| کد خبر: 111278 |

◄ جای مردان سیاست‌زده بنشانیم درخت

تین‌نیوز|محمودخمبر

،بعضی از مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان معتقدند جامعه ایرانی جامعه‌ای سیاست‌زده است، سیاست‌زدگی دقیقاً مانند غرب‌زدگی یک صورت ناهنجار از کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی است، شاید بتوان برای درک صحیح‌تر، موقتاً از واژه بیماری برای این کج‌کارکردی استفاده کرد، به‌عبارت‌دیگر ظاهراً همه‌چیز سیاسی است، جز سیاست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، اگر در این مقوله به عماد افروغ نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر مسائل اجتماعی، اقتدا کنیم؛ سیاست‌زدگی به یك تعبیر، به معنای نگاه صفر و یك داشتن، نگاهی مبتنی بر تأکید و تكذیب مطلق یا نگاهی معطوف به «یا با ما یا علیه ما» داشتن است، آن‌هم از جنس سیاسی‌اش و با تمام ملزومات و دلالت‌های ساختاری و ایدئولوژیك آن در كشور.

البته افروغ معتقد است: معضل سیاست‌زدگی در كشور ما پیش و بیش از آن‌كه زاییده فرهنگ عمومی باشد، مولود عرصه رسمی و روابط ویژه قدرت است.

اما مهم‌ترین نکته در خصوص سیاست‌زدگی این است که سیاست‌زدگی به‌گونه‌ای با بی‌عدالتی و از جا كنده شدن اشیاء و موضوعات از جایگاه واقعی خود نیز عجین است. در این شرایط است كه ما شاهد عزل و نصب‌های سیاسی - جناحی و كنار گذاشتن اصل تخصص و ویژگی‌های متناسب و متناظر با مشاغل فرهنگی و حتی اقتصادی نیز خواهیم بود.

در تائید این مدعا می‌توان مصداق‌های بی‌شماری در روزهای اخیر ارائه داد و تأثیر چنین صورت بیمار گونه‌ای از روابط اجتماعی را در امور جاری کشور دید، ازجمله بخش‌هایی که همواره از سیاست‌زدگی متضرر شده است می‌توان به بخش حمل‌ونقل اشاره کرد، تبدیل‌شدن یک حادثه دل‌خراش مانند برخورد دو قطار و جان باختن هموطنان‌مان به یک مسئله سیاسی مهم‌ترین مصداق این موضوع در روزهای گذشته بود.

اگرچه حادثه دل‌خراش بود اما با گرفتن رنگ و بوی سیاسی و بدل شدن به دستاویزی برای سودجویان شرایطی پیش آمد که نکات مهم بسیاری در این‌ بین نادیده گرفته شود، نکاتی مانند اینکه اگر جان باختن 48 نفر چنین واکنشی را در پی دارد چرا جان باختن روزانه 50 نفر در جاده‌ها با بی‌توجهی مطلق روبه‌رو شده است؟

طبق آمارهای رسمی در طول یک سال نزدیک به ۱۸ هزار ایرانی در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند. عواملی مانند خطای انسانی راننده‌ها، وضعیت خطرناک جاده‌ها و نبود اهرم‌های نظارتی لازم در برخی مسیرها اصلی‌ترین شاخص‌هایی هستند که میزان تلفات جاده‌ای ایران را به شکل قابل‌توجهی بالاتر از نرخ جهانی قرار داده‌اند.

تفکیک این میزان تلفات به تعداد روزهای سال نشان می‌دهد در جاده‌های ایران در طول ۲۴ ساعت ۴۹ ایرانی کشته می‌شوند. عددی که نسبت به آنچه در حادثه برخورد دو قطار به یکدیگر اتفاق افتاد همچنان یک کشته بیش از این حادثه دارد.

اما موضوع سیاسی شد و سد بزرگی در راه بررسی منطقی آن به وجود آمد، درواقع به‌جای اینکه مردم به مسائل واقعاً سیاسی بپردازند به مسئله‌ای غیرسیاسی، سیاسی نگریستند.

رد پای سیاست‌زدگی و تأثیرات مخرب آن محدود به حادثه برخورد قطارها نمی‌شود، نشانه‌های آن را در آزادراه تهران_شمال و تأخیر طولانی آن؛ در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و بسیاری از موارد دیگر می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد.

اما این اتفاق نامبارک راه‌حل‌هایی نیز دارد و برون‌رفت از آن ناممکن نیست، راه چاره این است كه هم به قدرت مدنی توجه و عنایت بیشتری كنیم و هم از رابطه قدرت_ثروت به لحاظ ساختاری فاصله بگیریم.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.