| کد خبر: 125043 |

راه‌اندازی سامانه استعلام سلامت فنی ناوگان اسکانیا

تین‌نیوز| در فاز اول ۱۵۰۰ دستگاه از خودروهای تولیدی سال ۱۳۹۰ به بعد زیر پوشش این سامانه هوشمند قرار می‌گیرند.
 
به گزارش پدال نیوز، آذرماه امسال خبر دادیم که برای نخستین‌بار در ایران، شرکت عقاب‌افشان با همکاری اسکانیا فرایند ایجاد سامانه هوشمند مدیریت ناوگان را روی اتوبوس‌های بین‌شهری خود کلید زده و گام‌های بزرگی را نیز در جهت تحقق آن برداشته است.
 
این سامانه که کنترل آنلاین رفتار رانندگان و شرایط فنی اتوبوس‌های اسکانیا در ایران را عهده‌دار است و انتظار می‌رود تاثیرات مهمی را در آینده ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مسافران کشور رقم بزند.
 
در خصوص پیشرفت این سامانه در سه ماه اخیر، گفت‌وگویی با امیرعباس محمدقلی‌پور، مدیر سامانه هوشمند ناوگان شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
 
توسعه سامانه هوشمند ناوگان به چه صورت بوده است؟
همان‌طور که مستحضرید، شرکت عقاب‌افشان اقدام به نصب سامانه‌ای روی خودروهای تولیدی خود کرده است که این سامانه پایش آنلاین خودرو از لحاظ سلامت یا نقص فنی را برعهده دارد.
 
این سامانه در ماه‌های گذشته روند رو به رشدی داشته و نرم‌افزار این سامانه که اطلاعات دریافتی از خودروها را آنالیز می‌کند نیز توسعه چشمگیری پیدا کرده، تا جایی که سامانه مدیران فنی شرکت‌های مسافربری برای گزارش‌گیری و تایید سلامت فنی ناوگان تولیدی شرکت عقاب افشان راه‌اندازی شده است و مدیران فنی شرکت‌های مسافربری می‌توانند قبل از سرویس‌دهی به اتوبوس‌های اسکانیا وارد سامانه مذکور شوند و سلامت فنی این خودروها را کنترل کنند.
 
در حال حاضر این سامانه روی چند خودرو نصب شده است و شامل چه ناوگان‌هایی می‌شوند؟
این سامانه تنها روی ناوگان تولیدی شرکت عقاب‌افشان که اتوبوس‌های بین‌شهری اسکانیا را در بر می‌گیرد، نصب می‌شود. در فاز اول قرار بود ۱۵۰۰ دستگاه مجهز به این سامانه شوند که به حمدالله این موضوع در حال تحقق است و ۱۵۰۰ دستگاه از خودروهای تولیدی سال ۱۳۹۰ به بعد زیر پوشش این سامانه قرار می‌گیرند.
 
طرز کار سامانه هوشمند ناوگان چگونه است و چه اطلاعاتی را به مرکز مخابره می‌کند؟
این سامانه کل اطلاعاتی را که در یک خودرو مابین سیستم‌های مختلف در حال تبادل است، به سرور مرکزی مخابره می‌کند. این اطلاعات شامل اطلاعات فنی خودرو است و ما براساس نیاز و انتظاراتی که از سامانه داریم، اطلاعات مورد نیاز را از میان انبوه اطلاعات دریافتی انتخاب و پردازش می‌کنیم.
 
به‌طور کل، اطلاعاتی که از این سامانه دریافت می‌شود، بسیار گسترده است و از جزئی‌ترین اطلاعات تا اطلاعات کلی یک خودرو را شامل می‌شود اما از آن‌جایی که روی پایش سلامت فنی خودرو متمرکز هستیم، اطلاعات مربوط به آن بخش را دریافت و پردازش می‌کنیم و برای دریافت این اطلاعات نیازمند توقف خودرو در یک مکان و یا پایان کار خودرو نیستیم بلکه به‌صورت آنلاین و در لحظه این اطلاعات دریافت و پردازش می‌شود.
 
در صورت مخابره یک اشکال فنی از خودرو، این اشکال به چه صورت رفع می‌شود؟ آیا کارشناسانی را برای بررسی و رفع ایراد خودرو به محل اعزام خواهید کرد؟
زمانی که خودرو دچار نقص فنی می‌شود، در بدبینانه‌ترین حالت ۳۰ ثانیه بعد از بروز نقص فنی این مشکل به سامانه مخابره می‌شود و اقدامات لازم با توجه به نوع و اهمیت نقص فنی به وجود آمده انتخاب و اجرا می‌شود.
 
سازوکاری که پیش‌بینی شده به گونه‌ای است که کلیه کدهای خطا و نقص‌های مربوط به خودرو اولویت‌بندی شده‌اند؛ به‌طور مثال اهمیتی که اشکال فنی در سیستم ترمز خودرو دارد، نسبت به دیگر خطاها یکسان نیست. سامانه نرم‌افزاری اطلاعات مخابره‌شده را آنالیز می‌کند و کد‌ها براساس اولویت و اهمیت طبقه‌بندی می‌شوند.

سپس سامانه، اطلاعات مالک و راننده را به‌صورت هوشمند از بانک اطلاعاتی جست‌وجو و پیامکی را به مالک مبنی بر اعلام نقص فنی ارسال می‌کند. اگر این مشکل از طریق تماس تلفنی قابل حل باشد، همکاران ما راهنمایی‌های لازم را از طریق تماس تلفنی به رانندگان می‌دهند تا با اقدامات ساده‌ای که رانندگان می‌توانند انجام ‌دهند، مشکل را رفع کنند.
 
در غیر این صورت با هماهنگی امداد خودروی عقاب‌افشان، کارشناسی به محل خودرو اعزام خواهد ‌شد. اگر به هر دلیلی ازجمله نبود پوشش شبکه ارتباط سامانه با مرکز قطع شود، این اطلاعات تا برقراری شبکه در سامانه ذخیره شده و در اولین ارتباط کل این اطلاعات به سامانه مخابره می‌شود و هیچ‌گونه گسستگی و هیچ دیتای مفقودی در این زنجیره نخواهیم داشت. هم‌اکنون مرکز مانیتورینگی در شرکت عقاب‌افشان راه‌اندازی شده است که خودروها از لحاظ نقص فنی پایش می‌شوند و در صورت بروز مشکل، اقدامات لازم انجام می‌شود. با توسعه نرم‌افزار این سامانه کلیه اقدامات به‌صورت مکانیزه، هوشمند و اتوماتیک انجام
خواهد شد.
 
چه درصد خطایی را برای این سیستم پیش‌بینی کرده‌اید و چه عواملی در عملکرد مناسب این سیستم دخیل هستند؟
اطلاعاتی که به ما مخابره می‌شود، دقیقا همان اطلاعاتی است که کوردیناتور و سنسور قسمت‌های مختلف خودرو برای عملکرد خودرو استفاده می‌کنند و سامانه یک کپی از این اطلاعات را به پایگاه داده ارسال و سپس پردازش می‌کند. از این رو ضریب خطای پایینی از این سامانه انتظار می‌رود.
 
با توجه به پیشرفت خودروها، آیا این نرم‌افزار هم باید به‌روزرسانی شود؟
با توجه به نیازها و گسترش انتظارات از سامانه بالطبع احتمال این‌که تغییرات و به‌روزرسانی‌های لازم در سخت‌افزار و نرم‌افزار سامانه اعمال شود، دور از انتظار نیست.
 
هزینه‌های این سامانه به چه صورت است؟
به‌رغم هزینه بالایی که برای ایجاد سخت‌افزار و راه‌اندازی آن از طرف شرکت عقاب‌افشان انجام شده است، این سامانه فعلا روی خودروها به‌صورت کاملا رایگان نصب می‌شود.
 
چه توصیه‌ای در این خصوص به رانندگان و مالکان اتوبوس‌های تولیدی شرکت عقاب‌افشان دارید؟
به رانندگان و مالکان اتوبوس‌های تولیدی شرکت عقاب‌افشان توصیه می‌شود برای نصب این سامانه اقدام کنند و از شرایطی که شرکت برای نصب رایگان سامانه فراهم آورده، نهایت استفاده را ببرند. زیرا این سامانه برای افزایش ایمنی مسافران و رانندگان طراحی شده است و امیدواریم با گسترش و پیشرفت آن‌ شاهد افزایش ایمنی و بهبود نگهداری خودروها از لحاظ فنی باشیم. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.