| کد خبر: 63864 |

گفتگو با سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری

◄ «سپند»، سرویس مدارس را سامان می دهد / خودروی حامل فرزندان خود را رصد کنید

تین نیوز | یکی از دغدغه های مهم حمل و نقلی در آستانه سال تحصیلی جدید برای خانواده ها و آموزش و پرورش، سرویس مدارس است. با مشغله های فراوان والدین، و فاصله های برخی مدارس با منازل دانش آموزان، سرویس های ایاب و ذهاب نقش ویژه ای در حمل و نقل شهری ایفا می کنند. غیر از هزینه این سرویس ها، دغدغه های مربوط به ایمنی آنها، از نکات مورد توجه خانواده ها و مدارس است. برای مرتفع ساختن این نگرانی ها، اجرای طرح «سپند» برای نظارت بر سرویس های مدارس و ایمنی دانش آموزان از سوی اتحادیه تاکسیرانی های شهری در دست اجراست. به همین منظور «هفته نامه حمل و نقل» گفتگویی با مسعود طبیبی، سرپرست این اتحادیه داشته است که ماحصل آن در پی می آید. ظاهرا اتحادیه تاکسیرانی های شهری، طرح سپند را برای سرویس مدارس در دست اجرا دارد. لطفا درباره این طرح، توضیحاتی ارایه فرمایید. واژه ایرانی «سپند»  از حروف نخست چهار کلمه «سامانه پایش ناوگان دانش آموزی» تشکیل شده است. در طرح سپند، رانندگان به طور ویژه و با اولویت دانشکده تاکسیرانی، تحت آموزش قرار می گیرند. در این طرح، رانندگان علاوه بر فعالیت در بخش سرویس مدارس موظف به ارائه خدمات در بخش های صنعت توریسم نیز خواهند بود و این مهم تنها در سایه ارتقای آگاهی اتفاق می افتد. تایید صلاحیت اجتماعی و تست سلامت جسمی و روانی از مباحث بسیار مهمی است که رانندگان بر اساس آن گزینش می شوند.

در این رابطه اتحادیه تاکسیرانی با اشراف بر مشکلات دارندگان تاکسی در سراسر کشور بویژه پس از آزاد سازی نرخ سوخت، در صدد است تا با اعلام فراخوانی که انجام شده در همکاری با شرکت های توانمند حمل و نقل شهری، تاکسی های موجود در کشور را در قالب های مختلف ساماندهی کند. در طرح سپند از تاکسی ها در بخش های متعدد استفاده خواهد شد. هدف این طرح در ارتباط با والدین و دانش آموزان چیست؟ با موفقیت در اجرای طرح سپند، دغدغه ایمنی و امنیت دانش آموزان نزد والدین و مسئولان آموزش و پرورش از میان برداشته می شود. این طرح در مرحله آزمون و خطاست و به زودی در چند شهر به صورت پایلوت (آزمایشی) به اجرا گذاشته می شود. کدام شهرها استقبال بیشتری از طرح سپند داشته اند؟ شهرهای اراک، زنجان و چهار محال بختیاری استقبال خوبی از طرح سپند داشته اند و اراک، به عنوان اولین شهر اجرای طرح در سال جدید تحصیلی انتخاب شده است. البته این طرح، ناقض طرح های دیگر سرویس مدارس نیست و قطعا مکمل آنها خواهد بود. سرویس مدارس در این طرح، چگونه ارزیابی شده اند؟  این طرح از ابتدا به منظور ارائه خدمات ایمن به مراکز آموزشی به خصوص مدارس، پایه ریزی شده تا ضمن احترام و حفظ جایگاه اجتماعی رانندگان سرویس مدارس، ارائه خدمات مطلوب نیز مدنظر قرار گیرد. در  این طرح، رانندگان در قالب شرکت ها و کنترل از طریق سیستم GPS در ساعات مقرر، نسبت به جابجایی دانش آموزان اقدام می کنند. والدین دانش آموزان نیز در طرح سپند می توانند خودرو حامل دانش آموزان را رصد کرده و با اندک تغییر مسیری از سوی راننده، هشدار آن را دریافت نمایند. دلیل ورود اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور به این عرصه چیست؟ مصوبه سال 87 دولت، مسئولیت حمل و نقل دانش آموزی را بر عهده شهرداری تهران نهاده و بر این اساس در سال های اخیر سرویس دهی به مدارس در بخش های مختلف حمل و نقل شهری (اتوبوس، مینی بوس، تاکسی) نه به طور جامع بلکه به حدنیاز ارائه شده است. در این مصوبه، تاکسیرانی محور وسایل حمل و نقل دانش آموزی قلمداد شده است. بازدیدهای میدانی اخیر از شهرهای گوناگون بیانگر این است که نگاه به حمل و نقل دانش آموزی رفع تکلیف بوده و نیاز اصلی جامعه و مردم لحاظ نشده است. رانندگان بدون خودرو هم در این طرح مشارکت خواهند داشت؟ بله. در طرح سپند، راننده بدون خودرو نیز پذیرفته شده و در آدرس محل زندگی خود مشغول به کار خواهد شد. این کار به آن دلیل است که ارائه خدمات به بهانه دوری مسافت، محل زندگی و کار راننده با تاخیر همراه نشود. این امر بسیار مهم است و رانندگانی که آن را نپذیرند در اولویت استخدام نخواهند بود. رانندگان خانم در طرح سپند چه جایگاهی خواهند داشت؟ بر اساس مصوبه دولت، ارائه سرویس به مراکز آموزشی دخترانه باید توسط رانندگان خانم صورت پذیرد که متاسفانه در چند سال گذشته به آن توجه نشده است. در طرح سپند با اشراف به سهم 80 درصدی خانم ها در آموزش و پرورش کشور، تلاش می شود از توانایی رانندگان خانم با همین درصد در ارائه خدمات استفاده شود. البته اجرای طرح در عمل، قطعا با مشکلات جدیدی روبرومی شود ولی اتحادیه با اراده استوار، آن را پیگیری می کند. ظاهرا در این طرح، بکارگیری بازنشستگان مطرح است. در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا این کار مغایر با ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان نیست؟ و اصلا آیا توان اداره دانش آموزان از سوی این قشر وجود دارد؟  سوال بسیار خوبی مطرح شد. قطعا پیش از هر اقدامی در این باره جوانب امر سنجیده خواهد شد و تست های مختلف از آنان اخذ می شود. در این طرح، بر اساس مکانیزم خاص چند نفر همزمان در یک روز می توانند رانندگی در بخش های مختلف یاد شده را بر عهده بگیرند و مغایرتی در بکارگیری بازنشستگان در طرح سپند با سیاست های اقتصادی جامعه دیده نمی شود. آیا با اجرای طرح سپند، سازمان تاکسیرانی از شما گلایه مند نمی شود؟ اتحادیه تاکسیرانی، دست هر یک از سازمان ها را برای همکاری صمیمانه می فشارد. ارایه خدمات در سازمان تاکسیرانی در سطح شهر تهران و ارایه خدمات رسانی اتحادیه تاکسیرانی، در سطح ملی است. این دو مقوله کاملا از هم تفکیک شده است و قطعا با درایت مسئولان، مشکلی پیش رو نخواهیم داشت. آموزش و پرورش شهر تهران، پلیس راهور و کانون جهانگردی از جمله مراکزی هستند که در این طرح، همگام با اتحادیه تاکسیرانی گام برداشته اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.