دستاوردهای ریلی سفر وزیر راه و شهرسازی به هندوستان:
◄توافق سهجانبه سرمایهگذاری در راهآهن چابهار - زاهدان
وزیر راه و شهرسازی در جلسه با نمایندگان شرکتهای حملونقلی هند از تمایل هندیها برای مشارکت مستقیم در تأمین مالی پروژههای ایرانی خبر داد و گفت: هندیها اعلام کردند که آمادگی و تمایل لازم برای شرکت مستقیم در تأمین مالی و همچنین مشارکت با ژاپنیها در این عرصه را دارند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه با نمایندگان شرکتهای حملونقلی هند، پیگیری موافقتنامه چابهار، چگونگی استفاده از ظرفیتهای موجود و فعال کردن کریدور جنوب به شمال و همچنین استفاده از تأمین مالی هندیها برای پروژههای زیربنایی ایران را مهمترین اهداف سفر خود به هندوستان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر از امکانات زیرساختی خوبی در بندر امام خمینی (ره)، بندرعباس، بندر بوشهر و چابهار و همچنین امکانات داخلی از جهت ریل و زیرساختهای جادهای در کشور دارا هستیم.
آخوندی افزود: در این جلسه ضمن مرور اقدامات مشترک با طرف هندی، گزارشی مبنی بر اینکه عملیات سکوی چابهار کاملاً در حال اجرا بوده و از نظر زمانبندی در شرایط خوبی به سر میبرد، ارائه شد.
آخوندی مسئله سرمایهگذاری بر روی راهآهن چابهار- زاهدان و همچنین سرمایهگذاری در مابقی حوزهها و تأمین قطعات برای تعمیر اساسی برخی لوکوموتیوهای موجود در ایران و سایر خدمات در بخش راهآهن را نکته دیگر مورد توجه در این سفر قلمداد کرد و افزود: هندیها اعلام کردند که آمادگی و تمایل لازم برای شرکت مستقیم در تأمین مالی و همچنین مشارکت با ژاپنیها در این عرصه را دارند.
آخوندی در ادامه بیان کرد: ما در جلسه سهجانبهای که برگزار شد گزارش دادیم که موفق به رساندن خط راهآهن کشورمان به مرز افغانستان شده و هماکنون درحالتوسعه آن در داخل خاک افغانستان تا هرات هستیم. خوشبختانه شبکه ریلی و جادهای ایران بهطور کامل آماده فعالیت سهجانبه است. من یقین دارم که ما توسعه فعالیتهای سهجانبه را با سرعت بسیار خوبی در پیش گرفتهایم. همچنین تأمین مالی پروژههای بزرگ ایران از طریق اگزین بانک خواهد بود که باید موردبحث قرارگرفته و شرایط آن بررسی شود.
وی یادآور شد؛ این کشور تجارت بسیار فعالی با سایر نقاط جهان دارد که ما میتوانیم منافع مشترکی در این بخش در حوزههای حملونقلی، پتروشیمی، نفت، راهآهن و سایر بخشها با هند داشته باشیم.
خط آهن پنججانبه، دسترسی افغانستان به بندر «چابهار» را آسان میکند
همچنین در این نشست وزیر فواید عمومی افغانستان تأکید کرد که در میان طرحهای خطوط راهآهن اصلی پیشبینیشده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل میکند، برای کابل در اولویت قرار دارد و مقدمات اجرای قطعه چهارم راهآهن خواف- هرات که حدود ۵۳ کیلومتر است فراهم شده است.
وی همچنین افزود: چابهار برای کابل و تجارت در منطقه بسیار حیاتی است و خط آهن پنججانبه ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین که از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به اروپا وصل خواهد شد بسیار حائز اهمیت است.
بنابر گزارش رسانههای افغانستانی محمود بلیغ افزود که خط آهن پنججانبه ۲۲۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۱۰۰ کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان واقع است و این خط آهن در کنار خط آهن خواف ـ هرات و خط آهن شمال که افغانستان، ایران و ترکمنستان را به هم وصل میکند، در تسهیل دسترسی بازرگانان افغان به بندر ترانزیتی چابهار ایران اهمیت دارد.
وی گفت که طرح سراسری شبکه خط آهن افغانستان تا سال ۲۰۳۲ میلادی تدوین شده است و بر اساس این طرح اکنون وزارت فواید عمومی روی چند گذرگاه اصلی کار میکند که یکی از این گذرگاههای اصلی خط آهن پنججانبه است و این پنج کشور توافقنامه آن را امضاء کردهاند.
وزیر فواید عمومی افغانستان افزود: این توافقنامه به امضای کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران رسیده است و مطابق آن خط آهن چین از این مسیر به خط آهن ایران وصل میشود و افغانستان از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به اروپا متصل خواهد شد.
اتصال شبکه ریلی افغانستان به ایران از خواف به بندر چابهار
بلیغ گفت که خط آهن دیگری که در اولویت اجرای طرحهای افغانستان قرار دارد، مسیر «تورغندی» در غرب افغانستان است که ترکمنستان را به شهر هرات وصل میکند. امکانسنجی این طرح تکمیل شده و این طرح نیز در اولویت اجرا قرارگرفته است.
وی اظهار کرد که سومین خط آهنی که در اولویت قرار دارد، راهآهن خواف ـ هرات است. این مسیر حدود ۱۹۱ کیلومتر است که ۱۱۴ کیلومتر آن در خاک افغانستان واقع شده و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد.
مقدمات اجرای قطعه چهارم این خط که حدود ۵۳ کیلومتر است، انجام شده و قرار است با وام کمبهره ایتالیا به افغانستان اجرا شود و بهتازگی مجلس ایتالیا نیز پرداخت آن وام را به تصویب رسانده و کار اجرایی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.
وزیر فواید عمومی افغانستان گفت که طرح دیگری نیز درزمینهٔ خط آهن افغانستان با کمک هند در دست اجرا است که با اجرای آن استان فراه در غرب به استان نیمروز در جنوب غربی افغانستان وصل خواهد شد که اگر این طرح و خط آهن چابهار ـ زاهدان تکمیل شود، افغانستان از خط آهن خواف ـ هرات و زاهدان ـ نیمروز ـ فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.
این مقام افغانستانی تأکید کرده است که در میان طرحهای خطوط راهآهن اصلی پیشبینیشده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل میکند، برای کابل در اولویت قرار دارد، زیرا افغانستان محصور در خشکی است و به آبهای آزادراه ندارد و دولت مصمم است که از طریق راهآهن، به آبهای جهانی دست یابد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.