الزامات صنعت سالویج
هادی گلرخ امین*
تیننیوز| شرکت تایدواتر خاورمیانه در راستای انجام تعهدات خود اقدام به فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز جهت پبشبرد پروژه ملی خارج سازی مغروقهها در آبراهههای کشور کرده است.
حوادث منجر به غرق کشتیهای بزرگ و کوچک در سالهای گذشته در منطقه خلیجفارس و دریای عمان، همواره یکی از چالشهای زیستمحیطی و ایمنی دریانوردی منطقه بوده است و در این ارتباط سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان متولی بنادر و آبهای دریایی ایران اقدام به خارجسازی این مغروقهها بطور نمونه در خورموسی کرده است.
تجربه سه جنگ در منطقه موید آن است که آثار و عواقب مخرب کشتیهای مغروقه بر محیط زیست، تاسیسات دریایی توریستی، اقتصادی و همچنین صنعت ماهیگیری و ایمنی تردد و صید مروارید بر همه کشورهای منطقه تاثیرگذار است و بعضاً فاجعهآمیز و جهت رفع این معضل همکاری منطقهای و بینالمللی ضروری است. در این راستا اتحادیه بینالمللی سالویج (INTERNATIONAL SALVAGE UNION) از شرکتهای دستاندرکار تشکیل شده است و فعالیت آنها در خصوص بکارگیری آخرین متد سالویج با استفاده از دانش فنی نوین و تجهیزات مدرن و گسترش آن در اقصی نقاط جهان است.
سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در کنوانسیون بینالمللی نجات دریایی که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن ملحق شده است الزاماتی را برای کشورهای عضو مقرر داشته که در صورت نیاز به پناهگاه و نیاز به کمک همکاری لازم را اعمال کنند. ایران همچنین عضو کنوانسیون نایروبی در مورد انتقال لاشه مغروق است. در این کنوانسیون به کشورهای عضو اختیار داده شده است لاشه مغروقههایی که کشور عضو بهعنوان خطر بالقوه در منطقه آبی خود میداند را بدون مجوز مالک از آن منطقه دور نماید.
در این رابطه دو کنوانسیون منطقهای نیز شکل گرفته است. اولی بنام ROPME بین هفت کشور (ایران- عمان- کویت- عراق- عربستان سعودی- امارات متحده عربی- قطر) در سال 1978 به امضاء رسیده و دومی در سال 1982 با اضافه شدن کشور بحرین به نام MEMAC منعقد شده است. در این کنوانسیونها اعضای متعهد به تخصیص بودجه و هزینه جهت ایجاد امکانات برای واکنش سریع در مواقع اضطراری و توجه به موارد آلودگی نفتی در دریا و همینطور همکاری متقابل در مبارزه با این نوع حوادث شدهاند. نمایندگان کشورهای عضو با تشکیل جلسات دورهای بهنوبت ساز و کارهای مناسب و بروز را در راستای موثر بودن بیشتر این
کنوانسیونها بررسی و تصویب میکنند.
نرم افزارهای سالویج موجود در بازار اغلب توسط صنایع نظامی طراحی شدهاند و نیروی دریایی آمریکا بهعنوان پیشگام در این رشته پرچمدار بسط نرمافزارهای دریایی است. شاخص این نرمافزارها PROGRAM OF SHIP SALVAGE ENGINEERING (POSSE) است. این نرمافزار توانایی مدلسازی آسیبدیدگی، تخمین زمان بقاء، بهینهسازی بارگذاری و شبیهسازی فرآیند را دارد. این نرمافزار هزینهها را کاهش و ایمنی عملیات را بالا میبرد.
*مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.