| کد خبر: 103138 |

در گفتگو با تین‌نیوز مطرح شد؛

◄ بنادر کوچک به امان خدا رها شده‌اند!

تین‌نیوز | بنادر کوچک همچنان به عنوان یک مسئله در حوزه سیاست‌گذاری و اقتصاد دریا در ایران مطرح است. ظاهرا کشاکشی واقعی و گاه غیرواقعی میان دولت و بخش خصوصی درمورد سرمایه‌گذاری و فرایند واگذاری آنها وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز، در این میان با تداوم این کشاکش، فرصت برای اقتصاد کشور از دست می‌رود. برخی از این بنادر کوچک عملا متروکه شده‌ و به گفته برخی تبدیل به پناهگاه امنی برای قاچاق شده‌اند.

از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از حوزه دریا، بنادر کوچک می‌توانند گردشگری دریایی را تقویت کنند. ظرفیتی که سال‌هاست مغفول مانده و می‌تواند به عنوان یک فرصت اقتصاد قدرتمند عمل کند.

تین‌نیوز در ادامه پیگیری مشکلات و راهکارهای احتمالی این مسئله، پس از گفتگو با جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی و دو نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس، مسئله را با یک کارشناس گردشگری دریایی نیز مطرح کرده است.

« از یک طرف جلوی اسکله‌‌های قاچاق را می‌گیرند و از این طرف موقعیت‌های خیلی مناسبی برای قاچاق ایجاد کرده‌اند. برخی از این بنادر یک جان‌پناه است. نه مامور دارد، نه کنترل دارد، نه گمرک دارد. فقط جان‌پناهی است که شناور قاچاق پهلو بگیرد و بار خالی کند». این جملات را حمید سلیمانی‌مقام، کارشناس حوزه دریایی و فعال بخش خصوصی، به تین‌نیوز می‌گوید.

در حالی که برخی این بنادر را فاقد بازده اقتصادی می‌دانند، سلیمانی این ایده را قویا را رد می‌کند. «چه از روی عقل و چه از روی جهل، این تفکر که بنادر کوچک بازده اقتصادی ندارد یک اشتباه است. هر 10 کیلومتر یک بندر ساخته شده است. نمی‌دانم با چه اهدافی این بنادر ساخته شده‌اند اما می‌دانم که در حال حاضر این بنادر می‌تواند گردشگری دریایی را در این کشور زنده کند.»

او بر ظرفیت‌های اقتصادی این بنادر تاکید می‌کند و می‌گوید: «این بنادر می‌توانند در نوار ساحلی ما پوشش انسانی ایجاد کنند. می توانند به دنبال خودش عمران ساحلی داشته باشند. می‌توانند عمران اقتصادی بومی داشته باشند و بافت منطقه را متحول کنند و اشتغال زایی ایجاد کنند.»

با این‌حال سلیمانی یک «اگر» بزرگ نیز به حرف‌هایش اضافه می‌کند.«اگر»ی که سال‌هاست در حوزه‌های مختلف مطرح شده و معایب اقتصاد دولتی ما را بیش از پیش نشان می‌دهد. «این فرصت فراهم است، اگر سازمان بنادر به عنوان کارفرما مکانیسم واگذاری آن را به بخش خصوصی داشته باشد. سازمان بنادر هیچ مکانیسمی برای این کار ندارد.»
 
او می‌گوید خودش متقاضی این بنادر بوده است. «من خودم متقاضی سه‌تا از این بنادر بودم که به عنوان بنادر چند منظوره تفریحی توریستی از آن استفاده کنیم اما بعد دو سال دوندگی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم. از نظر حقوقی مشکل دارند. چون آنها هیچ مکانیسمی برای واگذاری ندارند.»

این کارشناس حوزه دریایی معتقد است بخش خصوصی توان ساخت این بنادر را ندارد و حالا که ساخته شده‌اند باید بخش خصوصی وارد شود. «مگر می‌شود شما در یک منطقه‌ای در خلیج فارس حوضچه آرامش داشته باشید یا بندرگاهی داشته باشد اما نتواند برای شما درآمد اقتصادی ایجاد کند؟! مگر چنین چیزی می‌شود! مگر بخش خصوصی توان ساخت این بنادر را دارد! حالا به هر دلیلی این بنادر ساخته شده و بهترین موقعیت برای گردشگر دریایی است. اما کسی نیست جوابگو باشد. سازمان بنادر که این را ساخته است باید آنها را واگذار کند.»

سلیمانی می‌گوید این بنادر به نگهداری نیاز دارند و باید هر چه زودتر برای این اتفاق تصمیمی گرفت. «باید هر چه زودتر واگذار شوند و توسعه پیدا کنند. این بنادر نگهداری و لایروبی می‌‌خواهد. می‌توانند این بنادر را دستکم به عنوان بنادر تفریحی، توریستی، بنادر مسافری در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار بدهند. ول کرده‌اند به امان خدا!»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.