| کد خبر: 105777 |

به بهانه نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا

◄ نتایج قراردادهای حوزه ریلی با کشورهای اروپایی

تین‌نیوز|

تا چند سال قبل، افزایش سهم راه‌آهن از جابه‌جایی کالا و ترانزیت هدفی دور از دسترس به نظر می‌رسید، اما حال این حمل‌ونقل ریلی است که باهدف افزایش قابل‌توجه سهم خود در ترانزیت کالا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بسیاری از اهداف بلندمدت دسترسی پیدا کند.

اتصال ایران به اروپا و رونق کریدور شمال - جنوب یکی از اولویت‌های مهم تجاری ایران در روابط با منطقه به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته دولت برنامه‌های زیادی را در این خصوص پیاده‌سازی کرده تا ترانزیت ایران به اروپا و صادرات به منطقه از روش‌های مختلف رونق پیدا کند.

با توجه به افق ۱۴۰۴ راه‌آهن باید جایگاهی کاملاً متفاوت با آنچه تاکنون رقم خورده داشته باشد که نزدیک شدن به سهم ۲۰ درصدی از نقل و انتقالات تجاری یکی از این اهداف است؛ موضوعی که به دگرگونی عظیم در نگاه اقتصادی صاحبان کالا احتیاج دارد.

با وجود ارتقای قابل‌توجه برنامه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل بار در حمل‌ونقل ریلی اما هنوز رسیدن به این اهداف کلان با چالش‌های جدی روبه‌رو است که بخش قابل‌توجهی از آن به عرصه زیرساختی مربوط می‌شود.

شبکه ریلی ایران نه تنها هنوز به برخی شهرها و مراکز اقتصادی مهم مانند چند بندر جنوبی و شمالی دسترسی ندارد، بلکه حتی حدود یک سوم استان‌های ایران نیز از نعمت قطار محروم هستند و این امر باعث می‌شود بسیاری از صاحبان بار ترجیح دهند کالاهای خود را با شیوه‌ای دیگر به مقاصد برسانند.

گرچه در سه سال گذشته تلاش‌هایی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل انجام گرفت تا علاوه بر رونق ترانزیت جاده‌ای، بخش ریلی هم توسعه‌یافته و خطوط راه‌آهن از کشورهای شمالی ایران به خلیج فارس متصل شود، اما باز هم کار برای این موضوع از جهات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، آن‌چنان فراهم نشده است.

ایران برای توسعه ترانزیت به اروپا قراردادهایی را با جمهوری آذربایجان، گرجستان و بلغارستان به امضا رسانده تا به رشد و توسعه ترانزیت ایران کمک کند، ضمن آنکه این کشورها هم می‌توانند از عواید این ترانزیت سود ببرند؛ اما در کنار ترانزیت، رشد صادرات به این کشورها هم ازجمله اهدافی است که از سوی دولت ایران همواره موردتوجه قرار داشته است.

یکی از کشورهای مهمی که ایران قصد دارد تا روابط تجاری خود را با آن افزایش دهد، جمهوری آذربایجان است که به‌واسطه اشتراک فرهنگی زیاد میان دو کشور و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت به اروپا یک مزیت بزرگ برای این امر محسوب می‌شود ضمن آنکه برای کشور آذربایجان نیز، همکاری با دومین اقتصاد بزرگ منطقه یک مزیت است.

جمهوری آذربایجان و ایران هر دو موقعیت استراتژیک دارند و هردو در مسیر کریدور شمال -جنوب قرارگرفته‌اند به همین دلیل مذاکراتی برای ترانزیت انجام‌شده که مهم‌ترین آن اتصال شبکه راه‌آهن دو کشور است.

فاز اول این اتصال در سال جاری باید انجام شود که در صورت انجام، راه‌آهن آذربایجان در مسیر صفر مرزی در آستارا به ایران متصل می‌شود و در فاز بعدی راه‌آهن آستارا - رشت است که از این طریق به راه‌آهن سراسری ایران متصل شده، به راه‌آهن بندرعباس وصل می‌شود.

حال با توجه به عقد قرارداد در خصوص سرمایه‌گذاری بابت واگن‌های جدید برای ناوگان کشور، امید می‌رود با این اقدام و عمل در سال جاری، آینده‌ای قابل احترام و درخور توجه ای را برای این صنعت و تمامی فعالان اقتصادی مشغول در آن شاهد باشیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.