| کد خبر: 105882 |

مجری طرح توسعه بندر چابهار عنوان کرد:

◄ سواحل، کرانه طلایی شکوفایی اقتصادی کشورند

تین‌نیوز|  مجری طرح توسعه بندر چابهار گفت: در سواحل ما باید به دنبال قانونمند کردن مدیریت یکپارچه سواحل باشیم.

به گزارش تین‌نیوز، بندر چابهار یكی از بنادر راهبردی و مهم ایران و نزدیكترین مسیر ترانزیتی افغانستان، هند، چین و کشورهای آسیای میانه به كشورهای حوزه دریای عمان (پارس) و خلیج فارس و آب‌های گرم بین‌المللی است كه نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایران و منطقه دارد. اجرای طرح‌های مهم از جمله توسعه بندر چابهار، ایجاد اسكله‌های تجاری و صیادی، ساخت و توسعه محور ترانزیتی چابهار – زاهدان – میلك سیستان، قرار گرفتن در كریدور شمال جنوب و اتصال به کریدور شرق-غرب، شهر بندری چابهار را به یكی از مناطق بسیار مهم اقتصادی و تجاری تبدیل كرده‌است.

دولت با تصویب و اجرای طرح‌های مختلف از جمله توسعه محور ترانزیتی و اسكله‌های تجاری، آغاز عملیات ساخت راه‌آهن چابهار – زاهدان – مشهد و راه اندازی خط هوایی بین این بندر و سایر نقاط كشور و برخی كشورهای منطقه و مهیا کردن زمینه توسعه زیرساخت‌ها، شکوفایی اقتصاد جنوب شرق كشور را فراهم می‌کند.

بندر چابهار دارای دو بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید كلانتری است كه این دو اسكله تاكنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات كالا داشته‌است.

اسكله شهید بهشتی با مساحت 140 هكتار و محوطه‌های بارانداز 16 هكتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسكله شهید كلانتری دارای 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه كانتینری هستند.

در سال‌ 61 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب شرایط ویژه زمان جنگ و لزوم بهره‌برداری از بنادر خارج از خلیج فارس بندر چابهار را با ظرفیت 800 هزار تن برای مواقع بحرانی طراحی کرد؛ پس از گذشت چند سال با انجام لایروبی و نصب موج شكن، ظرفیت بندر را به 5/2 میلیون تن افزایش داد.

طرح توسعه بندر شهید بهشتی یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجرای دولت تدبیر وامید است که با نگاهی به آینده‌ برای ظرفیت 82 میلیون تن تخلیه و بارگیری طراحی شده‌است.

طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار راه‌گشای امنیت و توسعه پایدار منطقه است    
     

به گزارش کمیته اطلاع رسانی دوازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی، امیرحسین اسماعیلی، مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در بررسی وضعیت این بندر عنوان کرد: به عنوان مجری فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بالغ بر 18 ماه است که افتخار خدمت به مردم عزیز کشورمان را در سازمان بنادر و دریانوردی دارم.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار درباره موقعیت راهبردی بندر چابهار افزود: چابهار کنار آب‌های گرم دریای مکران و اقیانوس هند است، در مجاورت خطوط کشتیرانی آسیا، آفریقا و اروپاست، محل کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب دریایی دنیاست و از این حیث یک نقطه راهبردی است. توجه خاص مقام معظم رهبری از حیث توسعه مکران، تکلیف به دولتمردان و قوای سه­گانه از حیث توسعه محوری مکران می­تواند حائز اهمیت باشد و از این رو طرح توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه توسعه محور شرق و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

اسماعیلی به سابقه عملیات اجرایی پروژه نیز اشاره کرد و گفت: روند پیشرفت پروژه چابهار در 9 سال گذشته به این صورت بوده که در سه سال اول 11 درصد، سه سال دوم این پیشرفت 21 درصد بوده اما سه سال سوم که از سال 92 به بعد است 44 درصد پیشرفت داشته‌است. روند پیشرفت بالغ بر 180 درصد رشد را نشان می­دهد یعنی در 6 سال قبل از این دولت ما 33 درصد پیشرفت داشتیم اما درسه سال دولت تدبیر و امید 44 درصد رشد داشتیم. چابهار از شاخصه­های خاصی برخوردار است. می‌تواند مناسب­ترین و ارزان­ترین شبکه حمل و نقل کالا به افغانستان، هند، چین و آسیای میانه باشد. امیدواریم با مطالعات جدید بتوانیم بندری امن و مدرن را به کشور و جهانیان ارائه دهیم.

اهمیت بندر چابهار از دیگر نکاتی است که اسماعیلی به آن پرداخت: ما در دورترین نقطه از زمین و هوا به پایتخت کشور (1900 کیلومتر) مشغول انجام فعالیت هستیم با این حال جناب آقای دکتر روحانی شخصا دوبار درپروژه حضور پیدا کردند، آقای جهانگیری سه بار و آقای آخوندی به عنوان متولی وزارت راه و شهرسازی چندین بار شخصا حضور پیدا کردند و گزارش‌های پروژه را هر هفته رصد می­کنند. این باعث انگیزش کاری و کمک به ماست. اگر از فرصتی که دریا در اختیار ما قرار داده استفاده نکنیم، به کشور کمکی نکردیم. به نظر بنده،  سواحل کشور به عنوان کرانه طلایی شکوفایی اقتصاد کشور می بایست نامگذاری شود.

او ادامه داد: در همه جای جهان تمرکز جمعیتی در کنار سواحل است. اما در ایران فلات مرکزی تمرکز جمعیتی دارد البته به جز خطه شمال کشور،  در سواحل 4900 کیلومتری جنوب کشور ما تمرکز جمعتی نمی­بینیم. این مقوله می­تواند در راستای تکالیف قانونی کشور قرار بگیرد. در سواحل ما باید به دنبال قانونمند کردن مدیریت یکپارچه سواحل باشیم.

اسماعیلی گفت: بنده افتخار این را داشتم که در تهیه طرحی که در این راستاست قلم بزنم. ای کاش سازمان بنادر به اسم سازمان بنادر و سواحل و دریانوردی نامگذاری شود که متولی به عینه مشخص شود. ما باید از این بستر طلایی توسعه پایدار استفاده کنیم.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در خاتمه یاداور شد: البته خوشبختانه باتوجه به تکالیفی که در قوانین برنامه پنجم توسعه کشور به عهده داریم و بر اساس فرمایشات رهبری که بر کاهش وابستگی ما به نفت کشور تاکید فرموده‌اند، اقدامات موثری صورت گرفته و نزدیک به هشتاد درصد از عملیات عمرانی بندر چابهار به پایان رسیده‌است امیدواریم که طی سال جاری فاز یک این بندر را به بهره برداری برسانیم و ظرفیت انتقال کالا در فاز یک بندر چابهار را از 2 و یک دهم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن در سال افزایش دهیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.