| کد خبر: 106662 |

نگاهی به مشکلات واگن سازی پارس به بهانه بازدید رئیس‌جمهوری از این شرکت

◄ تولید ملی واگن چشم انتظار حمایت دولتی

دولت بایستی همچون حمایت از شرکت‌های خودروسازی برای فروش داخلی از شرکت‌های واگن سازی نیز حمایت کند.

تین نیوز|هادی عیار-

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز یکشنبه در ادامه برنامه‌های اولین روز از سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی از کارخانه واگن پارس اراک بازدید کرد. رئیس‌جمهوری در بازدید از کارخانه واگن پارس اراک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای ریلی در خاورمیانه، با توضیح مدیران و متخصصان این مجموعه صنعتی، در جریان روند فعالیت‌ها و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

شرکت واگن پارس اولین تولیدکننده لوکوموتیو در کشور است که توانست بنا به ضرورت توسعه ناوگان ریلی کشور از سال 1362 با طراحی و ساخت انواع واگن‌های باری، مسافری لکوموتیو بوژی و ترن ست فصل جدیدی در صنعت ریلی کشور بگشاید. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای ریلی در خاورمیانه و اولین سازنده خودروهای ریلی در ایران است. این شرکت متولی اصلی تولید انواع هزارچرخ در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور ایران است.

شرکت واگن پارس از ابتدای سال 90 و هم‌زمان با اوج نابسامانی‌های اقتصادی در کشور دچار چالش‌های بسیاری شد.

شرکت واگن پارس اراک یکی از واحدهای مادر تخصصی در حوزه ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی در خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری سازمان نوسازی صنایع ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست. واگن‌های مسافری، باری، ترنست، مترو و لوکوموتیو از جمله محصولاتی است که در شرکت واگن پارس اراک تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

واگن سازی پارس نیز همچون همه دیگر بخش‌های کشور از مشکلات مالی رنج می‌برد. شرکای بهره‌بردار واگن سازی پارس مانند شرکت مسافربری رجاء و یا مترو کشور به دلیل ناتوانی مالی، نمی‌توانند از واگن‌های دست اول استفاده کنند، بنابراین شرکت‌های تولیدکننده واگن کشور از قبیل واگن پارس باید واگن‌های فرسوده شرکت‌های خارجی را با 10 درصد قیمت واگن دست اول وارد کنند و با تعمیرات جزئی به متقاضیان داخلی عرضه کنند.

این در حالی است که قیمت تمام شده یک واگن دست دوم با هزینه واردات و تعمیرات جزئی از قبیل تغییر رنگ و نصب صندلی و یا تخت خواب به پنج میلیارد ریال هم نمی‌رسد و شرکت‌های بهره‌بردار داخلی تمایل چندانی به استفاده از واگن‌های دست اول ندارند.

از نمونه‌های مشکلات مالی واگن سازی پارس می‌توان به قرار امسال این شرکت با شرکت بنگلادشی اشاره کرد.

خردادماه امسال بود که شرکت واگن پارس اراک برای تولید 200 دستگاه واگن دست اول با کشور بنگلادش وارد مذاکره شد اما به دلیل کمبود نقدینگی شرایط آغاز فرآیند تولید وجود نداشت و کشور بنگلادش نیز برای این تعداد واگن‌های مورد نیاز با یک شرکت چینی وارد مذاکره شد.

در نتیجه لغو قرارداد واگن پارس اراک با شرکت کوبایی بیش از 660 میلیارد ریال خسارت به این شرکت وارد شد چرا که این شرکت همه مواد اولیه خود را برای تولید واگن‌های شرکت کوبایی خریداری کرده بود. لغو این قرارداد شرکت واگن پارس اراک را با مشکلات بسیاری از جمله معوقات بانکی، بدهی به تأمین اجتماعی و اداره کل مالیاتی و معوقات کارکنان شرکت مواجه کرد.

برای حل این معضل در بخش واگن سازی کشور اگر دولت بتواند حمایتی را در حوزه صنایع ریلی (همان‌گونه که با اعطاء تسهیلات، توانست تعداد زیادی از خودروهای ساخت شرکت‌های داخلی را به فروش برساند)اعمال کند، علاوه بر توسعه این بخش، اشتغال‌زایی مولد و پایدار را نیز به دنبال خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.