| کد خبر: 100291 |

هفتگانه وعده‌های جاده‌ای در مسیر ۱۱۰۰ روزه

 هفته‌نامه حمل و نقل |

علیرغم میراث برجای مانده از دولت‌های نهم و دهم و نیز مشکلات ناشی از تحریم‌ها مانند سرمایه‌گذاری خارجی و گشایش اعتبارات، با گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم و نشستن آخوندی بر کرسی وزارت راه و شهرسازی، امیدهای زیادی برای بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل جاده‌ای در قالب وعده‌های متعدد دولتمردان ایجاد شد. همچنین بعد از توافق هسته ای، انتظارات نسبت به اجرای پروژه‌های زیرساختی در دوران پسابرجام افزایش یافت.
 
مسئولان مختلف حوزه حمل‌و‌نقل جاده ای، در طول حدود ۱۱۰۰ روز گذشته وعده‌های متعددی داده‌اند. آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به همراه سه معاونش داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای، علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل و سیدحسین میرشفیع، معاون راه روستایی، مسئولیت اصلی تحقق وعده‌های جاده‌ای را برعهده داشته‌اند. البته معاونت روستایی، اخیرا بعد از هفت سال منحل و وظایف آن به سازمان راهداری و شرکت ساخت محول شد. در این گزارش، مهم‌ترین وعده‌های جاده‌ای مرور شده است.
 
وعده اول: ادغام
یکی از نخستین وعده‌ها و انتظارات از آخوندی، «تفکیک» دو وزارتخانه و تشکیل وزارت مستقل راه و ترابری یا حمل‌و‌نقل بود. وی قول داده بود که طی هفت- هشت ماهِ آغاز وزارتش این موضوع را بررسی و تصمیم‌گیری کند اما گذشت زمان نشان داد که وی علیرغم برخی مشکلات ناشی از ادغام، در مجموع از آن دفاع می‌کند. تفکیک راه و ترابری از مسکن و شهرسازی، از این جهت در حمل‌و‌نقل جاده‌ای تأثیرگذار است که می‌تواند تسریع و تسهیل بیشتری برای اجرا و مدیریت پروژه‌های زیرساختی جاده‌ای ایجاد کند و از ناکارآمدی‌های و کندی روند احداث و نظارت بر وضعیت جاده‌ها به‌دلیل تراکم برنامه‌های این وزارتخانه بکاهد.
 
وعده دوم: آزادراه‌ها
آخوندی، خردادماه سال گذشته از دارا بودن ۲۳۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور و افزایش صددرصدی آن به میزان ۵۰۰۰ کیلومتر طی چهار سال آینده خبر داده بود. این درحالی است که میزان احداث پروژه‌های آزادراهی از سال ۹۲ تا پایان ۹۴ حدود ۲۰۰ کیلومتر یعنی سالانه ۷۰ کیلومتر بوده است. همچنین حدود ۶۰۰ کیلومتر آزادراه، در دست ساخت است که با روند کند احداث پروژه‌های زیرساختی، بعید است وعده افزایش دوبرابری آن تا سال ۹۸ محقق شود در این صورت باید سالانه ۶۰۰ کیلومتر آزادراه ساخته شود! بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران- شمال تا پایان دولت یازدهم نیز از وعده‌های آخوندی و البته وزرای دولت‌های قبل بود که هنوز محقق نشده است. در خوش بینانه‌ترین حالت و در صورت تأمین اعتبارات، حدود سال ۱۴۰۰ از این آزادراه بهره‌برداری می‌شود. فعلا که آخوندی و معاونش، نورزاد، قول افتتاح قطعه یک را تا بهار ۹۶ داده‌اند. وعده احداث آزادراه‌های تبریز- مرند- بازرگان، همدان - کرمانشاه، اراک – خرم آباد، اصفهان- شیراز، ارومیه- تبریز و... در سال‌های آینده نیز داده شده است.
 
وعده سوم: نوسازی
نوسازی ناوگان باری و مسافری با اولویت نوسازی کامیون‌ها در وهله اول و حمل‌و‌نقل عمومی در وهله بعدی از اولویت‌های وزارت راه بوده است. برهمین اساس بعد از دو سال و نیم از روی کار آمدن دولت یازهم، طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده از مجموع ۱۲۷ هزار دستگاه، با تفاهم‌نامه سازمان راهداری و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در اسفندماه ۹۴ در دستورکار قرار گرفت. قرار است این اتفاق، طی دو سال آینده یعنی تا سال ۹۷ صورت گیرد. این درحالی است که طی چند ماه گذشته بارها کشاورزیان از بوروکراسی موجود در وزارت نفت برای تحقق وعده نوسازی سخن گفته و بعید است تا دو سال آینده این اتفاق بیفتد. همچنین طبق گزارش سازمان راهداری، متوسط عمر کامیون‌ها که در سال ۹۲، بیش از ۱۷ سال بوده به ۱۶ سال و عمر اتوبوس‌ها از ۱۳ سال به ۱۰ سال کاهش یافته است. واقعی نشدن قیمت سوخت هم بر عدم نوسازی تأثیر گذاشته است.
 
وعده چهارم: تلفات
میزان تلفات جاده‌ای از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی عملکرد وزارت راه و متولیان امور جاده‌ای محسوب می‌شود. در مجموع میزان تلفات رانندگی در جاده‌ها از سال ۹۲ تا ۹۴ از ۱۸ هزار نفر در سال ۹۲ به حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر در ۹۴ کاهش یافته است؛ یعنی حدود هشت درصد. طبق اهداف برنامه پنجم توسعه، تلفات جاده‌ای باید ۱۰ درصد در هر سال کاهش می‌یافت یعنی با کاهش ۲۰ درصدی طی سال‌های ۹۳ و ۹۴، رقم ۱۸ هزار نفر باید به زیر ۱۵ هزار نفر می‌رسید. با روند سوانح جاده‌ای از جمله اتوبوسی در سال جاری، اگرچه کاهش تلفات محقق شده اما رقم آن پایین و وعده کاهش سوانح، موفقیت‌آمیز نبوده است.
 
وعده پنجم: هوشمندسازی
از سال‌های نخست دولت یازدهم، هوشمندسازی جاده‌ها از طریق نصب حدود ۲۳۰۰ دوربین کنترل سرعت برای نظارت بیشتر بر رفتار رانندگان و کاهش تخلفات جاده ای، بارها مطرح شده است. تا اوایل سال ۹۴ حدود ۴۰۰ دوربین نصب شده و تا پایان تابستان امسال قرار است تعداد آن، به بیش از ۸۰۰ مورد برسد. طبق وعده‌های قبلی قرار بود تا سال ۹۶، جاده‌های کشور، ۲۲۸۰ دوربین نصب شده داشته باشند که اکنون به دو سال آینده یعنی سال ۹۷ موکول شده است. با روند طی شده و میزان اعتبارات موجود، باور تحقق وعده نصب حدود ۱۵۰۰ دوربین باقی مانده طی دو سال آینده، کمی دشوار به نظر می‌رسد.
 
وعده ششم: روستاها
از مجموع ۲۰۰ هزار کیلومتر شبکه راه روستایی کشور، به گفته معاون راه روستایی، ۸۵ درصد روستاها که بیش از صد هزار کیلومتر را شامل می‌شود، تا سال ۹۲ از راه آسفالته برخوردار شده‌اند و این میزان، اکنون به حدود ۹۲ درصد روستاها یعنی بیش از ۱۳۰ هزار کیلومتر راه آسفالته رسیده است. طبق وعده اخیر میرشفیع، تا پایان دولت یازدهم، ۹۵ درصد جمعیت روستایی، از راه آسفالته بهره‌مند خواهند شد. بر این اساس، طی سه سال گذشته، به طور میانگین سالانه حدود ۱۰ هزار راه روستایی آسفالته شده‌اند. میرشفیع در مردادماه ۹۲ گفته بود اگر سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به راه‌های روستایی داده شود، سالی ۱۰ هزار کیلومتر راه آسفالت خواهد شد و با توجه به آمار و ارقام ارائه شده، این وعده از معدود وعده‌های محقق شده است.
 
وعده هفتم: ترانزیت
یکی از وعده‌های مسئولان حمل‌و‌نقل جاده ای، افزایش ترانزیت کالا بوده است با این وجود، بنابر آمار ارائه شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای، آمار ترانزیت جاده ای، چندان روند مثبتی را طی نکرده و حتی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شده است. بر این اساس، در سال ۹۴، بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از مرزهای زمینی کشور جابه‌جا شده درحالی که این آمار در سال ۹۳، بیش از ۱۱ میلیون تن بوده است. گرچه موضوع تحریم‌ها، بحران در روابط ترانزیتی ایران و ترکیه و تأثیرات مسائل سیاسی بر آن، کاهش نقش کالاهای نفتی به خاطر کاهش صادرات کالاهای پتروشیمی عراق بر این روند مؤثر بوده اما به هر حال منجر به عدم تحقق وعده‌ها در حوزه ترانزیت جاده‌ای شده است که کمابیش ادامه دارد.
 
آنچه عنوان شد تنها برخی از وعده‌های جاده‌ای در طول ۱۱۰۰ روز عمر دولت یازدهم است. تدوین طرح جامع حمل‌و‌نقل، راه اندازی سامانه جامع حوادث، تسویه‌حساب بدهی پیمانکاران، طرح سوخت براساس پیمایش، مشارکت کشورهای خارجی در پروژه‌های زیرساختی جاده‌ای در دوران پساتحریم و... نیز مشمول وعده‌های مسئولان بوده‌اند که بعضی از آنها، وضعیت نسبتا مطلوبی را سپری کرده‌اند. تا پایان عمر دولت، کمتر از یک سال باقی مانده و در حمل‌و‌نقل جاده‌ای هنوز وعده‌های محقق نشده، بسیار است. در صورت هشت ساله شدن ریاست‌جمهوری روحانی و کابینه اش، امیدهای زیادی برای تحقق وعده‌ها وجود دارد.

لینک خبر:
http://tweekly.ir/fa/Main/Detail/7304/

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.