| کد خبر: 111225 |

◄درس‌هایی از خطاهای موبایل سامسونگ

تین‌نیوز| وبلاگ عباس قربانعلی بیک-بنا به گزارش بانک مرکزی کره جنوبی مشکل ایجاد شده برای سامسونگ موجب شده پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۷ با ۳ درصد کاهش به7/2% برسد. سامسونگ که رتبه اول جهانی شرکت‌های سازنده گوشی موبایل را دارد با این اشتباه بخش قابل توجهی از ارزش سهام خود را از دست داد و به خریداران این نوع گوشی اعلام نموده تا گوشی­‌های خود را به فروشندگان بازگردانند.

هرچند مشابه این مشکل قبلا مکررا حتی از بزرگترین خودروسازان جهانی دیده شده ولی با نگاه دقیقتر و تحلیل بهتر این پدیده میتوان تجربیات ارزشمندی برای استفاده در توسعه صنعت و اقتصاد کشور کسب کرد.

در تحلیل خرابیهای یک محصول در طول دوره عمر آن به منحنی وانی شکل می‌خوریم که با همین نام در مبحث قابلیت اعتماد شناخته می‌شود bathtub curve که مبین بالا بودن نرخ خرابی در دوران اولیه عمر محصول هستند که پس از مدتی این نرخ کاهش یافته و ثبات می­یابد که عمر کاری محصول تا زمان تعمیرات اساسی محسوب میگردد و سپس نرخ خرابی ابتدا با شیب ملایم و سپس با شیب بیشتر افزایش یافته و به نقطه تخریب و توقف میرسد که شرکتها معمولا دوره کاری و زمان تعمیرات را قبل از ورود به این شیب اعلام می‌‌کنند.

در منحنی مربوط به موتورهای دیزل یکی از شرکت­های برتر جهانی با اشاره به این منحنی عدد 98/99% را به عنوان قابلیت اعتماد موتورهای دیزل سنگین در عمر کاری اعلام مینماید که عدد بسیار بالایی است و مشابه آن در توربینهای هوایی ساخت شرکت جنرال الکتریک آمریکا برای هواپیماهای مسافری مشاهده می‌شود.

رفتار این منحنی برای هر محصول صنعتی و هر شرکتی تولید کننده صادق است و دانش و تجربه شرکتها و طراحی و کیفیت تولید موجب پایین آمدن اعداد اولیه، میانی و شیب رشد پایانی نرخ خرابی محصولات تولیدی میگردد و نیز عمر محصول را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چندین سال پیش در اوایل دهه هفتاد مورد مشابهی در راه­‌آهن ایران با لکوموتیوهای جنرال الکتریک تجربه شد که منجر به تغییرات اساسی مشخصات این لکوموتیوها شد و این امر با ملاحظه نشانه‌هایی از تخطی شرکت مذکور از تعهدات دوران مذاکرات فنی آغاز شد که با اتخاذ رویکرد اعمال فشار حداکثر در دوران بهره‌­برداری سریعا ضعف‌های محصول در دوران گارانتی آشکار شد و منتج به ارائه محصول جدید با کارایی بالاتر و کیفیت برتر شد.

آموزه این پدیده برای مدیران و کارشناسان تصمیم‌گیر صنعتی و خدماتی اینستکه با بررسی و شناسایی ریسک‌های هر محصول حتی از سازندگان برتر جهانی و تعریف قواعد آزمون پذیرش و روش‌های آزمون سختگیرانه در مراحل معرفی و پذیرش محصولات خارجی هزینه­‌های طول دوره عمر را کاهش دهند.

در انتخاب محصولات نیز مناسب است مدیران و کارشناسان حدود اعتدال را در دو سوی طیف فناوری روز و محصولات تجربه شده با فناوری قبلی رعایت کند و در حد امکان با استفاده از منطق پلاتفرم مشترک یا تجهیزات مشترک احتمال مواجهه با خرابی‌های سنگین دوران معرفی محصول پرهیز کند.

 برای شرکتها و صنایع ایرانی تولید کننده می‌توان توصیه کرد که همیشه و بویژه در دوران اولیه معرفی محصولات خود به بازار نسبت به اعتراضات و انتقادات مشتریان حساس باشند و این نعمت را پاس دارند و حتی با روش‌های مناسب از اعتراض مشتریان تقدیر کند و از سوی دیگر با تقویت بخشهای تحقیقاتی از این مسیر بر دانش شرکت خود بیافزایند که این رویکرد باید با ضوابط مالیاتی و بیمه­ای متناسب حمایت شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.