| کد خبر: 102613 |

سهم صنایع دریایی و بندری از GDP ایران

تین‌نیوز| مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان می‎گوید: اگر بتوانیم همه ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی و بندری را در حوزه واردات، صادرات و ترانزیت فعال کنیم، خواهیم توانست سهم قابل توجهی را در تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص دهیم.
 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با بیان اینکه سهم صنایع بندری و دریایی ایران در GDP کشور قابل توجه نیستو زیر 20 درصد است، افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر چندین کریدور بین‌المللی می‎توانیم با چند راهکار و برنامه‌ریزی در بخش ترانزیت و در بخش صادرات به خصوص صادرات به کشورهای حاشیه خزر و آنهایی که به محصولات ما نیاز دارند، می‎توانیم به افزایش سهم صنعت بندری و دریایی در GDP دست یابیم.

حسین چراغی با اشاره به اینکه صنایع دریایی و بندری در حوزه‌های مختلف اشتغال‌زایی، درآمدزایی و پویایی اقتصاد نقش مهمی را ایفا می کنند، گفت: از آنجایی که ایران به دلیل دسترسی مستقیم به دریا هم در شمال و هم در جنوب پتانسیل ویژه‌ای در این حوزه دارد، اگر بتوانیم همه ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی و بندری را در حوزه واردات، صادرات و ترانزیت فعال کنیم، خواهیم توانست سهم قابل توجهی را در GDP) تولید ناخالص داخلی  ) به خود اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران برای اتصال کشورهای CIS   با جمعیتی حدود 300 میلیون نفر به جنوب کشور و آب‌های آزاد، اگر هماهنگی و هم‎افزایی بین ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی اتفاق بیفتد می‌توانیم از ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان به صورت بهینه و کامل استفاده کنیم.

چراغی فقط 20 تا 30 درصد از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور را فعال اعلام کرد و گفت: ما با فعال‌سازی مسیر های ترانزیتی می‌توانیم ارزآوری قابل توجهی داشته باشیم.  علاوه براین  در حوزه صادرات به کشورهای CIS به ویژه روسیه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی داریم که تاکنون به طور کامل استفاده نشده و می‌توانیم با برنامه‌ریزی و هدف گذاری در این بخش، مباحث درون‌زا و برون‌نگر بودن اقتصاد مقاومتی را در این بخش محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا به طور معمول سهم صنایع دریایی و بندری حدود 40 تا 45 درصد از GDP است و ما باید به این عدد نزدیک شویم، گفت: اکنون سهم این صنایع از GDP  کشور کمتر از 20 درصد است.

این مقام مسوول در اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: خوشبختانه، به طور مستقیم در تبصره 21 برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت صنایع دریایی و بندری اشاره شده که امیدواریم در اصلاحات بعدی کامل‌تر شود و به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

به گفته چراغی؛ سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در این صنعت، در حال توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری و دریایی است تا ظرفیت‌های بنادر را متناسب با حجم بازار هدف هم در شمال وهم در جنوب کشور افزایش دهد. در واقع، نخستین نقش سازمان بنادر توسعه زیرساخت‌هاست که به خوبی و براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده در حال انجام است و پس از آن، باید مباحث مربوط به مطالعات بازار و بازارشناسی به کمک بخش‌های خصوصی فعال در این صنعت مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده زیرساخت‌های فراهم شده، ظرفیت‌های بازار را فعال کند و به اهداف مورد نظر برسد.

او با اظهار تاسف از اینکه اطلاعات دقیق و قابل ذکری درباره پیشرفت صنایع دریایی از کشورهای حاشیه دریای خزر نداریم چون اطلاعات آنها محدودتر است، تصریح کرد: به طور کلی، خزر بازار بسته‌ای است و به همین دلیل  بین ایران و چهار کشور دیگر حاشیه دریای خزر تبادلات تجاری مستقیمی اتفاق می‌افتد، به طور نمونه در بندر انزلی، 51 درصد از سهم تبادلات تجاری ما با کشور روسیه، حدود 35 درصد با قزاقستان، حدود 18 درصد با آذربایجان و مابقی با ترکمنستان در حال انجام است البته سعی می کنیم سطح تبادلات تجاری خود را با افزایش ترانزیت به بالاترین سطح برسانیم درواقع  با توجه به اینکه این کشورها کالاهایی را برای انتقال به کشورهای همسایه ما در جنوب کشور یعنی در آسیای جنوب شرقی دارند ما باید بتوانیم این بخش از بازار را فعال کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص طرح‌های جدید سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر گیلان یادآور شد: اخیرا قراردادی برای ساخت اسکله پنج هزار تنی با کشتیرانی دریای خزر منعقد  شده است که  این شرکت در حال تکمیل حلقه‌های لجستیکی کالای خود در بخش دریایی و بندری است و با این سرمایه گذاری می تواند حجم جابجایی کالا به ویژه غلات را در  دریای خزر افزایش دهد.

وی افزود:  علاوه بریان قرارداد انشعاب خطوط لوله مواد نفتی و مواد سوختی نیز  در حال انعقاد است که این قرارداد هم می‌تواند ترانزیت مواد نفتی از کشورهای CIS به جنوب خلیج فارس را افزایش بدهد.

چراغی تاکید کرد: برای چندین طرح هم در حال فراخوان و شناسایی سرمایه گذار هستیم که شامل اجرای  پروژه کشتی‎سازی و تعمیرات کشتی، پروژه مجتمع گردشگری دریایی یا مارینا، چندین انبار و سیلو، سردخانه، پایانه صادراتی و پروژه تولید برق در بنادر گیلان می‌شود.

سرانجام واگذاری بندر چمخاله

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان درباره سرانجام واگذاری بندر چمخاله گفت: سازمان بنادر در حال انجام مطالعات شناخت نحوه سرمایه‎گذاری در این بندر است که پس از اتمام مرحله مطالعات، با هماهنگی به عمل آمده، اقدامات بعدی در دستور کار خواهد بود.

وی در خصوص برنامه ریزی در حوزه بندر کیاشهر اظهار داشت: کاربری این بندر براساس مصوبات استانی و درخواست سازمان شیلات از تجاری به صیادی تغییر پیدا کرده و ما به طور موقت این بندر را به شیلات واگذار کرده‌ایم.

در پایان، چراغی در خصوص وضعیت کاربری ترمینال مسافری انزلی خاطرنشان کرد: بخشی از این ترمینال به صورت کوتاه مدت به مالک کشتی میرزا کوچک خان واگذار شده و این کشتی دو یا سه روز در هفته مسافر دارد و گردشگری دریایی را انجام می‌دهد. ضمن اینکه تقاضاهایی هم در حوزه گسترش فعالیت‌های گردشگری دریایی و صنایع دریایی در بخش‌های دیگر این ترمینال وجود دارد که در حال انعقاد قرارداد با آنها هستیم

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.