| کد خبر: 101798 |

الزامات صنعت سالویج

هادی گلرخ امین*

تین‌نیوز| شرکت تایدواتر خاورمیانه در راستای انجام تعهدات خود اقدام به فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز جهت پبشبرد پروژه ملی خارج سازی مغروقه‎ها در آبراهه‎های کشور کرده است.

 
حوادث منجر به غرق کشتی‎های بزرگ و کوچک در سال‎های گذشته در منطقه خلیج‎فارس و دریای عمان، همواره یکی از چالش‎های زیست‎محیطی و ایمنی دریانوردی منطقه بوده است و در این ارتباط  سازمان بنادر و دریانوردی به‎عنوان متولی بنادر و آب‎های دریایی ایران اقدام به خارج‎سازی این مغروقه‌ها بطور نمونه در خورموسی کرده است.‎
 

تجربه سه جنگ در منطقه موید آن است که آثار و عواقب مخرب کشتی‌‎های مغروقه بر محیط زیست، تاسیسات دریایی توریستی، اقتصادی و همچنین صنعت ماهیگیری و ایمنی تردد و صید مروارید بر همه کشورهای منطقه تاثیرگذار است و بعضاً فاجعه‎آمیز و جهت رفع این معضل همکاری منطقه‎ای و بین‎المللی ضروری است. در این راستا اتحادیه بین‎المللی سالویج (INTERNATIONAL SALVAGE UNION) از شرکت‎های دست‎اندرکار تشکیل شده است و فعالیت آنها در خصوص بکارگیری آخرین متد سالویج با استفاده از دانش فنی نوین و تجهیزات مدرن و گسترش آن در اقصی نقاط جهان است.

سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در کنوانسیون بین‎المللی نجات دریایی که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن ملحق شده است الزاماتی را  برای کشورهای عضو مقرر داشته که در صورت نیاز به پناهگاه و نیاز به کمک همکاری لازم را اعمال کنند. ایران همچنین عضو کنوانسیون نایروبی در مورد انتقال لاشه مغروق است. در این کنوانسیون به کشورهای عضو اختیار داده شده است لاشه مغروقه‎هایی که کشور عضو به‎عنوان خطر بالقوه در منطقه آبی خود می‎داند را بدون مجوز مالک از آن منطقه دور نماید.

در این رابطه دو کنوانسیون منطقه‌‎ای نیز شکل گرفته است. اولی بنام ROPME بین هفت کشور (ایران- عمان- کویت- عراق- عربستان سعودی- امارات متحده عربی- قطر) در سال 1978 به امضاء رسیده و دومی در سال 1982 با اضافه شدن کشور بحرین به نام MEMAC   منعقد شده است. در این کنوانسیون‌‎ها اعضای متعهد به تخصیص بودجه و هزینه جهت ایجاد امکانات برای واکنش سریع در مواقع اضطراری و توجه به موارد آلودگی نفتی در دریا و همینطور همکاری متقابل در مبارزه با این نوع حوادث شده‎اند. نمایندگان کشورهای عضو با تشکیل جلسات دوره‎ای به‎نوبت ساز و کارهای مناسب و بروز را در راستای موثر بودن بیشتر این کنوانسیون‎ها بررسی و تصویب می‎کنند.

نرم افزارهای سالویج موجود در بازار اغلب توسط صنایع نظامی طراحی شده‎اند و نیروی دریایی آمریکا به‎عنوان پیشگام در این رشته پرچمدار بسط نرم‎افزارهای دریایی است. شاخص این نرم‎افزارها PROGRAM OF SHIP SALVAGE ENGINEERING (POSSE) است. این نرم‎افزار توانایی مدل‎سازی آسیب‎دیدگی، تخمین زمان بقاء، بهینه‎سازی بارگذاری و شبیه‎سازی فرآیند را دارد. این نرم‎افزار هزینه‎ها را کاهش و ایمنی عملیات را بالا می‎برد.

*مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.