مهار تصادفات در دست انسان
تیننیوز| هر سال تعداد زیادی از ایرانیان در سوانح رانندگی جان خود را از دست میدهند. روند تلفات رانندگی ایران در سال ۸۴ با ثبت ۲۷ هزار و۷۶۰ نفر به بیشترین میزان خود در تاریخ رسید و در سالهای بعد، با تلاشهای همهجانبه مسئولان و نهادهای نظارتی، این آمار روند کاهشی به خود گرفت تا اینکه در پایان سال ۹۴ آمار کشتهشدگان در سوانح رانندگی، به کمتر از ۱۷ هزار نفر رسید.
اگرچه کاهش ۱۰ هزار نفری تلفات رانندگی در یک دهه رکورد چشمگیری است اما همچنان آمار تلفات رانندگی در ایران با استانداردهای جهانی فاصله دارد. به گفته کارشناسان با توجه به اینکه ایران به طور تقریبی یک درصد جمعیت جهان را دارد حداکثر باید یکدرصد تلفات رانندگی جهان را نیز داشته باشد یعنی حدود ۱۲ هزار نفر. توجه به میزان تلفات رانندگی همچنین از این نظر قابل تامل است که بدانیم بر اساس نتایج مطالعه پژوهشکده حملونقل وزارت راه و شهرسازی، هزینه تصادفات رانندگی ایران در سالهای اخیر بیش از ۸ درصد تولید ناخالص ملی است.
در بررسی وضعیت کشورها از نظر ایمنی و تصادفات، دو شاخص قابلبررسی است؛ یکی شاخص سلامت که نسبت تعداد کشتهها به تعداد جمعیت (۱۰۰ هزار نفر جمعیت) است و دیگری شاخص مالکیت که از تقسیم تعداد کشتههای رانندگی به تعداد وسیله نقلیه (۱۰ هزار وسیله نقلیه) بهدست میآید. براساس آمار سازمان راهداری، ایران از نظر شاخص مالکیت به طور تقریبی در نُرم جهانی قرار دارد اما از نظر شاخص سلامت با میانگین جهانی فاصله داریم و در حالی که نُرم جهانی ۱۹ است، ایران عدد ۲۲ را در این بخش دارد.
کارشناسان میگویند این فاصله چندان زیاد نیست و وقتی در نظر بگیریم که در یک دهه گذشته کاهش ۱۰ هزار نفری در آمار تلفات داشتهایم، میتوان امیدوار به کاهش این فاصله بود. از سوی دیگر برخی میگویند حفظ و ادامه روند کاهشی تلفات رانندگی در ایران دشوار است زیرا نهادهای ایمنی و نظارتی و دستاندرکاران حملونقل جادهای در یک دهه گذشته هرچه در توان داشتهاند در میان گذاشتهاند و از اینجا به بعد روند کاهشی تلفات، به شرط ادامه اقدامات انجام شده، کندتر خواهد بود به ویژه با توجه به اینکه هر سال شاهد افزایش آمار وسایل نقلیه و سفر در کشور هستیم. بر اساس آمار
رسمی، در حال حاضر بیش از ۱۷ میلیون خودرو شخصی و در مجموع، ۲۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور فعالیت میکنند.
انسان، راه و وسیله نقلیه ۳ ضلع تصادفات رانندگی هستند و در این میان، سهم بیش از ۹۰ درصدی را به انسان میدهند که هم کاربر خودرو و هم کاربر راه است و میتواند با رعایت قانون و اصول رانندگی صحیح، تصادفات را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد. اگر راهکارهای کارشناسان برای کاهش تصادفات را نیز مرور کنیم مشاهده میکنیم که همه چیز به انسان بازمیگردد.
در حال حاضر جادههای ایران سهم بیش از ۹۰درصدی در تردد و سفر دارند و به نظر میرسد تقویت سایر شیوههای حملونقل و ایجاد مشوقهایی در سفرهای هوایی و ریلی میتواند بار جادهها را سبکتر کرده و از آمار تردد و در نتیجه میزان تصادفها بکاهد. این مسئله نیاز به تصمیمگیری و عملکرد دستاندرکاران و استقبال مسافران دارد. ارتقای شرایط بکارگیری رانندگان در حملونقل عمومی نیز میتواند راهکار دیگری برای کاهش تصادفات باشد. در حال حاضر رانندگان میگویند شرایط مناسبی برای کار و استراحت آنها وجود ندارد و به همین دلیل خواستار بهبود وضعیت کار خود
هستند. مسئله نوسازی ناوگان حملونقل عمومی نیز یکی از خواستههای بحق رانندگان برای کاهش تصادفات جادهای است. از سوی دیگر آنطور که کارشناسان میگویند و به تازگی وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده است، به نظر میرسد مراحل صدور گواهینامه رانندگی در کشور نیاز به بازنگری دارد. بر اساس آمار پلیس، تاکنون بیش از ۳۳ میلیون گواهینامه در کشور صادر شده که با توجه به جمعیت حدود ۷۰ میلیونی کشور آمار بالایی است. از سوی دیگر در سال ۹۴ بیش از ۶ میلیون گواهینامه صادر شده که افزایش ۹۸ درصدی نسبت به سال پیش از خود داشته است. کارشناسان معتقدند بسیاری از افرادی که در تصادفات
نقش دارند هنوز مهارت لازم برای رانندگی را ندارند اما گواهینامه دریافت کردهاند.
در کنار این مسائل، سهم خودروسازان و راهسازان در افزایش کیفیت محصولات آنها که رابطه مستقیم با میزان تصادفات دارد نیز قابلتوجه است.
این سخنان به معنی آن است که در تصادفات همه چیز به انسان بازمیگردد و نمیتوان خودرو، راه یا هر عامل دیگری را بیش از انسان مقصر دانست. خودروسازان، راهسازان و نهادهای ایمنی و نظارتی همگی انسانهایی تصمیمگیر و تصمیمساز هستند که میتوانند نقش مهمی در هدایت و قانونمداری انسانهای دیگر به عنوان کاربران خودرو و راه داشته باشند و از میزان تلفات جادهای بکاهند.
* روزنامهنگار
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.