| کد خبر: 110224 |

همکاری ایران و پیانک برای جلوگیری از رسوب‌گذاری در بنادر

تین نیوز| ایران با هماهنگی انجمن پیانک در حال پیاده‎سازی روش نوینی برای جلوگیری از رسوب‌گذاری در بنادر کشور است.
 
نماینده اول ایران در انجمن پیانک اعلام کرد: کارگروه ویژه‌ای متشکل از خبرگان دریایی جهان در انجمن پیانک دستورالعملی را برای جلوگیری از رسوب‌گذاری در بنادر تهیه کرده و روش‎های نوینی را برای اجرای این کار در نظر گرفته‎اند، ایران نیز با هماهنگی این کارگروه ویژه در حال بررسی است که روش نوین جلوگیری از رسوب‌گذاری در بنادر را در دو بندر خود اجرا کند.
 
مدیرکل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی درباره مزایایی که عضویت ایران در انجمن پیانک از سال 2010 تاکنون داشته است، با اشاره به اینکه این انجمن تخصصی با 130 سال سابقه، قدیمی‎ترین انجمن دریایی با هدف ارتقای دانش علمی و فنی در حوزه زیرساخت‎های حمل و نقل دریایی (آبی) است، گفت: این انجمن در زمینه‎های یادشده برای کشورهای عضو بسیار تاثیر گذار است زیرا همه آیین‌نامه‌های دریایی معتبر جهان بر اساس دستورالعمل‎های این انجمن تهیه و تدوین می‏‎شود و در کشورها مورد استفاده مهندسان مشاور و طراحان قرار می‎گیرد.
محمدرضا اللهیار با اشاره به اینکه یکی از موضوعات بسیار مهمی که با پیانک هماهنگ شده است روش‎های کاهش رسوب‌گذاری در بنادر است، اظهار کرد: کارگروه ویژه‌ای متشکل از خبرگان دریایی جهان در این انجمن دستورالعملی را برای جلوگیری از رسوب‌گذاری در بنادر تهیه کرده و روش‎های نوینی را برای اجرای این کار در نظر گرفته‎اند که قرار است در بنادر جهان اجرا شود.

وی افزود: ایران نیز با هماهنگی این کارگروه ویژه در حال بررسی است که روش نوین جلوگیری از رسوب‌گذاری در بنادر را در دو بندر خود اجرا کند که مشمول جلوگیری از رسوب‌گذاری، کاهش حجم رسوب گذاری و لایروبی و به حداقل رساندن هزینه لایروبی است.
اللهیار خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این روش را در کشور اجرا کنیم، در جهان جزو کشورهای برتر استفاده از این روش می‎شویم زیرا به جز چند کشور پیشرفته هنوز هیچ کشور دیگری این روش را در بنادر خود پیاده نکرده است.

وی گفت: برای اجرای این روش، باید جنس رسوبات منطقه مورد نظر، چسبنده باشد که در نخستین نمونه برداری از دو بندر مورد نظر ایران و ارسال آن به آزمایشگاه پیانک این موضوع تایید شد در مرحله دوم باید جنس همه قسمت‎های مختلف این کانال نیز بررسی شود که اکنون نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه پیانک ارسال شده است در صورت تایید این موضوع نیز ما وارد فاز طراحی می‎شویم که بتوانیم از آن روش برای کاهش رسوب‌گذاری در این دو بندر استفاده کنیم.
مدیرکل سواحل و بنادرسازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: جامعه مهندسان دریایی به این نتیجه رسیده‎اند که لایروبی به واسطه هزینه بر بودن، آخرین راهکار است بنابراین باید به کمک روش‎های علمی از رسوب‌گذاری جلوگیری کرد و مانع آن شد.

وی گفت: بنابراین با استفاده از روش نوین پیشنهاد شده انجمن پیانک می‎توان هم از هزینه‌ لایروبی کاست و هم حجم رسوب‌گذاری را کاهش داد.
اللهیار با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای دیگر ایران در این زمینه، میزبانی ایران برای برگزاری کنفرانس بین‎المللی پیانک است، خاطرنشان کرد: انجمن پیانک هر چهار سال یکبار کنفرانس بین‎المللی برگزار می‎کند که هر بار یکی از اعضای این انجمن میزبان آن هستند، خوشبختانه برای سال 2020 ایران میزبان برگزاری این کنفرانس شده است.

وی با اشاره به اینکه میزبانی ایران در اجلاس اردیبهشت ماه این انجمن بدون رای مخالف تایید شد، افزود: به همین دلیل در کنفرانس سال 2016 که اواخر مهرماه در برزیل برگزار شده بود، پرچم این کنفرانس به ایران تقویم شد البته گفتنی است که برجام نیز در این تصمیم‌گیری و رویکرد کشورها نسبت به ایران تاثیرگذار بود.
به گفته اللهیار چهاردهین همایش ICOPMAS و دهمین کنفرانس پیانک کوپ به صورت همزمان و در سال 2020 برگزار خواهد شد.

وی درباره دستاورد دیگر عضویت ایران در انجمن پیانک گفت: یکی از کمیته‌های این انجمن، کمیته تخصصی "ناوبری رودخانه‌ای" (Income) است که آیین‎نامه‎ها و دستورالعمل‎های حمل و نقل دریایی در رودخانه‎ها را تنظیم و تدوین می‎کند، ایران نیز با مکاتباتی که با آنها داشت درخواست کرد نماینده‎ای به عنوان نماینده ناوبری رودخانه‌ای به این انجمن معرفی کند تا در اروندرود، خورموسی، بندر خرمشهر، بندر آبادان و ... از دستورالعمل‎های این کمیته استفاده شود.

نماینده اول ایران در انجمن پیانک با بیان اینکه بسیاری از بنادر اروپا، بندر رودخانه‎ای هستند، خاطرنشان کرد: به همین واسطه اکنون دستورالعمل‎هایی در این انجمن برای ناوبری داخلی تهیه شده است که با شرایط فیزیکی بنادر کشورهای دیگر سازگار است، بنابراین حضور متخصصان ما در این انجمن و کمیته مورد نظر موجب می‎شود تا آنها نیز با این مناطق آشناتر شده و دستورالعمل‎های جدید آنها هم برای ما قابل استفاده باشد و هم تکمیل‌ شود.

وی افزود: خوشبختانه متخصصان ایران توانسته‎اند با تشریح شرایط و ویژگی‎های مختلف ایران، هم با متخصصان کشورهای عضو در پیانک تبادل نظر علمی داشته باشند و هم سطح علمی خود را ارتقا دهند. به نوعی توانسته‎اند رابطه دوسویه برقرار کنند.

اللهیار در ادامه درباره خود انجمن با اشاره به اینکه مقر اصلی آن در بلژیک است، اظهار کرد: فقط کشورهای پیشرفته جهان در این انجمن عضو هستند که با بررسی سطح علمی و توان تخصصی ایران در زمینه سواحل،بنادر و سازه‎های دریایی خود انجمن پیشنهاد که ایران در این انجمن عضو شده و در تهیه دستورالعمل‎های بین‎المللی مشارکت کند. خوشبختانه با لایحه‎ای که از جانب دولت به مجلس رفت و در آنجا به تصویب رسید ایران در سال 2010 عضو این انجمن شد.
به گفته وی، اکنون پیانک 65 عضو دارد که ایران بیست و دومین کشور عضو شده در این انجمن بود.

وی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور خاورمیانه عضو در این انجمن است، یادآور شد: بر اساس گفته‎های اعضای پیانک، بعضی از کشورهای همسایه ایران نیز سعی داشتند تا در این انجمن عضو شوند اما به دلیل نداشتن تخصص کافی و سطح علمی بالا در این زمینه از عضویت در این انجمن بازماندند بنابراین عضویت ایران در این انجمن بسیار افتخار آفرین است.

اللهیار اظهار کرد: انجمن پیانک 9 کمیسیون تخصصی دارد که ایران در چهار کمیسیون آن به نام‌های مهندسی دریایی، محیط زیست، متخصصان جوان و همکاری‎های بین‎المللی نیز عضو است علاوه بر آن ایران در این انجمن دارای حق رای در انتخاب شوراها و ترکیب هیات رئیسه است.

نماینده اول ایران در انجمن پیانک افزود: خوشبختانه ایران توانسته است با رایزنی‌ها و مذاکرات، موافقت انجمن پیانک را برای دریافت دستورالعمل‌های قبلی و ترجمه آنها اخذ کند و این اطلاعات را در اختیار جامعه متخصصان قرار دهد، این در حالی است که کشورهای دیگر باید برای استفاده از دستورالعمل‎های پیشین هزینه پرداخت کنند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.