| کد خبر: 122139 |

◄ به آینده خوش آمدید

تین‌نیوز|

باید دست‌ها را از جیب‌تان خارج کنید، آن‌هم در این سرما، با دست اشاره می‌کنید، می‌ایستد، معامله جوش نمی‌خورد، مسیرش جای دیگری است، انتظار طولانی می‌شود اما نهایتاً سوار می‌شوید، اگر فرد خوش‌شانسی باشید، صندلی جلو خالی است و می‌نشینید، اما اگر کمی از نعمت شانس بی‌بهره باشید، سروکارتان با صندلی‌های عقب و فشرده شدن تا حد نفس‌تنگی و شنیدن اصوات استریو دیگران پشت تلفن و کرام‌الکاتبین است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ تازه این‌ها بخش کوچکی از ماجرا است و در مقابل آنچه در آینده روی می‌دهد قطره‌ای ناقابل است در برابر اقیانوسی ناآرام، داستان از جایی آغاز می‌شود که مرد باشید و دو مسافر خانم در صندلی عقب نشسته باشند و یا برعکس، حالا در آن فشار بی‌امان باید شش‌دانگ حواستان جمع آبرو و حیثیت باشد.

اما خوشبختانه مدتی است که گزینه‌های دیگری هم برای افراد حساس به فشار به وجود آمده و قدرت انتخاب مسافران درون‌شهری را افزایش داده است، مدتی است که سرویس‌های جذاب مبتنی بر مکان در ایران راه‌اندازی شده است و یکی از بهترین آن‌ها درخواست تاکسی در محل شما است.

آنچه این روزها در کلان‌شهر تهران با عنوان اسنپ و تپسی شناخته می‌شوند، نمونه‌های ایرانی اپلیکیشن حمل‌ونقل «اوبر» هستند که با استقبال عموم و رضایت مردم و راننده‌ها مواجه شده‌اند.

اوبر یک سیستم حمل‌ونقل عمومی آنلاین است. این شرکت کار خود را در سال 2009 از سان‌فرانسیسکو شروع کرد و هم‌اکنون مقر اصلی شرکت نیز در شهر سان‌فرانسیسکو است. بعد از تأسیس شرکت، در ماه ژوئن همان سال اپلیکیشن اوبر در دسترس عموم قرار گرفت که هم‌اکنون برای دارندگان سیستم‌عامل‌های ویندوز، اندروید و ios قابل‌استفاده است. اپلیکیشن اوبر با استفاده از GPS این اجازه را به مسافر و راننده می‌دهد که به‌صورت هم‌زمان از موقعیت یکدیگر باخبر شوند تا رانندگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مسافر برسند و مسافران نیز نزدیک‌ترین راننده به خود را انتخاب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ پویا زارعی، معاون بازاریابی اسنپ رفتیم و با او به گفتگو نشستیم؛ متن این گفتگو به شرح زیر است؛

آیا فعالیت اسنپ غیرقانونی است؟
ببینید اسنپ تا امروز هیچ کار غیرقانونی‌ای انجام نداده، اتفاقاً یکی از مسائلی که کارکنان ما همواره بر آن تأکید دارند، شفافیت عملکرد و اجرای دقیق قانون است، همان‌طور هم که از فعالیت‌های ما قابل استنباط است، تلاش کرده‌ایم تا ذره‌ای از حقوق افراد پایمال نشود، ما قیمت‌های ثابت و مشخصی داریم، بنابراین امکان ندارد هزینه اضافه‌ای از مسافران دریافت شود.

ما سیستم ارزیابی راننده را تدوین کرده‌ایم که از این طریق هرگونه نارضایتی‌ای از جانب مسافران قابل‌پیگیری است، از سوی دیگر با اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم راه را برای هرگونه حادثه و مشکلی بسته‌ایم، زمانی که یک فرد از سیستم ما استفاده می‌کند تمام اطلاعات راننده و خودرو در سیستم خود مسافر ثبت می‌شود.

همچنین نباید از نهادی که تلاش می‌کند بهترین امکانات را در اختیار مردم قرار بدهد انتظاری بیش‌تر از قوانین داشت، در قوانین کشور ما فعالیت اینترنتی احتیاجی به مجوز خاص و ویژه‌ای ندارد، بنابراین فعالیت کردن به‌عنوان تاکسی اینترنتی احتیاجی به مجوز ندارد.

دلیل مخالفت‌های موجود با اسنپ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مسئله‌ای که امروز وجود دارد این است که تاکسیرانی به دلیل تخفیف‌های ویژه ما و قیمت‌های مناسبی که در اختیار مسافران قرار می‌دهیم، چندان رضایت ندارد که البته زمانی که این موضوع در برنامه تلوزیونی‌ هم مطرح شد، دیدیم که چندین نهاد از اسنپ حمایت کردند بنابراین ما باید بتوانیم با شرایط رقابت آشنا شویم و این مسئله را درک کنیم، با پاک کردن صورت‌مسئله مشکلی حل نمی‌شود.

ببینید در کشور ما این برداشت وجود دارد که همیشه باید کارفرما سود کند و سود کردن مردم امر عجیبی به نظر می‌رسد، ما تلاش کردیم این معادله را تغییر بدهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که مصرف‌کننده هم بتواند منفعت‌هایی کسب کند.

این مقاومت‌ها در مورد دیگر شرکت‌های تاکسی اینترنتی دنیا هم رخ‌داده؟

البته این مقاومت‌ها دور از انتظار نبود و نیست در آمریکا هم ‌زمانی که اوبر آغاز به فعالیت کرد، موردانتقاد شدید تاکسیرانی قرار گرفت، حتی تاکسیرانی از این نهاد شکایت کرد و به‌اصطلاح کار به‌جاهای خطرناک کشیده شد، اما در این کشور هم چندین سازمان از اوبر حمایت کردند و نهایتاً این مجموعه توانست جایگاه خود را مستحکم کند.

به‌صورت مشخص اسنپ در شبکه‌های اجتماعی چه استراتژی برای حضور دارد؟
کسب‌وکار اسنپ فازهای مختلفی دارد و برای هریک از فازها استراتژی‌های متفاوتی اتخاذ می‌شود و اسنپ با یک‌رویه ثابت از ابتدا تا انتها فعالیت‌های خود را پیش نمی‌برد. در حال حاضر دلیل شکوفایی اسنپ، تجربه خوب کاربران است و این تبلیغات دهان‌به‌دهان باعث شد تا کاربران بسیار زیادی جذب اپلیکیشن اسنپ شوند. در این میان اسنپ حضور مناسبی در شبکه‌های اجتماعی دارد و در فعالیت‌های خیریه و مسئولیت اجتماعی حضور پیداکرده است.

با توجه به اینکه اسنپ، کسب‌وکار استارت‌آپی است، از رسانه‌های سنتی در تبلیغات استفاده نمی‌کند. به‌عنوان نمونه از رسانه‌های ATL کمتر استفاده و معمولاً TTL و BTL استفاده می‌کند، به همین دلیل جنس فعالیت‌های بازاریابی اسنپ متفاوت خواهد بود.

به‌صورت مشخص می‌توانید توضیح دهید که اسنپ در راستای مسئولیت اجتماعی چه اقداماتی را انجام داده است؟
اسنپ در خیریه رعد و طلوع بی‌نشان‌ها حضور مناسبی داشته و درصدی از درآمد اسنپ در روزهایی خاص برای این دو موسسه در نظر گرفته‌شده است. از طرفی اسنپ «Co Branding»های مختلفی را با برندهایی مانند برند شمس انجام داده است؛ به‌عنوان نمونه در این Co Branding در راستای ایجاد تجربه متفاوت برای کاربران مسافر، در هنگام سفر به کاربران مسافر نوشیدنی خنک شمس عرضه می‌شد. اجرای این‌گونه کمپین‌های خلاقانه باعث شده پیاده‌سازی کمپین‌هایی در آینده سخت‌تر شود چون باید کمپین‌های خلاقانه‌تری برنامه‌ریزی شود.

نظر شما در خصوص رقبای اسنپ چیست؟
مجموعه اسنپ از ورود رقبا به این بازار بسیار خرسند است چون ورود رقیب به این بازار، باعث بزرگ‌تر شدن بازار می‌شود. از طرفی رقابت در هر بازاری به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. در این میان اسنپ روی کیفیت تمرکز بسیار زیادی انجام داده و در تلاش است تجربه مناسبی را برای کاربران مسافر ایجاد کند و استراتژی اسنپ در هنگام ورود رقبای جدید، ممکن است تمرکز روی کیفیت خدمات خود باشد، اما این استراتژی متغیر است.

رقابت برای کسب‌وکار اسنپ مفید است و مهم‌تر اینکه برای افرادی که از سرویس اسنپ استفاده می‌کنند، بسیار مفیدتر است چون در حال حاضر کاربران مسافر یک گزینه برای دریافت این‌گونه سرویس دارند و در صورت حضور رقبای جدید در این بازار، با انتخاب های بیشتری همراه می‌شوند. اسنپ خیلی وقت قبل منتظر ورود رقبای جدید به این بازار بود، اما شاید یکی از دلایل ورود دیر این رقبا به بازار این موضوع باشد که خلق تجربه کاربری جذاب و مناسب بسیار کار سختی است.

کسب‌وکارهایی که قصد ورود به این بازار را دارند، در راستای موفقیت در این بازار، باید یا مزیت بیشتری را ایجاد یا مشکل افراد را به نحو بهتری رفع کنند.

اسنپ با تمام مقاومت‌ها و موانع پیش‌رو مواجهه خواه داشت و همچنان به هدف اصلی خودش یعنی خدمت به مردم ادامه خواهد داد و همواره تلاش خواهد کرد گستره خدماتش به مردم را وسیع‌تر کند، در سال آینده برنامه راه‌اندازی اسنپ در کلان‌شهرها را با جدیت دنبال خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در راه خدمت به مردم موفق باشیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    بالاخره یه خبر ازشون کار کردید.

  • 0 0

    دنیا در حال پیشرفته و نمیشه از آن چشم پوشی کرد.

  • 0 0

    والا با این قیمت آژانسها باید هم به این اسنپ و تپسی رو آورد.