| کد خبر: 104290 |

◄طراحان ایرباس، عامل اصلی برخورد هواپیماهای ماهان و ایران ایر!

فرنوش جهرمی*

تین‌نیوز| خبر داغ هفته گذشته برخورد هواپیماهای ایرباس 340 ماهان و 310 ایران ایر در ساعت 6:20 صبح  تاریخ 6 مهر ماه 95، هنگام پوش بک در فرودگاه امام خمینی(ره) بود. خبری که داغی آن، دل ما را بیش از پیش سوزاند و نگرانی ما را  برای وضعیت ناوگان کنونی کشور، بیشتر کرد.

هواپیمای 24 ساله ایران ایر و هواپیمای 13 ساله ماهان که جوانترین هواپیمای مسافربری فعال کشور محسوب می شود، بار بزرگی از پروازی های خارجی این دو شرکت را برعهده داشتند. اما در حال حاضر این دو فروند هواپیما کاربردی کشورمان،  به دلیل برخورد از ناحیه انتهایی هنگام پوش بک، آسیب دیده و زمینگیر شده اند.

پرواز ماهان عازم مونیخ و پرواز  ترانزیت ایران ایر عازم لندن بود. تصور کنید یکی از مسافرین این دو هواپیمای آماده برای پرواز  هستید و ناگهان با یک صدای برخورد، همه چیز متوقف می شود. از شما می خواهند از هواپیما پیاده شوید و منتظر آماده سازی هواپیمای جدید بمانید. حالا نمی دانید آیا باید در تلاش برای آرام کردن خود باشید، یا نگران رسیدن به موقع به پرواز بعدیتان در لندن!
اما چه کسانی در حلقه این اتفاق درگیر بوده اند؟

زمانی که برج مراقبت اجازه پوش بک را صادر می کند، راننده پوش تراک روی خطوط زرد تعیین شده، هواپیما را برای قرار گرفتن در مسیر تاکسی هدایت می کند. در این شرایط برج مراقبت ناظر به همه ماجراست. از سوی دیگر هنگامی که دو هواپیما در کنار یکدیگر قرار دارند، هنگام پوش بک دو نفر "وینگ واکر" موظف به قرار گیری در دو طرف هواپیما هستند تا به درستی هدایت صورت گیرد.
 
در میان خبرهای پس از وقوع این سانحه،  بر اساس آنچه که یکی از کارمندان شرکت هندلینگی ادعا می کند، حقوق کم و دغدغه فکری ناشی از فشار کار دوم، باعث بالا رفتن میزان خطا در انجام این فرآیند شده است. اما در این بین آیا وینگ واکر ها در کنار هواپیماها حضور نداشته اند تا هشدار لازم را برای جلوگیری از وقوع این اتفاق را بدهند؟ و یا آیا شلوغی پروازهای ساعت 6 صبح فرودگاه امام باعث شده تا برج مراقبت نتواند این برخورد را پیش بینی کند و از وقوع آن جلوگیری کند؟!

 از سوی دیگر آیا شرایط هر چند خاص کاری شرکت های هندلینگی و برج مراقبت، توجیه مناسبی برای فشار روانی وارد شده روی مسافرین و همینطور آسیب رسیدن به سرمایه های ملی و شرکت های هواپیمایی است؟!

تا به این روز که این متن نگاشته می شود، هواپیمای ایرباس 340 ماهان کماکان در دست تعمیر است و شرکت  ایران ایر نیز می بایست منتظر نظر فنی شرکت ایرباس در خصوص تعمیرات هواپیمای EP_IBK باشد.
 
صرف نظر از اینکه برخی معتقدند که هواپیمای ایران ایر روی خطوط زرد حرکت نکرده،  و برخی دیگر معتقدند پرواز ماهان 10 دقیقه بعد از دریافت اجازه برج مراقبت، با تاخیر اقدام به پوش بک کرده است، شاید اشتباه از جای دیگری نشات می گیرد و آن هم مشکل طراحی در هواپیماهای شرکت ایرباس است.
شاید بهتر باشد در سفارش های جدیدمان از این شرکت بخواهیم با توجه به شرایط خاص، غیر قابل پیش بینی و توجیه پذیر که ممکن است روی دهد، جهت جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی ، در هواپیماهای جدید آینه های کناری تعبیه کنند! 

*کارشناس هوانوردی-اتاق خبر تحلیلی ایرونیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ yahoo. com 0 0

    سالهاست که مدیران ایران ایر مدعی همه گونه تعمیرات در ایران هستند و حتی ادعا شد، خارجی ها آمده که ما تعمیر می کنیم!!! البته آگاهان به بلوف های ایران ایر خو گرفته اند۰این در حالیست که وزیر محترم می خواهند ۵۰ میلیون مسافر در سال پردازش فرمایند!!!! فعلا که با ۶ میلیون و اپرون موجود و هندلرهای داخلی که عمدتا دست پرورده آموزشگاه های داخلی و بعضا در مواردی سفارش شده هستند، حتی دو هواپیمای پهن پیکر در فرودگاه امام در پوش بک با هم برخورد می کنند!!! مدیریت فرودگاه امام سالهاست در دست افرادی است که هرگز تجربه کلان تخصصی فرودگاه های شلوغ را نداشته اند و در گزینش شرکتهای فعال در امور روز مره فرودگاه تا حدود زیادی به رفاقت به جای ضوابط توجه نموده اند۰اگر سری به فرودگاه دوبی بزنید ملاحظه خواهید نمود که چگونه هندلرهای تخصصی و نه رفاقتی در این فرودگاه فوق العاده شلوغ در آن هوای شرجی هواپیماهای پهن پیکر را روی اپرون جابجا می کنند و کسی نمی گوید من شغل دوم دارم و حواسم پرت بوده!!! مدیران فرودگاه دوبی آموزش دیده بهترین آموزشگاه های مدیریت فرودگاهی اروپا و کانادا و آمریکا هستند و اگر هواپیمائی دچار مشکل شود تجهیزات تعمیر مهیا است۰ ایران ایر پایگاه تعمیراتش کماکان در مهرآباد است، آنهم نه برای همه گونه تعمیرات، و پروازهای اروپائی اش را از فرودگاه امام انجام می دهد!!!!آیا به تعقل نزدیکتر نیست که فرودگاه امام را واقعا ساخته و تکمیل نمایند و تا آنزمان از مهر آباد پروازهای بین ا لمللی انجام شوند؟ عزیزان، متقاضی است کمی بخود آئید و باور کنید که فرودگاه امام نقائص فراوان دارد و مدیریت این فرودگاه نیاز به آموزش های حرفه ای و تخصصی در خارج از کشور دارند۰هما مقروض و ورشکسته است وزمینگیر شدن هر هواپیمایش این خط را در گودال عمیق تر فرو می برد وآقای مدیر عامل هما با چه توانی می خواهد ۱۷ فروند هواپیمای نو وارد کند؟ با این بضاعت؟ هنوز پس از ۴۵ سال نتوانسته اید اوورهال سنگین روی ۷۲۷ و ۷۳۷ و ۷۴۷ را کامل و سریع انجام دهید جناب آقای پرورش!!! فرافکنی و گزارش واهی به وزیر دادن فقط آبروی کشور را می برد عزیزان، شریف باشیم و استعفاء دهیم۰

  • 0 0

    نکته جالبی است! شاید هم بهتر باشد مراقب پرواز و خلبان و کبنگ واکر را یکجا از خارج بیاوریم!