| کد خبر: 111065 |

◄ مدیریت بحران، فرصت‌ها و تهدیدها(دو)

تین‌نیوز| مژگان اثباتی: در مبحث قبل اشاره کردیم که یکی از اصلی‌ترین کارکردهای بحران برای سازمان، دگرگونی و تحول بنیادین است که در نگرش و رویه‌های جاری سازمان حاصل می‌شود.

حال به فرآیند احیا و توسعه بعد از بحران که یکی از دغدغه‌های اساسی سازمان است می‌پردازیم.

مثلا بانکی را تصور کنید که با بحران کمبود منابع در اثر اختلاس از شبکه بانکی مواجه است این بانک برای جلب اعتماد مشتریان و سپرده‌گذاران به ارتباطات اثر بخش و کارآمدی نیازمند است که بتواند طرف‌های ذی‌نفع خود را از تبعات مشکل پیش آمده آسوده‌خاطر نگه دارد به همین ترتیب در هنگام وقوع بلایای طبیعی نیز اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب می‌تواند از پیامدهای اجتناب‌ناپذیر بحران‌ها مثل پخش شایعات و نگرانی‌های بی‌مورد، پیشگیری کند .
 
ما در این یادداشت‌ها به 3 بخش خواهیم پرداخت، بخش اول مفهوم ارتباطات بحران را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد. به ارائه تعریف جامع و دقیق از «مفهوم بحران» و عناصر تشکیل‌دهنده آن و انواع بحران که ممکن است به تجربه آدمی درآید.
 
در بخش دوم به یکی از عناصر مهم بحران که همانا «عدم قطعیت» است اشاره خواهیم کرد، عدم قطعیت از آن جهت حائز اهمیت است که شیوه‌های معمول اطلاع‌رسانی را به چالش می‌طلبد و موقعیت ارتباط گران در هنگام بروز بحران تا حد زیادی بسته به این است که آن را چگونه مدیریت کنند.
 
در این زمینه ابتدا مدیریت شرایط عدم قطعیت را به خوانندگان ارائه می کنیم، سپس مطالبی در زمینه برقراری شرایط عدم قطعیت را می‌آوریم و در آخر مطالبی در زمینه برقراری رتباطات و رهبری اثربخش بحران خواهید خواند.

با مهار صحیح  بحران برای خلق فرصت‌های سازنده و احیاگرانه می‌توان سود جست و از تبدیل آن به یک فاجعه بزرگ‌تر پیشگیری کرد.
 
یک تعریف کاربردی از بحران : بحران عبارتست از یک یا چند رویداد خاص «غیرمنتظره» و «غیرعادی» که سطوح بالایی از عدم قطعیت و تهدیدزایی را در پی دارد، چنانکه اشاره کردیم، رویدادها تا زمانی که با کمی چاشنی «غیرمنتظره بودن» همراه نشوند «بحران سازمانی» به حساب نمی‌آیند.
 
اجزای اصلی تعریف کاربردی «بحران سازمانی»
غیرمنتظره بودن: رویداد کاملا غیرمنتظره رخ می‌نماید، شاید بدین‌خاطر که سازمان آن راپیش‌بینی نکرده است، شاید هم ناشی از شرایطی باشد که حتی کارآمدترین طرح‌ها و برنامه‌های مدیریتی پیشبینی آن را نکرده بودند.

«غیرعادی بودن»، سازمان‌ها به‌طور روزمره با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و برای حل این‌گونه مشکلات از برخی رویه‌های عادی استفاده می کند.

بحران‌ها اما رویدادهایی هستند که آن ها را نمی‌توان با رویه‌های عادی مدیریت کرده بلکه بحران‌ها، تمهیدات منحصر به‌فرد و کاملا ویژه‌ای را می‌طلبند.

«ایجاد عدم قطعیت» از آنجا که بحران غیرمنتظره و ورای فعالیت‌های عادی سازمان هستند، نوعی عدم اطمینان وعدم قطعیت ایجاد می‌کنند در این شرایط سازمان بدون تحقیق‌وتفحص نمی‌تواند در خصوص همه علل و تآثیرت نهایی بحران آگاهی لازم را کسب کند، تلاش برای کاهش عدم قطعیت ممکن است ماه‌ها و یا حتی سال‌ها بعد از بروز بحران ادامه داشته باشند.

تهدید اهداف حیاتی سازمان
بحران‌ها تهدیدات زیادی را متوجه سازمان و اعضای آن می‌کنند. این تهدیدات ممکن است به مانعی جدی بر سر راه تحقق اهداف سازمان تبدیل شود، بنابراین بحران‌ها قابلیت را دارند که یک سازمان را برای همیشه از بین ببرند.
این بحث ادامه دارد.

 
.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.