‌شود.

بررسی جدی و آسیب شناسی در نگرش کلان و تحلیل هر یک از این زیر بخش‌ها، خود موضوع یک یادداشت دیگر است که شاید در حوصله این پست نباشد اما تنها به این نکته اشاره می‌کنم که هر کشوری در بخش‌های بنیادی خود همچون زیست محیطی، جنگلداری، کشاورزی، امداد، نجات و اورژانس، نفت و گاز، کنترل خطوط انرژی و جاده ای و محورهای مرتبط ، نیازمند اقدام جدی در حوزه بند سوم یا Aerial Work و خدمات ویژه است. 

راهبردی که خود در مدیریت بحران و البته دقت در مدیریت اجرایی و حتی پدافند غیرعامل  کنترل و مدیریت هزینه و افزایش بهره‌وری ملی و آرامش اجتماعی و روانی، تاثیرات چشمیگیر و ماندگاری دارد که کشور از سال‌های پیش از انقلاب، این حلقه از خدمات را از ضرورت ها احساس نمود و با ورود ۶ فروند از هواپیماهای تک موتوره پایپر ۱۸ در سال ۱۳۴۲ و قراردادی با سازمان حفظ نباتات وزارت کشاورزی و با بهره‌برداری عملیاتی شرکت هواپیمایی ایرتاکسی، عملا فعالیت های مرتبط باخدمات ویژه هوایی بامحور خدمات به مزارع کشاورزی و مراتع با نوع بذرپاشی و سم پاشی، آغاز و در ادامه و در طول ۱۵ سال بعدی هواپیماهای سسنا و تراشکاماندر نیز به این ناوگان اضافه شد. 

در دیگر بخش ها نیز ارائه خدمات نقشه برداری ، بازرسی هوایی ، کنترل خطوط نفتی، آمبولانس هوایی نیز با مسئولیت بهره برداری شرکت هواپیمایی ایرتاکسی به اهداف تعریف شده، اضافه شد و راه اندازی یک شرکت هواپیمایی خدمات ویژه هوایی با محور ارائه خدمات اینچنینی طی ارائه طرحی توسط آقای عباس میررشیدی که مدیر بررسی های اقتصادی هواپیمایی ملی ایران هما بود ارائه شد و پس از تشکیل تیم کارشناسی و بررسی های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و با مطالعات میدانی و سایت یابی برای استقرار فعالیت ها ، با مشارکت ۵۱ درصدی دولت به نمایندگی وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و ۴۹ درصدی مجموعه شرکت های ایرتاکسی و ایرسرویس تاسیس می شود. در ابتدا امر قرار بود این شرکت در سال ۱۳۵۴ در اصفهان ثبت و عملیاتی شود اما طی پاره از مشکلات ، به قزوین که پیش از آن یگان مبارزه با آفات و سمپاشی مستقر بود منتقل و در اردیبهشت ۱۳۵۵ این شرکت رسما آغاز به کار کرد و آقای عباس میررشیدی به عنوان اولین مدیرعامل آن منصوب می‌شود. 

اساسنامه تدوین شده آن اهدافی نظیر آتشنشانی هوایی ، کنترل خطوط نفتی، خطوط برق و انرژی، آمبولانس هوایی، خدمات حفاظت از محیط زیست و ... را پیش بینی کرده بود. 

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در آبان ۱۳۵۸ با مصوبه شورای انقلاب ، مالکیت صدر درصدی سهام به وزارت کشاورزی منتقل و عطف به ماده ۴ اساسنامه اصلاح شده ، فعالیت ها به امور سمپاشی ، گردپاشی ، بذر پاشی و خاک پاشی هوایی مزارع کشور علیه آفات و بیماریهای گیاهی محدود گردید و بسیاری از ظرفیت های پیش بینی شده و نیاز اساسی کشور در حوزه خدمات ویژه هوایی نادیده گرفته شد که خود تیر خلاصی به Aerial Work در هوانوردی بود.
این یادداشت یادی از شرکت و موضوعی بود که ماهیت آن از اصلی ترین ستون های صنعت هوانوردی است، اما در کشور ما همچون هوانوردی عمومی ، منفعل مانده است.

آقای وزیر راه 
دکتر آخوندی عزیز؛
هوانوردی فقط ایرلاین نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.