| کد خبر: 107701 |

◄هفت‎خوان تا برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و فضایی ایران

تین‌نیوز| هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران از 4 تا 7 آبان در حالی برگزار شد که یک هفته پیش از شروع نمایشگاه، محل برگزاری آن از فرودگاه امام خمینی(ره) به برج میلاد تهران انتقال یافت. آنچه که به عنوان دلیل این جابه جایی مطرح شده بود، عدم آماده بودن زیر ساخت‌های مناسب برای برگزاری این نمایشگاه در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بود. گرچه اگر قرار بود که نمایشگاه در پوشش چادری برگزار شود، در فرودگاه امام هم این اتفاق امکان پذیر بود.
 
در هر صورت یکی از عواملی که مخاطبین نمایشگاه‌های هوایی را مشتاق به بازدید از این نوع نمایشگاه ها می کند، دیدن هواپیما از نزدیک است که این امر در برج میلاد امکان پذیر نبود و تهران ایرشو بدون نمایش هیچ هواپیمایی برگزار شد.

این نمایشگاه که در دوره های پیشین در اماکنی از جمله پارک چیتگر، ترمینال حجاج فرودگاه مهر آباد، و نمایشگاه هوایی مقابل پارک ارم برگزار شده بود، مقرر شده بود امسال برای اولین بار در فرودگاه امام برگزار شود.
 
در یک نمایشگاه بسیاری از هماهنگی ها و هزینه‌ها از هفته های پیش از برگزاری انجام می‌شود. جابه جایی نمایشگاه آن هم یک هفته پیش از برگزاری، برنامه های تبلیغات، غرفه داران و هماهنگی های مرتبط با تجهیزات را تحت تاثیر قرار می دهد و این سلسله اتفاقات در سطح یک نمایشگاه بین المللی می تواند بسیار تعجب آور باشد. صرف نظر از اینکه این موضوع، استقبال مخاطب از نمایشگاه را  تحت تاثیر قرار می دهد، اما چه ضرورتی برای این جابه جایی وجود داشته که برگزار کنندگان را متحمل این حجم بالای هزینه کرده است؟
 
بعد از جابه جایی گرچه نمایشگاه به داخل تهران منتقل گردید، اما باز هم نبود وسایل نقلیه عمومی تا پای برج، از دیگر مشکلاتی بود که علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه را که دارای وسیله نقلیه شخصی نبودند به دردسر می انداخت.

 در هر صورت این نمایشگاه در دو سالن چادری مجزا در محوطه برج میلاد برگزار گردید. در این نمایشگاه که حدودا 60 غرفه داشت، تنها نیمی از شرکت کنندگان به صورت تخصصی در صنعت هوایی و فضایی فعالیت داشتند.

 حضور 4 شرکت کننده خارجی در این رویداد بین المللی و البته شرکت های غیر مرتبط با صنعت نیز از نکته های قابل توجه این نمایشگاه بود.
 
گرچه استقبال شرکت های فعال در زمینه هوانوردی خیلی قابل ملاحظه نبود و هواپیمایی آسمان تنها ایرلاین شرکت کننده در این نمایشگاه بود، اما شرکت ها و موسسات هوافضایی حضور چشمگیری در این رویداد داشتند. نمایش دستاوردهای هوافضایی پژوهشگاه های مختلف از جاذبه های این نمایشگاه بود.

علی ایها الحال در پایان آبان ماه، شاهد برگزاری نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در کیش خواهیم بود. برگزاری دو نمایشگاه صنعت هوایی در یک ماه! صرف نظر از این سوال که اصرار برای برگزاری دو نمایشگاه در یک ماه چه بوده است و آیا برگزاری ایران ایرشو استقبال از تهران ایرشو را اینگونه تحت تاثیر قرار داده است یا خیر، شاید باید امیدوار باشیم تا بتوانیم جلوه های صنعت هوانوردی و استقبال مخاطبین را در کیش مشاهده کنیم.  لیکن امیدواریم با توجه به برگزاری این نمایشگاه در کیش، علاقه مندان و از جمله دانشجویان، بتوانند فرصت و امکان سفر به جزیره کیش را داشته باشند تا شاهد استقبال مردم از صنعت هوانوردی کشور باشیم.

با توجه به اینکه نمی توان تاثیر ساختارها، مکان و زمان نمایشگاه در کیفیت و سطح برگزاری یک نمایشگاه را نادیده گرفت، وجود یک مرکز نمایشگاهی ثابت با دسترسی آسان، که بتواند دستاوردهای هوانوردی و هوافضای کشورمان را در سطح بین المللی و کیفیت بالا به جهانیان نشان دهد، یکی از مسائلی است که امید است با تصمیمات جدیدی که در جهت توسعه صنعت هوایی کشور در دستور کار قرار گرفته، بررسی گردد تا صنعت هوایی مظلوم ما، بیش از این آواره نماند.

 فرنوش جهرمی- گروه تحلیلی اتاق خبر ایرونیوز                                    

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.