| کد خبر: 101056 |

پرونده خرید هواپیما از ایرباس در خانه آخر

پاییز هواپیماهای نو به آشیانه می‌روند؟

 هفته‌نامه حمل و نقل |

آیا پرونده خرید هواپیماهای نو به خانه آخر رسیده است؟ پاسخ صریح به این سؤال با اما و اگرهای فراوانی روبه‌روست. حالا از دو طرف قرارداد، دو طرف راضی‌اند اما آنکه خود را به‌عنوان ضلع سوم وارد داستان کرده است نمی‌گذارد رضایت دو طرفه سودی برای هر دو طرف در بر داشته باشد. گزارش‌های رسیده از نارضایتی اوفک حکایت دارد.
 
 اوفک، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی است که یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. این دفتر بر‌اساس اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیر‌آمریکایی تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی اعمال می‌کند. هر چند تحریم‌ها بر‌اساس برجام لغو شده و در برجام این نکته نیز لحاظ شده است اما با این حال هنوز آمریکا شرایط جدید ایران را برنتابیده و به نظر می‌رسد امضایش پای برجام را چندان باور ندارد.
 
به هر روی در چنین شرایطی است که برای از سرگیری روابط بانکی با ایران نام اوفک از زبان ظریف، وزیر امور خارجه ایران به گوش می‌رسد و از ‌سوی‌ دیگر برای خرید هواپیما نیز این نام به گوش می‌رسد، البته با پسوند ناراضی. برخی کارشناسان بر این گمانند که پیدا شدن سر و کله اوفک در این قرارداد مهم، یعنی خرید ایرباس از فرانسه توسط ایران نشان از آخرین تلاش‌های آمریکا برای حفظ موقعیت پیشین دارد، هر چند نگرانی‌هایی نیز با طعم و بوی آمریکایی به مشام می‌رسد. می‌گویند شاید پای بوئینگ در میان باشد و این شاید وقتی خود را پرنگ‌تر از قبل به نمایش می‌گذارد که پیغام و پسغام‌هایی برای آغاز مذاکره میان ایران و بوئینگ از سوی مقامات این شرکت به ایران ارائه می‌شود. این را برخی از مقامات وزارت راه و شهرسازی تأیید کرده‌اند که تاکنون دو نشست مستقیم میان ایران و بوئینگ برای اجرائی شدن عملیات خرید هواپیما از این شرکت آمریکایی برگزار شده است.
 
 حالا طبق وعده‌ای که وزیر راه و شهرسازی داده است، باید منتظر بود تا پس از پایان آگوست، یعنی در دهم شهریور عملیات انتقال هواپیماهای نو به ایران کلید بخورد و پاییز امسال را ایران در حالی به پایان می‌برد که هواپیماهایی از نوع ایرباس در چنته دارد.
 توجه به این نکته ضروری است که ایران در شرایطی با تحریم‌های سفت و سخت در حوزه خرید هواپیمای مسافربری روبه‌رو بود که برخی از کارشناسان و دست‌اندرکاران امر این اقدام را نوعی نقض حقوق بشر می‌دانند چرا که این ممنوعیت به افزایش سن ناوگان حمل‌و‌نقل مسافربری ایران انجامید و در بسیاری از موارد ریسک را در این حوزه افزایش داد. حالا اما در شرایطی که برخی واژه ناراضی را کنار اسم اوفک می‌نشانند وزیر راه و شهرسازی از تغییر موقعیت خبر می‌دهد و می‌گوید اتفاقا خبرهای مثبتی از این نهاد به گوش می‌رسد و مجوزها به‌زودی صادر خواهد شد. او خبر از ورود قریب‌الوقوع نمایندگان ایرباس به ایران می‌دهد و می‌گوید: امیدواریم قبل از پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود.
 
او در شرایطی وعده ورود نمایندگان ایرباس پس از آگوست یعنی دهم شهریورماه را می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند هواپیماهای نوی ایران به‌زودی وارد کشور شوند که بسیاری این اتفاق را یکی زا بزرگ‌ترین اتفاقات در عرصه صنعت هوانوردی می‌دانند. ایران حتی به گواه آمارهای ارائه شده و بر حسب برآوردهای صورت گرفته مبنی بر نیازش، در موقعیت رکود زده فعلی می‌تواند موتور شرکت‌های بزرگ هوانوردی را به حرکت درآورد و این اتفاق کوچکی نیست.
آخوندی اما جزئیاتی بیشتر را درباره ورود ایرباسی‌ها و اوفک ارائه و با اشاره به اینکه پس از ماه آگوست نمایندگان ایرباس به ایران می‌آیند و قرارداد نهایی می‌شود، تأکید کرده است: با این حال همچنان منتظر تأییدیه سازمان اوفَک (OFAC) هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که به‌زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.
 
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهادات را ارائه کردند، اظهار داشت: مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم قبل از پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود. البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می‌شود.
آخوندی درباره اینکه با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد تا چه حد امکان دارد که عملی شود، گفت: ما موظفیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف‌ها تعهد کردند البته سیاست دنیای پیچیده‌ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می‌شود.
 
از سوی دیگر خبرهای رسیده دلالت بر آن دارد که در این حوزه، خرید هواپیما تمامی اقدامات انجام شده و تأمین‌کنندگان مالی نیز مشخص شده‌اند. با این وصف به نظر می‌رسد تنها مجوزهای اوفک لازم باشد که با توجه به اطمینانی که ظریف به بانکداران بین‌المللی برای دریافت مجوز اوفک داده است، دریافت مجوز در این حوزه نیز با مشکلی همراه نباشد. در این میان باید توجه داشت که ژاپن نیز به‌عنوان سومین فروشنده هواپیما به ایران وارد عمل شده و رایزنی‌هایی را در این حوزه در دستور کار قرار داده است. به نظر می‌رسد این کشور نیز عزمی جزم برای فروش هواپیما به ایران دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های آینده این صنعت هوایی ایران است که صنعت هوایی جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد چرا که فروریختن دیوارهای تحریم ۴۰ ساله در این حوزه اتفاقی بزرگ نه فقط برای ایران که برای تمامی دست‌اندرکاران این صنعت محسوب می‌شود. شمارش معکوس برای از راه رسیدن فصل پایانی خرید هواپیماهای نوی مسافربری آغاز شده است. آیا پاییز ایران با هواپیماهایی قابل شمارش در آشیانه فرودگاه به پایان خواهد رسید؟

لینک خبر:
http://tweekly.ir/fa/Main/Detail/7382

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.