| کد خبر: 110662 |

◄پیاده‌رو ها، دارایی ناامن شهروندان

تین‌نیوز| وبلاگ حسین قاسمی‌نژاد- همه افرادی كه هر روزه برای انجام كار از منزل خارج شده و به سمت محل كار خود حركت می‌كنند. بخشی از مسیر را ناخواسته پیاده می روند. حتی افراد استفاده كننده از وسیله نقلیه كه از محل پارك خودرو یا ایستگاه حمل و نقل عمومی مسافت باقیمانده تا محل كار را پیاده طی می كنند همه در زمره عابران پیاده قرار می گیرند. از اهداف ساخت پیاده‌روها می‌توان به افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده نام برد.

بحث پیاده‌روها از سالیان گذشته بعنوان یك  ضعف در سطح شهر های كشور ما همواره مطرح بوده كه عبور و مرور عابران پیاده را با مشكل روبرو می سازد.طی تحقیقاتی كه در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان داده كه نداشتن بستر مناسب برای پیاده روها،كافی نبودن روشنایی معابر ،نبود سایه در پیاده روها  از جمله دلایلی است كه مردم ترجیح می دهند پیاده را نروند.

پیاده رو ها محلی برای تفریح و پیاده روی هر شهروندی محسوب می شود.اما در برخی از شهرها ماهیت اصلی پیاده روها كمرنگ شده و اكثر معابر پرتردد این امكان را به عابر نمی دهد كه بتواند از پیاده رو به راحتی و بدون هیچ مشكلی رفت و آمد كنند و اولویت با كسی است كه سواره است و به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه‌ای با موتور سیكلت از پیاده رو رفت و آمد می‌كند و همچنین  به راحتی وسیله نقلیه خود را در پیاده رو پارك می كند.

همچنین در برخی از شهرهای كشورپیاده روها به دلیل داشتن اختلاف سطح ،شیب های نامناسب و غیراستاندارد و استفاده نكردن از كفپوش های مناسب و همچنین عدم روشنایی، مبلمان شهری را زشت و متفاوت كرده است بطوری كه پیاده رو های كشور ما با استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی دارند.

 یكی از راههای كاهش ترافیك در شهرها و تشویق مردم برای عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی، داشتن پیاده‌روی مناسب و عریض برای رفت و آمد آنهاست.اما متاسفانه در شهرهای ما  هنوز بستر پیاده‌روها به حد مطلوب نرسیده است.

یكی دیگر از موانع موجود در پیاده روهای شهرها وجود چاله هایی است كه بر اثر به كار بردن مصالح نامرغوب ایجاد شده است.از طرفی پیاده روها جزو دارایی‌های عمومی شهروندان محسوب می شود.اما قانونی كه حق استفاده شهروندان را تضمین كند وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد اجرا نمی‌شود.

عمده ای از عابران ،عبور از پیاده روها را دشوار و یا حتی غیرممكن می دانند و سبب می‌شود تا به جای تردد در پیاده رو از حاشیه خیابان عبور كنند.كه این امر مشكلات خاص خود را دارد و گاه خسارت های جانی نیز به دنبال دارد.براساس آمار منتشر شده در سال 94 حدود 23 درصد متوفیان ناشی از تصادفات عابران پیاده هستند كه از عمده دلایل آن می توان به عبور عابرین در خطوط عبور وسیله نام برد.
 
یكی دیگر از مشكلات؛ پایین بودن سطح فرهنگ ترافیك، عدم نظارت صحیح شهرداری ها و پلیس راهور در امر نگهداری مسیرهای پیاده از جمله مواردی است كه در این امر دخیل هستند.

از همه اینها كه بگذریم ساخت و سازها و انباشته شدن مصالح ساختمانی در پیاده روها نیز راه  را برای عبور عابرین پیاده هموار نمی‌كند.از سوی دیگر كسبه نیز گاه در بسیاری از معابر اجناس مغازه خود را در پیاده‌روها به نمایش می‌گذارند كه این عمل نه تنها چهره شهر را زشت می‌كند بلكه عبور و مرور را نیز برای عابران مشكل می‌کند. بطوریكه به نظر می رسد مغازه داران خود را مالكان اصلی قسمتی از پیاده رو می دانند. دستفروشان و دوره گردان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. عریض نبودن پیاده روها از یك طرف و وجود موانع مختلف از طرف دیگر،تردد موتور سیكلت و پارك نمودن وسایل نقلیه موتوری در پیاده روها عملا عابرین را مجبور می كند پیاده روی در معابر را فراموش كنند.

نكته قابل توجه آن است كه پیاده‌رو جزء اموال عمومی شهر است و حفاظت از آنها بعهده شهرداری ها است.به موجب قانون هیچكس حق ندارد معابر عمومی را سد كند و یا در اموال عمومی دستكاری و خرابكاری کند. از این رو می‌بایست با اعمال شدید مقررات از اشغال پیاده‌رو توسط اتومبیل ها و موتورسیكلت ‌كه با پارك غیر مجاز خود مسیر پیاده را سد می كنند جلوگیری کرد؛ اما متاسفانه این مساله بصورت یك معظل كه روز به روز در حال افزایش است در آمده و باید برای برخورد با آنها از شیوه مناسب و سختی استفاده شود و در مقابل آنها ضعیف عمل نكرد.

از آنجایی كه قانون با این گونه افراد متخلف  ضعیف برخورد می‌کند هیچ شخصی خود را موظف به كسب اجازه برای دخل و تصرف یا سد معبر نمی داند. به نظر می رسد راهنمایی و رانندگی بعنوان متولی ترافیك باید بطور جدی برای رفع اینگونه امور وارد عمل گردد و شهرداری ها نیز با ایجاد امكانات لازم و فرهنگ سازی در استفاده بهینه شهروندان از امكانات و پیاده روها در سطح شهر اقدام کنند.

رفع موارد یاد شده به مطالعه جامع و دقیق از وضعیت كنونی شهر و كاستی‌های آن نیازاست تا براساس نیازهای كنونی و آینده یك برنامه ریزی بلند مدت براساس اصول علمی با كمك دستگاههای مسئول جهت اصلاح ساختار كنونی شهر طراحی شد. البته تاكید بر این نكته ضروری است كه اجرای هیچ برنامه‌ای بدون همكاری و مشاركت شهروندان نمی‌تواند به موفقیت كامل برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.