| کد خبر: 110632 |

​تشریح دلایل حادثه ریلی امروز از زبان مدیرعامل شرکت راه آهن

◄ خطای انسانی دلیل حادثه تصادف قطار اعلام شد

تین‌نیوز|

با گذشت حدود 8 ساعت از حادثه تصادف دو رام قطار مسافربری در محور سمنان- مشهد، دقایقی پیش محسن پورسیدآقایی از دلیل بروز حادثه و نیز آخرین تعداد کشته شدگان که تا این لحظه 44 نفر اعلام شده خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، محسن پورسیدآقایی، مدیرعا‌مل راه‌‌آهن دقایقی پیش خطای انسانی را عامل بروز حادثه امروز قطارهای مسافری مشهد اعلام کرد و گفت: قطار‌ تبریز-مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز ‌در فاصله 5 کیلومتری سمنان متوقف می‌شود و مورد را به سیستم Atc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می‌دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می‌شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می‌شود، در همین زمان قطار ‌سمنان-مشهد در مسیر متوقف می‌شود‌.

مدیرعامل راه آهن افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد-سمنان مجددا کسب تکلیف می‌کند، به وی گفته می شود که «مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است» بنابراین به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند‌. قطار ‌تبریز-مشهد در پشت یک پیچ متوقف شده بود، بنابراین قطار ‌سمنان-مشهد وقتی با قطار پیش رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار تبریز برخورد می‌کند‌.‌

پورسیدآقایی در پایان تاکید کرد: قطار مشهد-تبریز پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد-سمنان وقتی با قطار پیش‌ رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد-تبریز برخورد می‌کند که متاسفانه چنین حادثه‌ تلخی رخ می‌دهد.

‌‌ساعت 07:45 امرو‌ز جمعه دو قطار مسافر‌ی سمنان-مشهد متعلق به شرکت ریل ترابر سبا و‌ ‌تبریز-مشهد متعلق به شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء در ایستگاه هفت‌خوان در ناحیه راه‌آهن شمال شرق کشور بین دامغان و سمنان با یکدیگر برخورد می‌کنند که‌ این حادثه منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران شد. در این حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار ‌سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد می‌کند. ‌در این حادثه لکوموتیو‌ قطار ‌سمنان‌-مشهد و تعدادی از واگن‌های دو قطار‌ دچار حریق‌ شد و برخی واگن‌‌ها از ریل خارج شدند؛ سانحه دو قطار مسافری مذکور موجب مسدود شدن خط شده است.

در آخرین خبرها در خصوص تعداد کشته شدگان این حادثه، پورسیدآقایی این تعداد را 44 نفر کشته و 103 نفر مصدوم اعلام کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    والا واژه اتوماتیک انسان را به شک می اندازد که چگونه عامل انسانی و دست یعنی manual انرا کنترل میکند بهتر بود واژه ی MTC را بر روی ان میگذاشتند چون مفهوم اتوماتیک و تعاریفی که خود راه اهن از این سیستم میکرد با حرف های امروز نمیخواند یا وزارت راه برای اینکه ابرو ریزی نشود برای خرج چند ده میلیاردی این سیستم حاضر نیست زیر سوال برود و به تقصیر عامل انسانی می اندازد. بهر حال این سیستم باز اشکال دارد چرا که کنترل انسانی و دستی ان نقطه ضعف ان هست و معلوم هست درعامل انسانی همیشه خطا وجود دارد که باید اصلاح شود و کامپیوتر ها بطور خودکار کار کنند البته هنوز پذیرش اینکه یک تعویض شیفت باعثاین فاجعه شده سخت هست البته سیستم کنترل اتوماتیک هوشمند کامپیوتری هم اشکال دارد و ان امکان هک ان هست که هکر الگوریتم های انرا تغییر دهد و باعثخرابکاری و فاجعه شود. در هر صورت باید بازنگری در استفاده از این سیستم و ارتقای آن و اصلاح آن صورت بگیرد تا شاهد تکرار همین وقایع نباشیم. احتمالا این سیستم چندین بار خطا داشته که عامل انسانی با توجه به تجربیات گذشته چراغ قرمز را نادیده گرفته است در حالیکه خطای این دستگاه باید صفر و انقدر دقیق باشد که عامل انسانی بدون شک انرا بپذیرد اگر اینچنین نبود باید خلبانان هم به سیستم ناوبری هواپیما اعتماد نمیکردند که بکل فاجعه میشد. این اتفاق نیاز به بررسی بیشتری و کارشناسی زیادی دارد و بحثهای فراوان چرا که اگر واقعا ریشه یابی شود از تکرار حوادثمشابه جلوگیری خواهد کرد و موجب تحول صنعت ریل ایران خواهد شد اگر واقعا تحقیقات علمی و کارشناسی دقیق از سوی کارشناسان متخصص ریل صورت گیرد.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    والا واژه اتوماتیک انسان را به شک می اندازد که چگونه عامل انسانی و دست یعنی manual انرا کنترل میکند بهتر بود واژه ی MTC را بر روی ان میگذاشتند چون مفهوم اتوماتیک و تعاریفی که خود راه اهن از این سیستم میکرد با حرف های امروز نمیخواند یا وزارت راه برای اینکه ابرو ریزی نشود برای خرج چند ده میلیاردی این سیستم حاضر نیست زیر سوال برود و به تقصیر عامل انسانی می اندازد بهر حال این سیستم باز اشکال دارد چرا که کنترل انسانی و دستی ان نقطه ضعف ان هست و معلوم هست درعامل انسانی همیشه خطا وجود دارد که باید اصلاح شود و کامپیوتر ها بطور خودکار کنند البته هنوز پذیرش اینکه یک تعویض شیفت باعثاین فاجعه شده سخت هست البته سیستم کنترل اتوماتیک هوشمند کامپیوتری هم اشکال دارد و ان امکان هک ان هست که هکر الگوریتم های انرا تغییر دهد و باعثخرابکاری و فاجعه شود در هر صورت باید بازنگری در استفاده از این سیستم و ارتقای ان و اصلاح ان صورت بگیرد تا شاهد تکرار همین وقایع باشیم. احتمالا این سیستم چندین بار خطا داشته که عامل انسانی با توجه به تجربیات گذشته چراغ قرمز را نادیده گرفته است در حالیکه خطای این دستگاه باید صفر و انقدر دقیق باشد که عامل انسانی بدون شک انرا بپذیرد اگر اینچنین نبود باید خلبانان هم به سیستم ناوبری هواپیما اعتماد نمیکردند که بکل فاجعه میشد این اتفاق نیاز به بررسی بیشتری و کارشناسی زیادی دارد و بحثهای فراوان چرا که اگر واقعا ریشه یابی شود از تکرار حوادثمشابه جلوگیری خواهد کرد و موجب تحول صنعت ریل ایران خواهد شد اگر واقعا تحقیقات علمی و کارشناسی دقیق از سوی کارشناسان متخصص ریل صورت گیرد

  • 0 0

    خطای نیروی انسانی در مرحله ی اخر علل این حادثه است. چرا دروغ میگید؟!atcقرار بود ایمنی رو بالا ببره…این همه هزینه …؟؟!؟ به چه قیمتی و بر اساس کدام ایمنی سرعت قطارها رو‌بردید بالا که زمان سیر رو‌کاهش بدید …امادرست کنید برای پست های بالاتر و دوام در سیستم. مگه پول دنیا چقدر ارزش داره چرا مردم رو نفله کردید اقای اخوندی و اقای پور سبداقایی…؟!؟ خطای نیروی انسانی تو سیستم هوشمند یعنی چی …مگه سیستم هوشمند از لوکوموتیو ران یا ترافیک یا رییس قطار دستور میگیره …که خطا کنه…؟!؟. وجدان دارید؟!.. لا اقل مرد باشید دروغ نگید..

  • saeed۱۲ hoseini @ yahoo. com 0 0

    صبر کنید یک لحظه بی جهت اتهام دروغ به آقایون نبندید دقیقا خطاها انسانی عامل فاجعه بوده است ولی نه لکوموتیوران و ترافیک بلکه این خطای مدیران و برنامه ریزان و اداراتی نظیر پیشگیری سوانح بوده است که مسئولیت بسیار بسیار بسیار … بیشتری نسبت به چندتا کارگر جزء دارند. فراموش نکردیم که در فاجعه خیام در انتها پنج شش نفر کارمند بدبخت دون پایه مقصر شدند و هیچگاه نحوه خصوصی بازی(سازی) ایشان زیر سوال نرفت.